1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Faurecia Emissions Control Technologies, Bakov nad Jizerou

Faurecia emission control technologies 17Připravuje se na výrobu výfukových systémů pro nové Audi A6 a A7

Každý den opouštějí výrobní závod společnosti Faurecia Emissions Control Technologies (FECT) v Bakově nad Jizerou stovky součástí do automobilů pro víc než 60 odběratelů po celém světě. To vyžaduje nejen přesné výrobní postupy, ale také kvalifikovaný personál a odborné vedení.

O výrobních technologiích, nedostatku pracovních sil i zajímavých plánech do budoucna jsme hovořili s generálním ředitelem společnosti Faurecia Emissions Control Technologies, Bakov nad Jizerou, Ing. Markem Čížkem.

Jaké byly nejdůležitější události v historii firmy, které byste na začátek našeho rozhovoru rád připomněl?

Firma Faurecia vznikla v 90. letech minulého století spojením dvou francouzských společností – ECIA, jejíž historie sahá do 70. let, a firmy na výrobu výfuků, kterou vedl Bertrand Faure. Na konci minulého století společnost Faurecia působila ve čtyřech segmentech výroby – vyráběla sedačky do automobilů, interiéry vozu i exteriéry, například nárazníky, a výfukové systémy. Na český trh vstoupila firma Faurecia Exhaust Systems, s.r.o., v roce 1998, kdy byl položen základ výrobního závodu v Bakově nad Jizerou. Tento výrobní závod se zaměřuje na výrobu výfukových systémů a všech komponentů vstupujících do těchto systémů, jako jsou trubky, tlumiče, rezonátory, koncovky, výfukové klapky. Dnes se jedná o závod ve skupině Faurecia Emissions Control Technologies.

Závod v Bakově vznikl nejprve jako tzv. JIT závod pro Škoda Auto, který zajišťoval dodávky s důrazem na včasnost pro výrobu Fabií. Tehdy se jednalo pouze o montážní závod. Následně se v roce 2003 výroba téměř zdvojnásobila, když jsme začali vyrábět trubky a tlumiče. A zhruba v roce 2005 jsme přistavěli třetí halu, v níž jsme začali s výrobou plazmou svařovaných tlumičů a klapek. Tím jsme se stali plně produkčním závodem vyrábějícím veškeré komponenty, ze kterých se následně svařují sestavy, popřípadě dodávají komponenty přímo výrobcům automobilů nebo ostatním závodům mateřské společnosti Faurecia po celé Evropě i světě.

Jaké používáte výrobní technologie?

Používáme konvenční ohýbání s přídavným tlakem i bez něho, pro formování a pro řezání využíváme standardní řezací mechanismy trubek, ale i „roller cutting“, což jsou stroje s vnitřním řezáním. Při výrobě dále používáme jak robotické svařování, tak i semirobotické a manuální a ze svařovacích technologií v našem závodě zvládneme všechny kromě laseru. Ať už se jedná o MIG/MAG, WIG/TIG, micro MIG či pulzní svařování. Zaměřujeme se i na aplikaci a testy dalších technologií zejména ve spolupráci s firmami Fronius a SKF.

Faurecia se věnuje i vývoji a výzkumu. Čemu se věnujete v této oblasti?

V segmentu výfukových sestav, když pominu oblast katalyzátorů a DPF (Diesel Particulate Filter), se snažíme využít veškerou zbytkovou energii, která vzniká při spalování a prochází výfukovým potrubím ven. Pracujeme tedy na systému rekuperace, což je využití zbytkového tepla pro výrobu elektrické energie, která může následně například vyhřívat sedačky, vnitřní prostor vozu, nebo ji lze využít i k dobití baterie. Vedle toho se snažíme o snižování hmotnosti vozidla, což výrazně ovlivňuje objem emisí. Díky spolupráci s automobilkou Peugeot na vývoji nového vozu, se Faurecii podařilo snížit hmotnost součástí, které do tohoto vozu dodává, a to o plných 100 kg. Uvedu konkrétní příklad za všechny. V letech 2006 až 2008 jsme vyráběli tlumiče pro výfuky z nerezové oceli o tloušťce materiálu 1,5 až 2 milimetry v zadní části a 2,5 milimetru v přední části. Dnes se tloušťka materiálu v zadní části tlumičů výfuku pohybuje od 0,8 do 1,2 milimetru a v přední části 1,8 milimetru.

Kdo patří k vašim klíčovým odběratelům a jaká část produkce jde z České republiky na export?

