1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ALW INDUSTRY, s.r.o.

Již 20 let na trhu jako spolehlivý dodavatel světových automobilek

Od roku 1996 se olomoucká společnost ALW INDUSTRY vypracovala v jednoho z úspěšných dodavatelů pro automobilový průmysl na tuzemském trhu. Její hliníkové komponenty pro světelnou techniku jsou součástí vozů prakticky všech světových značek. Obchodní ředitel Jan Capka považuje za klíčové pilíře firemní strategie jasnou orientaci na kvalitu a požadavky zákazníků, kterým nabízejí produkty s vyšší přidanou hodnotou.

Poptávka po dílech pro přední či zadní světlomety vyrobených technologií tlakového odlévání slitin hliníku, což je dlouhodobě hlavní činnost společnosti, neustále stoupá. V podstatě kopíruje rozmach celého automobilového průmyslu, který je motorem (nejen) tuzemské ekonomiky. Společnost ALW INDUSTRY dodává až 70 % své produkce právě do tohoto odvětví. Nároky jsou v něm stále větší, a tak je samozřejmostí, že sortiment přesných hliníkových odlitků nabízí na míru, tedy včetně povrchové úpravy, lakování, metalizace a obrábění. „S výrobou suchých odlitků dnes na trhu neuspějete. Musíte nabídnout přidanou hodnotu. My se zaměřujeme na přesné díly a velké série, které děláme pro vysoko objemové projekty. Hliník je momentálně moderní lehký materiál a v průmyslu má řadu různých variant použití,“ vysvětluje Jan Capka s tím, že kromě automobilového průmyslu se s jejich výrobky lze setkat také u stavebních a zemědělských strojů nebo v potravinářství.

Jakožto specializovaná výrobní společnost, která začala na trhu působit v roce 1996, prošla postupným vývojem. Za přelomový je považován rok 2000, kdy došlo k první certifikaci podle standardů řízení ISO. Díky tomuto kroku bylo možné vstoupit do automobilového průmyslu, a to včetně mezinárodní sféry. Samotná firma ALW INDUSTRY má dnes 580 zaměstnanců, jejichž počet se historicky odvíjel od zvyšujícího se obratu a tržeb. Pro srovnání lze uvést, že v roce 2006 měla „pouze“ 120 zaměstnanců. „Máme však i sesterskou společnost na Slovensku, kde jsme v roce 2015 koupili našeho dodavatele. Je to společnost Dor, která se zabývá výrobou nástrojů a technologií tlakového lití. Posílili jsme tím na trhu a rozšířili zákaznickou základnu,“ popisuje obchodní ředitel důležitý krok, který byl dlouhodobě plánovaný a přesně zapadal do potřeb společnosti, která se tak rozrostla o dalších 200 pracovníků.

Růst bude pokračovat i letos

Z uvedených čísel vyplývá, že i obchodní výsledky musely mít v uplynulých letech vzestupnou tendenci. A mají ji mít i do budoucna, protože podstatná část z již běžících zakázek vstoupí do své vrcholné fáze a k tomu navíc stále přibývají nové projekty. Pro ilustraci, tržby společnosti rostou kontinuálně od roku 2009. „Očekáváme, že tomu tak bude i v letošním roce. Máme představu, že tržby zvýšíme o zhruba 10 %. Loni se pohybovaly celkově za společnosti ALW INDUSTRY i Dor ve výši 1,150 miliardy korun,“ upřesňuje Jan Capka, který za klíčové považuje vybudování pevných vztahů se zákazníky. Mezi ně patří prakticky všechny myslitelné světové značky aut.

V rámci plánů pro letošní rok pro ně budou vyrábět například nové generace reflektorů nebo chladičů. Hliníkové výrobky z produkce olomoucké ALW INDUSTRY se finálně ocitnou ve vozidlech globálních automobilek, jako je Land Rover, Jaguar, Porsche, Daimler, BMW či Toyota. „Těžko bychom hledali značku, pro kterou prostřednictvím našich zákazníků nevyrábíme. Pochopitelně mezi ně patří i Škoda,“ doplňuje zástupce společnosti s odkazem na výrobní řetězec, v němž dnes figurují především firmy působící na českém území.

