1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ALPLA, spol. s r.o.

ALPLA 17Při výrobě recyklovaného PET vypouští o 80 % méně CO2

Plastové obaly, například od nápojů, jsou běžnou součástí každodenního života a fungování si bez nich dokážeme představit jen stěží. Každý den se jich dotýkáme, pijeme z nich vodu nebo si z nich vymáčkneme voňavé mýdlo při koupeli. Tvrzení, že obal prodává, stále platí, a proto výrobci potravin nebo kosmetiky sází čím dál více na design.

 

Zároveň je akcentované životní prostředí a udržitelnost. Proto světový výrobce plastových obalů ALPLA, který jeden ze svých výrobních závodů umístil v Petrovicích u Bystřice ve Středočeském kraji, využívá recyklovanou surovinu.

Než vznikne nový obal, do kterého výrobce nápojů stočí například vodu nebo limonádu, recyklovaný plast ujde náročnou cestu. Své o tom dobře vědí ve společnosti ALPLA, která se zaměřuje na výrobu obalů pro použití v potravinářství, nápojovém, kosmetickém i drogistickém průmyslu. Plastové obaly vyrábí z materiálu HDPE (High Density Polyethylene) i z PET materiálu (Polyethylene Terephthalate) a stále častěji také z regranulátu, tedy z recyklovaného plastu.

Trendem je design a recyklace

„ALPLA má hned tři závody na výrobu recyklátů po světě. Dva jsou v Evropě, konkrétně v Polsku a v Rakousku, jeden je umístěný v Mexiku. Vyrábíme certifikovaný recyklát, který můžeme použít pro výrobu obalů pro potravinářský průmysl. Není ale úplně jednoduché zajistit celý oběh od výkupu přes třídění, čištění až k finálnímu zpracování tak, aby recyklovaný plast mohl být znovu použitý v potravinářském průmyslu,“ vysvětluje Ing. Jan Daňsa, country manažer společnosti ALPLA, spol. s r.o. Nejen výrobce obalů, ale i jeho zákazníci, tak mohou například prostřednictvím loga zdůraznit, že obal je vyrobený z recyklovaného materiálu – konec konců, udržitelný přístup je jedním ze základních bodů a strategických cílů skupiny ALPLA.

Právě v Rakousku, kde je dnes jeden ze závodů na zpracování recyklátu, má koncern ALPLA své kořeny. Rodinnou firmu na výrobu plastových obalů zde v roce 1955 založili bratři Lehnerovi. V České republice otevřela společnost svůj závod v roce 1992 a o rok později zahájila spolupráci se společností Coca-cola, která dodnes patří k jejím významným zákazníkům. Z dalších odběratelů můžeme zmínit například Heineken, Kofolu, Procter & Gamble, skupinu Mattoni, Vesetu, Ondrášovka Holding, Pepsi-Colu nebo skupinu Colgate-Palmolive.

Jak už prozrazuje výčet zákazníků, závod v Petrovicích dodává PET předformy výrobcům nealkoholických nápojů. Ti si z nich potom sami vyfouknou lahve do potřebného tvaru. „Výroba předforem je pro nás tradiční záležitostí, jsme jejich největším výrobcem v České republice. Zároveň jsme i výrobcem a dodavatelem hotových láhví z HDPE i PET nebo kompletního řešení lahví s víčky pro odběratele, kteří se chtějí odlišit od konkurence,“ dodává Jan Daňsa. Právě snaha odlišit se a plnit výrobek do obalu, který upoutá spotřebitele, je trendem, kterému jde společnost ALPLA vstříc. „Našim zákazníkům, stávajícím i budoucím, umíme pomoci a nabízíme jim kompletní řešení od návrhu lahví, přes jejich výrobu až po finální dodání. Můžeme vyrábět naše produkty i u našich zákazníků, což jim šetří náklady a usnadňuje dopravu,“ vysvětluje country manažer společnosti.

