1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Kautex Textron Bohemia, spol. s r.o.

Robotická výroba plastových dílů je přesnější a efektivnější

Palivové nádrže, SCR systémy a nádobky ostřikovačů jsou nepostradatelnou součástí každého automobilu. V Kněžmostě u Mladé Boleslavi je vyrábí už přes 25 let. Odtud plastové díly směřují do předních světových automobilek a slouží ve vozech značek Volkswagen, Škoda Auto, BMW, Volvo nebo JLR. Ve dvou českých závodech společnosti Kautex Textron Bohemia, spol. s r.o., aktuálně pracuje 520 zaměstnanců. Obrat firmy se pohybuje přes 4 miliardy korun.

Základy společnosti Kautex Textron Bohemia, spol. s r.o., která se od samého začátku věnuje zpracovávání plastů, byly položeny v roce 1992. Výroba je rozdělena do dvou závodů, jež jsou strategicky umístěné nedaleko od sebe. Mohou tak snadno sdílet personál, technologie a věci výrobního charakteru. „První ze závodů se specializuje na výrobu palivových nádrží a SCR systémů. Ve druhém vyrábíme nádobky ostřikovačů a kompletujeme hadicové svazky,“ popisuje výrobní zaměření ředitel závodu Ing. Luděk Haken. Český závod je ve vlastnictví americké firmy, nadnárodního koncernu TEXTRON, jehož hlavní business je v leteckém průmyslu. Skupina vyrábí například letadla Cessna a vrtulníky Bell. Kautex Textron Bohemia spadá do segmentu Industrialization a zabývá se ryze výrobou dílů pro automotive.

Skupina KAUTEX má po celém světě 32 závodů, z toho je 12 v Evropě. V sousedním Německu je umístěno hned 5 závodů, s nimiž český podnik úzce spolupracuje. „Technologie, které používáme, jsou si velmi podobné, obdobné je i portfolio zákazníků, takže si můžeme vypomáhat. Německé závody nám dodávají polotovary, které montujeme do finálních výrobků, nebo naopak my dodáváme polotovary do Německa, kde z nich vzniká kompletní produkt,“ říká Luděk Haken. 

GSfinishing1 page 002

Vyfukování a vstřikování plastů

Ve výrobě mají hlavní slovo dvě klíčové technologie – vyfukování a vstřikování. Prostřednictvím vyfukování plastů závod vyrábí kompletní plastové díly. Výstupem vstřikování jsou dva dílce, které se k sobě svařují. Palivové nádrže závod vyrábí hlavně pro koncern Volkswagen včetně mladoboleslavské Škody Auto. Dalším významným zákazníkem v tomto segmentu je firma Volvo.

SCR systémy odebírají především automobilky Daimler, Volkswagen, BMW, Ford, Mazda, Jaguar Land Rover. „SCR systémy jsou přídavné nádrže, které se montují k palivové dieselové nádrži. Slouží k tomu, aby auto splnilo příslušné emisní normy Euro 6, nyní už Euro 6d. V nádobce je močovina, která je vstřikována do palivového systému a snižuje tak emise automobilu,“ vysvětluje Luděk Haken. V segmentu výroby nádobek do ostřikovačů jsou hlavními zákazníky automobilky Daimler, Toyota, Ford nebo Nissan. Z Kněžmostu směřují k odběratelům nádobky včetně kompletních hadicových svazků, které se montují do automobilů a rozvádí vodu k ostřikování předních a zadních skel, případně i světlometů.

Pro každý výrobní závod jsou nepostradatelné technologie, které jsou důležitým předpokladem kvalitního produktu. Do Kněžmostu putují výrobní stroje z centrály v Bonnu, to se týká hlavně technologií na vyfukování plastů, které tvoří jádro businessu Kautexu. Stroje na vstřikování plastů závod nakupuje přímo od výrobců strojů. V poslední době se firma zaměřuje na instalaci moderních technologií, které usnadňují, zpřesňují a zefektivňují výrobu. „Zavádíme robotizaci a automatizaci. Snažíme se o to, aby naše výrobní linky byly maximálně efektivní. Důvody pro to jsou dva. Robotická výroba je přesnější a také tím snižujeme potřebu přímého personálu,“ dodává Luděk Haken. Při výrobě nádobek ostřikovačů má nicméně své pevné místo také manuální práce. Vlastní nádobka vzniká technologií vyfukování, ale poté dochází k manuální finální montáži nakupovaných dílů.