Ze závodu v Bakově nad Jizerou od nás putuje zhruba 92 % výroby do zahraničí, 8 % dodáváme Škodě Auto. K nejvýznamnějším zákazníkům patří Volkswagen Group, kdy jde přibližně 38 % naší výroby pro koncernové vozy značek, tedy Škodu, Audi, Volkswagen a Seat. Dále je to Mercedes Benz, kde vyrábíme pro modely tříd S a C. Prostřednictvím naší sesterské pobočky dodáváme také pro Ford Mondeo, který se vyrábí ve Španělsku. A dále mezi naše významné zákazníky patří Hyundai a Kia, ať už v Nošovicích, popřípadě v Žilině na Slovensku, a samozřejmě PSA v Trnavě.

Jaké byly hospodářské výsledky firmy v uplynulých letech? Kam směřují největší investice?

Roční obrat výrobního závodu v Bakově nad Jizerou přesahuje 100 milionů eur s hospodářským výsledkem převyšujícím 10 %. Největší investice směřují do nových projektů, zajištění nových strojů. V rámci každého nového projektu zvažujeme možnost využití stávající technologie, ale zároveň procházíme modernizací, kdy například u robotického svařování přecházíme na speciální systémy, které si sami vyvíjíme a stavíme. Jsou to systémy modulárních robotů, do nichž naše mateřská společnost investovala nemalé finanční zdroje. Díky tomu jsme schopni velice unifikovaně a flexibilně vyrábět různé produkty. Letos plánujeme jen v Bakově proinvestovat zhruba 4 miliony eur, kdy 2,7 milionu vydáme v souvislosti se změnou výrobního programu součástí na nové Audi A6 a A7, zbývajících 1,3 milionu eur hodláme investovat do opravy středy výrobního závodu.

Kolik zaměstnáváte v současné době pracovníků? Jak řešíte problémy s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil?

V současnosti zaměstnáváme zhruba 560 pracovníků, přičemž další stovka jsou agenturní zaměstnanci. Naše firma byla specifická tím, že ještě donedávna jsme patřili a stále patříme k závodům, které platí zaměstnancům nadstandardní mzdu, takže jsme problémy se získáváním nových zaměstnanců neměli. V souvislosti s vývojem automobilového průmyslu v České republice i v celé Evropě, kdy poptávka stále ještě roste, se ale začíná projevovat nedostatek pracovních sil. Nejsme schopni získat kvalifikované zaměstnance v tom počtu, v jakém bychom potřebovali. Na druhou stranu, poptávky zákazníků a náběhové křivky nových programů se v posledních zhruba dvou letech změnily a většinou je potřeba dosáhnout 100 % výroby během velice krátkého období. Situaci proto řešíme využíváním externích a agenturních pracovníků, ať už z České republiky a ze Slovenska, ale i z Maďarska nebo z Polska. Snažíme se naše zaměstnance také vzdělávat a vychovávat, to znamená, že i když nabereme agenturní zaměstnance, tak je po čase převedeme do kmenového stavu a poskytneme jim školení a kvalifikaci pro danou činnost. Na druhou stranu tím, že Faurecia má po celé Evropě několik výrobních závodů, můžeme v případě potřeby využít pomoci kolegů ze zahraničí.

Podívejme se ještě krátce do budoucnosti. Jaké nedůležitější úkoly před vámi momentálně stojí?

Připravujeme se na spuštění projektu C8, kdy budeme dodávat součásti pro značku Audi. Zatímco běžná výrobní plocha zabírá pro jednu značku většinou 500 až 600 m2, pro Audi musíme nově vyčlenit přibližně 1200 m2, z celkové plochy našeho závodu, která dosahuje 12-tisíc m2. Industrializace tohoto projektu začala už loni v prosinci a pokračuje zhruba do září letošního roku, kdy bychom měli začít dodávat první kusy zákazníkům. V roce 2018 už by se měla naplno rozjet sériová výroba. Vedle toho se zaměřujeme na snižování nákladů a snažíme se spolupracovat se zákazníky nebo s naším interním oddělením na vědeckých a výzkumných aktivitách. V Bakově nad Jizerou se snažíme investovat do zlepšení výroby ohýbaných trubek a plechů pro výrobu tlumičů. Také optimalizujeme výrobu, přebíráme výrobu od našich dodavatelů a snažíme se zahájit komplexní výrobu plechů.

Vedle toho také velmi intenzivně pracujeme na zlepšení logistických procesů a řízení zásob. Vyrábíme přibližně 1700 produktů pro 64 zákazníků, takže logistická řešení jsou velice náročná. Během posledních šesti let jsme přesto dokázali naše logistické toky natolik optimalizovat, že jsme snížili zásoby o 50 %. Přesto si myslím, že v logistice jsou naše možnosti ještě větší a do budoucnosti se budeme zaměřovat na zlepšení nejen logistických toků, ale i informací a zpřesnění těchto informací tak, abychom zlepšili komunikaci se zákazníkem a díky tomu lépe plánovali výrobu z krátkodobého i dlouhodobého hlediska.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...