Čtyři základní technologie

Aby společnost dostála trendům, pravidelně investuje do nových technologií a inovací.  Příkladem je významná investice z loňského roku, kdy v Petrovicích do výroby přidali novou technologii na produkci víček vstřikováním plastů. Nyní tak má i česká pobočka všechny čtyři základní technologie, které ALPLA celosvětově používá. Vedle vstřikování plastů pro výrobu předforem jsou to také technologie na vyfukování lahví, výroba lahví extruzí a už zmiňovaná technologie na výrobu víček. „Pořízení nového stroje je pro naši firmu významným milníkem. Už několik let za sebou je objem naší výroby stabilní. Z negativních vlivů, které loni zasáhly výrobu, musím zmínit nárůst cen vstupních surovin na trhu,“ konstatuje Jan Daňsa.

Technologie, výrobní stroje a inovace pomáhají být společnosti ALPLA tím, čím je, tedy technologickým lídrem na světovém trhu. Proto vedení podniku stále monitoruje trh s novými technologiemi, aby firma mohla flexibilně reagovat a obměňovat technologický park. „Je pro nás důležité, abychom šli s dobou,“ podotýká Jan Daňsa. Společnost tak pořizuje například nové vstřikování nebo technologie, které ji pomáhají vyrábět montážní linky na klíč. Současně se podílí i na vývoji strojů u výrobců technologií, kterým poskytuje výstupy, náměty a podněty na zlepšení.

O 80 % méně CO2

Zároveň se celou výrobou v petrovickém závodě promítá udržitelnost. Efektivita zvyšování produktivity začíná už u používání sofistikovaných informačních systémů nebo automatizace. Loni například český závod investoval do nákupu automatizované technologie pro linku, kde probíhá paletizace výrobků. Společnost také striktně monitoruje spotřebu elektřiny a investuje do opatření, která vedou k úsporám energií. „Vyměňujeme stará zařízení za nová, aktivně přistupujeme ke snižování emisí CO2, máme interní politiku v přístupu k životnímu prostředí i při samotné výrobě recyklovaného materiálu. Jen připomenu, že při výrobě recyklovaného PET generujeme o 80 % méně CO2 než při výrobě nového PET materiálu,“ dodává Jan Daňsa.

Vedle ekologického přístupu zákazníci společnosti ALPLA očekávají také velmi vysokou kvalitu provedení. „Trendem je rovněž snižování hmotnosti obalů. To jde ruku v ruce s přístupem k udržitelnosti a životnímu prostředí. Jsou dvě možnosti – buď snižujete hmotnost toho, co uvádíte na trh, nebo uvádíte výrobek v recyklovaných obalech, abyste zamezili dalšímu používání nového plastu,“ upřesňuje country manažer společnosti. Skupina ALPLA provozuje celosvětově 170 závodů, z toho 18 výrobních závodů v regionu střední a východní Evropy, které mezi sebou úzce spolupracují, a to v technické i obchodní rovině. Sdílejí mezi sebou ty nejlepší zkušenosti, tedy například osvědčené technologické postupy, které přispívají ke snížení spotřeby energií, pomáhají šetřit surovinu nebo jinak přispívají ke štíhlé výrobě.

Být lídr v technologii

V českém závodě ALPLA v Petrovicích nyní pracuje kolem 170 lidí, většina z nich je ve výrobě, na technických nebo dělnických pozicích. „Snažíme se vytvářet příjemné pracovní prostředí a pracujeme na benefitech, které u nás pracovníci mají. Proto provádíme jak externí, tak interní monitoring. Zjišťujeme, jaké výhody poskytují ostatní závody v regionu, stejně tak se zaměřujeme na to, co skutečně naši pracovníci chtějí a co oceňují,“ říká Jan Daňsa.

Vize do dalšího období má společnost ALPLA stanovené dlouhodobě. Ráda by se i nadále profilovala jako technologický lídr a stavěla na silných základech položených v minulosti. „Jsme a chceme být dodavatelem celého systému, poskytovatelem kompletního řešení obalu od návrhu a designu až po finální dodávku produktu. Pracujeme nejen jako výrobní, ale také jako poradenská firma pro zákazníky, kteří chtějí navrhnout a vyrobit obal. I v dalších letech se budeme zasazovat o to, aby plastové obaly byly stále více vyráběné z recyklovaného materiálu,“ uzavírá country manažer společnosti.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...