1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Alca plast, s.r.o.

alca plast 16Sanitární technika musí být nejen funkční, ale i zajímavá na pohled

Už 18 let působí na trhu sanitární techniky a podařilo se jí získat přední postavení na trhu ve střední a východní Evropě. Přitom je společnost Alca plast rodinnou firmou, kterou nezměrnou pílí a pracovitostí vybudovala Ing. Radka Prokopová společně se svým manželem skutečně od píky.

Dnes je výkonnou ředitelkou úspěšné firmy i Manažerkou roku 2015. V exkluzivním rozhovoru pro náš časopis nám prozradila nejen aktuální trendy v oblasti výroby sanitární techniky, ale i plány společnosti do blízké i vzdálenější budoucnosti.

Vaše společnost byla založena v roce 1998 a dnes má šest dceřiných společností. Můžete podrobněji popsat strukturu firmy?

V roce 1998 jsme začínali jako malá entita, v níž přenos informací byl poměrně jednoduchým procesem. S tím, jak jsme v průběhu uplynulých let rostli a zvětšovali se nejen v České republice, ale i v zahraničí, bylo nutné přenastavit organizační strukturu i vnitřní komunikaci firmy. Snažíme se, aby komunikace probíhala nejkratší možnou cestou, od shora dolů a naopak, přičemž tomuto principu přizpůsobujeme i vnitřní organizační strukturu naší firmy.

Jste největším výrobcem sanitární techniky ve střední a východní Evropě. Jaké výrobky tvoří vaše hlavní portfolio?

Těžiště naší výroby bylo vždy postaveno na výrobě napouštěcích ventilů a sifonů. Postupem času jsme rozšiřovali naše výrobní portfolio ve snaze dodat zákazníkovi komplexní sortiment výrobků v oblasti sanitární techniky. Náš výrobní program proto zahrnuje takové produkty, jako venkovní odvodnění, podlahové žlaby, sifony, instalační WC moduly, vpusti.

Jaká část výrobků směřuje do zahraničí? Které jsou hlavní exportní trhy? Je ještě nějaké teritorium, kam byste v budoucnu chtěli proniknout?

Export je pro nás stěžejní obchodní aktivitou. Dominantní jsou pro nás trhy na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Německu či Bělorusku. Vyvážíme však i na Blízký východ či do Jihoafrické republiky. Vzhledem ke kvalitě našich výrobků se nám na zahraničních trzích daří prodávat většinu našeho sortimentu. Výhledově bychom rádi upevnili pozici právě na Blízkém východě či v západní Evropě, kde spatřujeme další obchodní potenciál.

Liší se vaše marketingová strategie v České republice a v ostatních zemích?

Marketingová strategie pro Českou republiku a Slovensko je založena na přímém kontaktu s našimi odběrateli a koncovými zákazníky. Díky tomu máme přímý komunikační kanál, kterým dokážeme okamžitě vstřebat podněty a přání našich zákazníků. Oproti tomu marketing v zahraničí je specifický v tom, že tok informací od zákazníků a distributorů k nám proudí přes naše zahraniční pobočky nebo obchodní partnery.

Jaké jsou aktuální trendy v oblasti sanitární techniky? Co nejvíce ovlivňuje design nových výrobků?

Velmi silně zaznamenáváme posun ve vnímání zákazníků od funkčnosti výrobků také směrem k jejich designu. Zákazníci si čím dál více uvědomují, že koupelna a toaleta nejsou pouze nezbytným zázemím každého bytu a domu, nýbrž i designovou záležitostí. Tato skutečnost, která je determinována trendy na trhu, požadavky zákazníků i aktivitou samotných designérů či architektů, pak posunuje i naše výrobky směrem dopředu.

Jaké technologie používáte při výrobě?

Vzhledem k rostoucím požadavkům trhu a zákazníků musíme naše výrobní kapacity permanentně modernizovat. Pracujeme se špičkovými technologiemi v oblasti vstřikování plastů, laserového vysekávání, řezání kovů či průmyslové robotizace. Dbáme přitom na šetrnost výrobních postupů vůči životnímu prostředí. Naše výrobky jsou stoprocentně recyklovatelné a odpadní teplo, které vzniká při výrobě, využíváme například k vytápění budov v zimním období.

Výrobní závod neustále rozšiřujete. Loni v prosinci jste spustili provoz v nové hale, letos plánujete zahájit přípravy na stavbu vaší páté a největší výrobní haly. Můžete tento projekt podrobněji představit?

Momentálně pociťujeme silné oživení v segmentu trhu se sanitární technikou, čemuž se snažíme přizpůsobit naše výrobní a obchodní aktivity. Nová výrobní hala, kterou plánujeme v Břeclavi vybudovat, do tohoto strategického konceptu přirozeně zapadá. Jsme ve fázi pilování detailů tohoto stavebně, organizačně a finančně náročného projektu tak, abychom v dohledné době mohli zahájit stavební práce.

Vaše firma už 17 let po sobě vykazuje zisk. Co hospodaření společnosti nejvíce ovlivňuje? Jak náročné je udržet firmu v zisku?

Domnívám se, že naši ziskovost ovlivňují především dva faktory. Prvním z nich je skutečnost, že jsme schopni našemu zákazníkovi nabízet kompletní sortiment výrobků, které lze mezi sebou vhodně doplňovat a kombinovat, a to včetně rozsáhlého příslušenství a náhradních dílů. Faktorem druhým jsou dlouhodobé investice do automatizace výroby a nových technologií.

Kolik v současné době zaměstnáváte pracovníků? Bude se jejich počet ještě dále zvyšovat v souvislosti s rozvojem firmy?

Momentálně zaměstnáváme na 550 pracovníků, přičemž s dalším rozvojem naší společnosti je přirozeně spojena i tvorba nových pracovních míst. Novou výrobní halu zkrátka nemůžeme spustit bez kvalifikovaných a odborně zdatných operátorů a technologů.

Byla jste zvolena Manažerkou roku 2015. Co pro vás toto ocenění znamená?

Jak jsem již bezprostředně po vyhlášení výsledků deklarovala, výhry v této soutěži si cením nejen jako osobního uznání, ale především ocenění pro celou naši společnost. Těší mě to o to více, že jsem uspěla v konkurenci manažerských špiček napříč nejrůznějšími obory v ČR.

Alca plast je rodinná firma. Spatřujete v tom výhodu?

Bezpochyby. S manželem jsme naši společnost založili právě s cílem vybudovat silný a prosperující podnik, který však bude mít charakter rodinné firmy. Je to právě přímý a denní kontakt s našimi spolupracovníky, který nám umožňuje získávat správné a včasné informace pro naše další strategické rozhodování.

Kde vidíte další možnosti rozvoje vaší firmy?

Do budoucna bychom se rádi zaměřili na vylepšování a zdokonalování našich stávajících produktů. Velkou výzvou jsou pro nás také nové obchodní příležitosti a pronikání na perspektivní trhy.

Kde byste ráda viděla firmu za 5 až 10 let?

Ráda bych ve zpětném zrcátku viděla udržitelně hospodařící, prosperující a úspěšnou společnost, která díky svým ekonomickým výsledkům dokáže stabilizovat pracovní místa v regionu a řadí se mezi lídry v oblasti výrobců sanitární techniky.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...