1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Česká pošta, s.p.

Ceska posta 15Cesta k úspěšné budoucnosti vede přes zlepšování kvality služeb

Jednou z největších firem České republiky je tradiční značka jménem Česká pošta, jejíž služby využívají lidé napříč celou zemí. V současné době má státní podnik bezmála 4-tisíce poboček a zaměstnává zhruba 30-tisíc lidí. Stabilně si drží pozici lídra na trhu obyčejných, doporučených a také balíkových zásilek.

Za loňský rok dosáhl v rámci hospodaření celkového zisku ve výši 193 milionů korun před zdaněním. To je pro začátek alespoň stručná vizitka, která o mnohém napovídá. Nyní se však již pojďme věnovat detailnějším informacím a zejména pak projektům, které Česká pošta v nedávné době spustila, nebo které bude v blízké budoucnosti zahajovat.

Co se týče zmíněného zisku, zásadní vliv na jeho výši ve srovnání s rokem 2016 měla i nadále klesající poptávka po listovních zásilkách. „Výsledek byl ovlivněn také skutečností, že do něj bylo započítáno v souladu s novelou poštovního zákona za univerzální službu pro stát o 100 milionů korun méně než v roce 2015, tedy celkem 600 milionů korun,“ vysvětluje tiskový mluvčí Matyáš Vitík, podle kterého je z obecného hlediska důležité, že se státnímu podniku daří hrát prim jak na trhu obyčejných a doporučených zásilek, tak v oblasti balíkových zásilek. Posiluje však také pozici na trhu mezinárodních služeb i neadresné distribuce.

Jednou z nejdůležitějších událostí roku 2016 byl pro Českou poštu výběr nového partnera pro poskytování finančních produktů na pobočkách, kterých je v celé republice celkem 3868, a to včetně Pošt Partner, výdejních míst a poštoven. Výsledkem celého procesu bylo na konci června 2017 podepsání smlouvy o vzájemné spolupráci na následujících 10 let se skupinou ČSOB. „Navážeme tím na již čtvrt století trvající spolupráci pod značkou Poštovní spořitelny. Výsledkem partnerství bude výrazné zvýšení tržeb České pošty, růst rentability, investice skupiny ČSOB v řádu stovek milionů korun a navýšení počtu specializovaných přepážek na poštách až o 60 %,“ říká tiskový mluvčí s tím, že platnost stávajících smluv České pošty na zajištění finančních služeb vypršela ke konci roku a nová smlouva nabyla účinnosti od 1. ledna 2018.

Projekt „Přátelská pošta“ prověřuje kvalitu

V rámci strategické snahy o neustálé zlepšování nabízených služeb zahájila Česká pošta v roce 2016 projekt „Přátelská pošta“, který funguje jako platforma pro ověřování kvality jednotlivých poboček. Hodnotí se nejenom to, jak daná pošta vypadá, ale jde především o přístup jejích zaměstnanců k zákazníkům. „V rámci doručování zásilek jsme zavedli časová pásma v krajských městech, která umožňují dodávat balíky klientům v době, která je pro ně nejvhodnější. Kromě toho jsme otevřeli výdejny zásilek na zhruba 70 místech, kde si klienti mohou své balíky převzít až do večerní osmé hodiny,“ uvádí Matyáš Vitík některé z kroků, které jsou součástí tohoto projektu.

Mezi klíčové projekty nadále patří „Pošta Partner“, což je v principu pobočka, která je z hlediska poskytovaných základních poštovních služeb plnohodnotnou alternativou pošty, ale rozdíl spočívá v tom, že ji provozuje třetí osoba. Jde o koncept, který se postupně šíří napříč všemi kraji. Tak například během roku 2016 sjednala Česká pošta přes 200 nových smluv a k 1. srpnu 2017 už fungovalo celkem 364 „partnerských“ provozoven. „V projektu Pošta Partner jsme opravdu výrazně pokročili. S nadsázkou lze říci, že již více než každou desátou poštu v České republice provozují podnikatelé nebo obce,“ komentuje další z témat mluvčí státního podniku.

Jak konkrétně „Pošta Partner“ funguje? Zákazníkům poskytuje všechny základní služby, jako jsou příjem a výdej listovních a balíkových zásilek, příjem a výplata poštovních poukázek, vybrané bankovní služby, výplata důchodů, SIPO, prodej poštovních cenin a zboží, prodej kolkových známek a další služby typu On-line dobíjení předplacených SIM karet, prodej losů okamžitých loterií, dálničních kupónů a tisku.

Budoucnost patří online službám

S vědomím, že hudbou budoucnosti jsou zejména online a elektronické služby, směřuje Česká pošta svoji strategii již několik let. Zákazníci jsou zvyklí využívat její aplikaci „Pošta online“, jejíž verze 2.0 byla veřejnosti představena loni. Na první pohled zaujme svěžím designem a intuitivním uživatelským ovládáním, díky kterému jsou nejoblíbenější funkce přímo na očích.

Výraznou proměnou však prošla také služba „Sledování zásilek“, ve které je nyní možné s položkami jednoduše manipulovat přetažením či přejetím prsty. Celkově je přehlednější a nabízí více informací o odesílateli, dobírce nebo hmotnosti zásilky. „Úplnou novinkou je služba Odvoz balíků. Díky ní si přímo z telefonu mohou klienti objednat vyzvednutí balíčků doma nebo v práci. O zbytek se již postarají poštovní specialisté,“ popisuje aktuální inovativní řešení Matyáš Vitík.

Přínos aplikace „Pošta online“, která je k dispozici zdarma pro zařízení s operačním systémem Android (verze 4 a vyšší) a iOS (verze 8.0 a vyšší), spatřuje také v možnosti vyhledat nejbližší otevřenou pobočku a poštovní směrovací číslo. Kromě toho mohou její uživatelé zjistit, zda lze na dané adrese využít večerní doručení a získat navíc další užitečné informace a tipy.

Platby balíků kartou a nová nadace

Další významnou inovací v segmentu základních služeb je postupné vybavení poštovních dep platebními terminály tak, aby zákazníci při doručování balíků mohli platit bankovní kartou. Pilotní projekt České pošty začal v červenci 2017 a od října je mají všechna depa, která se starají o doručování balíků.

Jak vidno, přestože je státní podnik v doručování balíků navzdory rostoucí konkurenci nadále jedničkou na trhu, neustále hledá cesty ke zlepšování kvality. „Nedávno jsme například zavedli aplikaci Změna doručení online, o které už byla řeč. Díky tomu si mohou adresáti balíkových a listovních zásilek České pošty jednoduše přizpůsobit čas, místo nebo způsob doručení tak, jak jim to nejlépe vyhovuje,“ podotýká Matyáš Vitík s odkazem na doplňkovou novinku, kterou je služba „Balík do balíkovny“. Jedná se o cenově nejdostupnější řešení doručení zboží objednaného v e-shopu. Hmotnost balíku může být až 20 kg a k vyzvednutí bude na více než 120 specializovaných výdejních místech „Balíkovna“ po celé republice.

O tom, že léto 2017 rozhodně nebylo v České poště pověstnou okurkovou sezónou, svědčí také spuštění vlastního zábavného i naučného vysílání pod názvem „ČPTV“ na kanálu Youtube a oficiální zahájení činnosti Nadace České pošty, a to s cílem pomáhat lidem, kteří pomoc opravdu potřebují. Jako první byl spuštěn program „Pošťáci Pošťákům“, který je určen výhradně na podporu zaměstnanců České pošty a jejich rodin v tíživých sociálních a zdravotních situacích

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...