1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Hyundai Dymos Czech, s.r.o.

Hyundai Dymos 17U nás funguje oboustranná tolerance

Nošovická automobilka Hyundai hlásí za rok 2016 rekordní počet vyrobených aut, což se zákonitě projevuje také v jednotlivých výrobních závodech globální korejské značky. Jedním z nich je společnost Hyundai Dymos Czech zabývající se sériovou výrobou sedadel.

Její personální ředitel Karol Magic nám v rozhovoru mimo jiné sdělil, podle jakých kritérií si vybírají nové spolupracovníky a jakým vývojem od doby založení závodu v roce 2008 prošlo soužití obou kultur.

Automobilka Hyundai hlásila za rok 2016 rekordní počet aut vyrobených v ČR. Projevilo se to také růstem počtu zakázek a zaměstnanců ve vaší společnosti?

Vzhledem k tomu, že jsme v rámci skupiny Hyundai Motor Group subdodavatelem, je pro nás Hyundai vlastně jediný zákazník. To znamená, že musíme být neustále připraveni reagovat na to, jak se právě vyvíjí počet jejich zakázek. Když to řeknu s nadsázkou, dodáváme výrobky online a skladové zásoby máme spíše jen pro případ, že bychom měli nějaké mimořádné problémy s výrobou. Snažíme se tedy plnit daný plán na 100 %, ať už je jakýkoli. Jinak je pravdou, že loňský rok byl z výrobního hlediska rekordní, což je spojeno mimo jiné s obrovskou poptávkou po modelu Hyundai Tucson, který je na trhu od roku 2015. Také proto za rok 2017 očekáváme zhruba 8-% nárůst zhotovených setů sedadel oproti předchozímu roku.

Jaká je současná šíře produktů, které váš závod v Nošovicích pro automobily Hyundai vyrábí?

Jsou to tři hlavní typy sedadel pro automobily Hyundai, a to konkrétně pro modely ix20, i30 ve zkrácené verzi i v provedení „vagon“ a pak také pro Tucson, který je v podstatě tahounem celého portfolia. Jinak co se týče novinek, pomalu končí stará verze modelu i30 a od prosince loňského roku běží sériová výroba nové zkrácené verze s tím, že od května letošního roku dojde k obměně i u dlouhé verze „vagon“. To jsou změny, ke kterým u jednotlivých řad značky Hyundai dochází vždy po třech až čtyřech letech.

Kolik zaměstnanců dnes Hyundai Dymos Czech má a jak se jejich počty vyvíjely od doby založení závodu?

V roce 2008 jsme začínali na počtu 174 zaměstnanců, v současně době máme 581 kmenových zaměstnanců. Jsou rozděleni podle kategorií na dělnické a tzv. technicko-hospodářské pozice, přičemž v rámci dělnických profesí podle aktuálních potřeb využíváme také agenturní pracovníky.

Plánujete pro letošní rok či další roky rozsáhlejší nábor nových lidí do výroby, nebo se už situace stabilizovala a bude docházet spíše k obměnám zaměstnanců?

Spíše bude docházet k obměnám na základě přirozené fluktuace. Někdy se samozřejmě stane, že přijdou extra požadavky v rámci skupiny Hyundai na určité období, které se snažíme pokrýt buďto vlastními zdroji, nebo najmeme agenturní pracovníky. Jinak ale zvyšování počtu zaměstnanců neplánujeme, budeme chtít jejich stavy stabilizovat a soustředit se spíše na zlepšování některých interních procesů, abychom ve výrobě byli ještě efektivnější.

Daří se vám nacházet dostatek pracovních sil přímo v Moravskoslezském regionu, nebo musíte stavy doplňovat i lidmi z jiných lokalit?

Obecně se snažíme hledat spolupracovníky v Moravskoslezském kraji, což má přirozenou souvislost s dopravní dostupností ze všech směrů, ať už je to Ostrava, Frýdek-Místek, Havířov nebo Karviná. Jinak u nás ovšem pracují také Slováci a Poláci z příhraničních regionů.

Potřebujete zaměstnance s určitou technickou praxí a vzděláním, nebo vám „stačí“, když mají chuť pracovat a pro výrobu si je už sami vychováte?