Než se tedy hliníkové odlitky definitivně zabudují do karosérií zmiňovaných značek, jsou nejprve namontovány například do světlometů v některé z tuzemských výroben světelné techniky. Poměr vyrobených dílů se finálně pohybuje na úrovni 80:20 % ve prospěch českého trhu. „Je to dáno tím, že zahraniční zákazníci začali budovat své závody v Čechách a na Moravě. Momentálně je tak tuzemský trh větší. Určuje to ovšem globální strategie značek, které mají své závody po celém světě,“ říká Jan Capka s důrazem na celosvětovou působnost automobilek. Jak už předtím naznačil, zhruba polovina produkce se týká dílů pro světelnou techniku. Společnost ALW INDUSTRY tak dodává firmám, jako je Hella sídlící v Mohelnici, Varroc Lighting Systems z Šenova u Nového Jičína či Koito Czech s výrobnou v Žatci. Velkými zákazníky jsou však také další nadnárodní giganti, například koncerny ZKW, Automotive Lighting a AFSI.

Orientace na vyšší produktivitu

Co se týče dalšího směřování firmy, je zřejmé, že v silně konkurenčním prostředí je třeba klást na jedno z předních míst inovace. Posouvají totiž vpřed každou společnost. „Vnímáme to tak, ale u nás je to především o dlouhodobé snaze zvyšovat automatizaci výroby. Samotné inovace produktů jsou spíše v detailech, kdy se kladou stále větší požadavky například na odlehčení dílů a podobně,“ komentuje Jan Capka specifičnost výroby z hliníkových slitin.

Určitě není překvapením, že úzce profilovaný segment výrobků si žádá zaměstnance, kteří mají patřičné znalosti a praxi, nebo se dovedou rychle zaučit. Daří se v lokalitě Olomouckého kraje takové lidi nacházet? „Situace je složitá stejně jako všude. Kvalifikovaní lidé zkrátka nejsou. Nám se těžko hledali už v minulosti, kdy na trhu práce nebyl takový nedostatek jako nyní. Naše výroba je velmi specializovaná a školní výchova kvalifikovaných lidí je u nás prakticky nulová,“ podotýká představitel společnosti ALW INDUSTRY, která jedině v personální otázce dává najevo určitou skepsi. Je to logické, protože jde o mimořádně důležité téma, se kterým by měl firmám pomáhat zejména stát. Bohužel, přesvědčivé vize a záruky, že se něco již v blízké budoucnosti změní, zatím nejsou. A tak si soukromý sektor musí poradit přirozeně sám. Potenciální zaměstnance nejprve zaškolit a poté věřit, že alespoň část z nich bude nakonec schopna ve výrobním procesu plnit svěřené úkoly. Scházejí-li takoví na domácím trhu, je nutné hledat i za hranicemi. „Snažíme se cílit na lidi z regionu, kteří se mohou přesvědčit, že jsme stabilní česká firma s původním majitelem. Stále se rozvíjíme, což je signál, že chceme jít dopředu a figurovat na trhu dlouhodobě. Nabízíme lidem jistotu zaměstnání,“ dodává Jan Capka. Podle něj však v Olomouci díky pravidelným náborům zjišťují, že v regionu lidé opravdu nejsou, a tak u nich pracují také desítky lidí z jiných zemí, a to z Ukrajiny, Rumunska a Bulharska.

Navzdory tomu, že by společnost ALW INDUSTRY nadále měla sílu a chuť se rozšiřovat, považuje s ohledem na personální faktor své současné výrobní kapacity za naplněné. Chce se soustředit primárně na zvyšování produktivity a zefektivnění výroby ve smyslu interních toků materiálů a celkové optimalizace, která by se opět měla projevit v ještě větším zájmu a spokojenosti náročných zákazníků.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...