Investice jdou do výroby

Konkurence v automotive je vysoká, a proto jsou pro společnost Kautex Textron Bohemia klíčové inovace a investice. V loňském roce například firma pořídila první vstřikovací stroje na výrobu nádrží SCR. Vstřikování sice používá už přes tři roky, ale při výrobě nádrží SCR zatím tuto technologii nevyužívala. Nyní se chystá na nových strojích vyrábět nádrže třetí generace.

Investice společnost směřuje hlavně do nových výrobních linek. Úzce spolupracuje se svými zákazníky, aby znala jejich potřeby a požadavky. „U dílů pro automotive a speciálně u dílů, které jsou součástí motorové části, je nutné přesně dodržet požadavky zákazníků. V motorové části, která je velmi prostorově omezená, se snažíme dostát navrženému designu a zároveň vyrobit nádrž přesně podle požadavků zákazníka a stanovených parametrů,“ říká Luděk Haken. Díky novým technologiím vstřikování získává společnost lepší výrobní možnosti a to jí umožňuje produkovat prvotřídní a konkurenceschopné díly.

Rozšíření výrobních prostor společnost v dohledné době neplánuje. Před dvěma lety totiž postavila novou halu na vstřikování a podle ředitele závodu je nyní firma v ideální situaci. Pokud by přece jen došlo k navýšení objemu zakázek, firma by byla schopná výrobu rozšířit. „Díky optimalizacím jsme ušetřili výrobní plochy, takže rozšíření výroby je v případě potřeby možné. Novou výstavbu v areálu v dohledné době neplánujeme,“ doplňuje Luděk Haken.

Kvalitu plastových dílů podtrhují certifikace a ocenění, jež firma od svých zákazníků získala. Nedávno společnost obhájila certifikaci dle nové normy IATF 16949, která specifikuje požadavky na systém managementu kvality výrobců dílů pro automobilový průmysl. Základem normy jsou požadavky normy ISO 9001 doplněné zvláštními požadavky na systém managementu kvality pro výrobce automobilových dílů. Z dalších certifikátů společnost vlastní například ISO 14001, jež se dotýká managementu životního prostředí.

Lidé se hledají obtížně

Aktuálně společnost Kautex Textron Bohemia obsazuje především výrobní pozice. „Najít nové pracovníky do výroby není v současné době, kdy panuje nízká nezaměstnanost kolem 2,4 % vůbec snadné. Využíváme proto i externí pracovníky, kteří nám pomáhají překlenout období, kdy nejsme schopni zajistit kmenové zaměstnance,“ uvádí Luděk Haken a dodává: „Pochopitelně hledáme i technické pracovníky. Situace na pracovním trhu je v tomto případě o něco lepší, než je tomu u pozic výrobních, a nám se daří vhodné kandidáty nacházet. I my se snažíme být na trhu práce konkurenceschopní.“

O tom, jaká bude budoucnost výroby SCR nádrží pro dieselové motory, rozhodne další vývoj v automobilovém průmyslu. „Naše centrála velmi pečlivě sleduje vývoj v sousedním Německu. Soud v Lipsku nedávno potvrdil, že některá německá města budou moci uzavírat svá centra před staršími dieselovými motory. Proto trh monitorujeme. Pokud by se cokoli změnilo, budeme se snažit co nejrychleji na novou situaci zareagovat. Současně hledáme i další nové možnosti výroby. Například v segmentu autonomních vozů, kde bychom se mohli podílet na výrobě součástek pro nabíjení baterií nebo dalších technických věcí dotýkajících se autonomního řízení vozů,“ uzavírá Luděk Haken.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...