Co se týče dělnických pozic, nové zaměstnance zaškolujeme a při pohovorech s nimi požadujeme především manuální zručnost, ochotu pracovat a zkušenosti s prací na lince a v třísměnném provoze. Pokud má někdo předchozí praxi v oblasti automotive, je to samozřejmě výhoda. Jinak je školíme komplexně s ohledem na bezpečnost práce, personální oblast a povědomí o firmě a jejích standardech. Potom už si je převezme „team leader“, který je zaškolí přímo na lince, kde začínají s jednoduššími činnostmi. Vše záleží hlavně na šikovnosti každého člověka. Někdo se zaučí za měsíc, ale někomu to může trvat i rok. Standardní doba jsou však tři měsíce, což odpovídá v tuzemsku běžné zkušební době. Trochu jiná je situace u THP pozic, kde bereme jako základní parametry vzdělání, znalost angličtiny a délku praxe. Potom už se nábor řídí požadavky každého oddělení, ať už jde o finance, kvalitu a podobně. Většinou se snažíme dávat přednost mladým absolventům škol, ale skladba každého týmu musí být vyrovnaná, nemohou je tvořit jen mladí.

Máte i nějaké speciální programy pro studenty?

Ano, nabízíme stáže, v rámci kterých dáváme možnost přibližně pěti studentům měsíčně, aby u nás mohli vypomáhat na jednotlivých odděleních. Je to pro ně dobrá varianta, jak získávat cenné zkušenosti.

Obecně se přitom často mluví o tom, že firmám nejen v automobilovém průmyslu scházejí právě mladí a technicky vzdělaní zaměstnanci. Jaká je vaše zkušenost?

Je pravda, že tento trend dlouhodobě sledujeme. Mluví se o tom možná už 10 let a z našeho pohledu se zdá, že se vše mění strašně pomalu. Technické obory jsou stále málo podporované a zároveň vzniká řada nových humanitních oborů. Potom je problém kvalifikované lidi získat, což mohou firmy řešit třeba stipendijními programy na školách. U nás je ovšem potřeba specialistů omezena na dvě tři pozice, takže se to dá zvládnout i při stávajících podmínkách.

Jaký význam přikládáte investicím do rozvoje lidského potenciálu ve vašem výrobním závodě?

Máme na jednotlivých odděleních vzdělávací programy se zaměřením na dovednosti, které se snažíme maximálně podporovat. Skupina Hyundai na tyto aktivity pravidelně vyčleňuje významné prostředky, ze kterých se prakticky nic neškrtá, což rozhodně není ve všech firmách obvyklé.

Dá se říct, jak náročné bylo skloubit firemní kulturu, principy a zvyklosti značky Hyundai s tím, co je obvyklé v tuzemských výrobních závodech?

Když se na vše podíváme z pohledu manažerů automobilky Hyundai, oni se připravují na práci v nové zemi už předem. Samozřejmě, že až samotná praxe ukáže specifika jednotlivých kultur. A to nejen v tom směru, jak jsou lidé v Koreji a České republice zvyklí pracovat, ale svoji roli hraje třeba také legislativa, která je v obou zemích odlišná. Zaměstnanci jsou u nás zkrátka více chráněni. Celkově si myslím, že jsme od roku 2008 prošli už vcelku dlouhým vývojem a že se vztahy výrazně posunuly. Funguje oboustranná tolerance, což je velice důležité stejně jako mezilidské soužití, které se snažíme rozvíjet i organizováním neformálních akcí a setkání.

Průmyslová výroba spěje ke stále větší digitalizaci a automatizaci, jak velká výzva to je pro vaši společnost z hlediska budoucí zaměstnanosti?

Pokud se budeme bavit o digitalizaci výrobních linek a zaváděných nových technologií, dochází v našem výrobním procesu jen k minimálním změnám. Je otázkou, zda by například investice do nějaké formy robotizace přinesla očekávaný efekt. U nás má a nadále bude mít nezastupitelnou pozici montáž sedaček z jednotlivých dílů, která navazuje na předchozí výrobu pěnových segmentů. Montážní práci tedy budou zřejmě vždy provádět lidé, protože zahrnuje velké množství úkonů a variant.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...