1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Pars nova, a.s.

Pars Nova 16Spojení se značkou Škoda přineslo nové zakázky a investice

Šumperská společnost Pars nova, a.s., je tradiční česká firma, která si vybudovala silné postavení na domácím trhu v oblasti výroby, modernizací a oprav kolejových vozidel. Od roku 2008 je součástí skupiny Škoda Transportation a loni začala ke své prezentaci používat světově proslulou značku okřídleného šípu.

 

Logo Škoda pomohlo firmě ještě více upevnit pozici v oblasti železničního průmyslu. K hlavním zákazníkům společnosti patří především České dráhy, ČD Cargo, slovenský dopravce ZSSK a městské dopravní podniky. V minulých letech firma realizovala i několik zakázek pro české soukromé dopravce, jako je třeba společnost Regiojet nebo Arriva. Více nám v rozhovoru prozradil Ing. Michal Kurtinec, Ph.D., generální ředitel a místopředseda představenstva společnosti Pars nova, a.s.

Je to už osm let, co jste se stali součástí skupiny Škoda Transportation. Jaké výhody vám členství v silné skupině přináší?

Naše společnost se stala součástí skupiny Škoda Transportation na počátku roku 2008. Už na podzim téhož roku byla zahájena realizace rozsáhlých investic do rozvoje firmy. Strategický záměr soustavného investování, jak do samotného výrobního zázemí, tak do moderních technologií, přináší své ovoce. Pars nova je v současné době z pohledu vybavení nejuniverzálnější firmou v České republice v oboru modernizací a oprav a zároveň i výroby kolejových vozidel. Právě díky investicím a zakázkám, které jsme získali prostřednictvím mateřské firmy, jsme si udrželi dobrou kondici i v období ekonomického propadu. V rámci skupiny Škoda Transportation se také dostáváme k zajímavým projektům, realizovali jsme už například několik kooperačních zakázek v rámci koncernu.

Představíte některé z nich?

Za zmínku stojí například 12 kusů nízkopodlažních tramvají ForCity vyrobených pro turecké město Konya. Nositelem kontraktu byla Škoda Transportation, avšak výroba 15 kusů z celkem 60-kusové série byla provedena u nás v Šumperku. Tramvaje jsme realizovali kompletně celé – od výroby skříní, přes zavázání na podvozky, kabeláže, instalaci elektrotechniky, interiéru až po jejich zprovoznění pod trolejí. První hotovou tramvaj jsme předali do Plzně v září 2014. Od února loňského roku jsme se v rámci kooperace se Škodou Vagonka podíleli na výrobě regionálních jednotek RegioPanter a dálkových InterPanter. Naším úkolem bylo vyrobit celkem 50 hrubých staveb hliníkových skříní. Do naší společnosti byly z ostravské Škodovky dodávány svařované podsestavy a díly. U nás poté následovalo technologicky náročné svařování, které mimo jiné vyžaduje zajištění specifických požadavků na čistotu a bezprašnost pracovních prostor a konstantní teplotu okolního ovzduší. Pracoviště jsme navíc museli opatřit speciálním technickým vybavením pro svařování i obrábění hliníkových skříní. Realizace projektu kladla vysoké nároky také na odbornou způsobilost pracovníků, především svářečů. Byli vybráni ti nejlepší zaměstnanci, kteří po absolvovaných zkouškách obdrželi kvalifikaci pro svařování hliníku.

Kromě zakázek v rámci koncernu realizujete projekty i pro své tradiční zákazníky, například pro České dráhy.

Ano. Například v březnu letošního roku jsme od Českých drah získali zakázku na modernizaci celkem 71 osobních vozů tří typů v hodnotě 570,4 milionů korun. Současně jsme od Českých drah získali i druhý kontrakt na modernizaci 22 bývalých vozů ÖBB pro linku Praha – Berlín – Hamburk. Z celkového počtu projde 18 vozů rozsáhlou přestavbou z oddílových na velkoprostorové vozy s místy pro cestující na vozíku nebo pro jízdní kola.

Realizace tohoto kontraktu je rovněž v plném proudu. Těmito zakázkami jsme navázali na úspěšné projekty z minulých let, kdy jsme pro České dráhy realizovali modernizaci celkem 40 vozů řady Bmee a následně jsme získali zakázku na modernizaci 31 osobních vozů řady Bp za jednu miliardu korun. Součástí této smlouvy je i opce na obnovu dalších 31 vozů. Modernizované vozy budou součástí vlaků na vnitrostátních i mezinárodních spojích, tedy rychlíků a vlaků InterCity a EuroCity. Díky modernizaci budou vozy splňovat náročné mezinárodní standardy, a proto budou moci jezdit po celé Evropě na všech napájecích systémech. Projekt včetně zmíněné opce byl ukončen letos v létě.

Působíte ale i za hranicemi České republiky. Na jakých zahraničních projektech nyní pracujete?

Jako příklad můžeme uvést třeba vyvazovací opravy hnacích podvozků pro elektrické jednotky 575, které jsou určeny pro Litevské státní dráhy. Naše společnost se podílí na hlavní opravě celkem čtyř jednotek v rámci konsorcia s litevskou společností Litmotas.

Zmínil jste se o významných investicích, které do vaší společnosti po spojení se Škoda Transportation začaly proudit. Jaké moderní technologie jste ve firmě pořídili?

V uplynulých čtyřech letech bylo investováno přes 200 milionů korun, a to především do technologií. Ke klíčovým investicím patří například dokončení přípravných boxů 1 a 2 nebo lakovacích boxů 3 a 4. Nakoupili jsme nový kolový soustruh RAFAMET nebo stroje na zkoušení nárazníků. Instalovali jsme nové zkušební stavy na dobíjení baterií, stejně jako nové zkušebny pro kompletní zkoušení osobních vozů. Realizovali jsme také nové sušící pece v impregnační stanici. V Pars nova disponujeme novým obráběcím centrem pro výrobu rámů podvozků včetně obrábění skříní tramvají. Instalovali jsme také tři nové jeřáby o nosnostech 5 až 12,5 tuny. Další investice směřovaly do nákupu měřící techniky – pořídili jsme například testery na zkoušení elektrických lokomotiv a zkušební ultrazvukové zařízení na prověřování stavů dutých náprav. Významně jsme investovali i do oblasti zlepšení pracovního prostředí svařovacích pracovišť, když jsme zakoupili například filtrační jednotky PLYMOUT do řezárny.

Dlouhodobě se věnujete výrobě, modernizaci a opravám kolejových vozidel. Co vše zahrnují vaše služby?

Vedle výroby, modernizací, rekonstrukcí a periodických oprav kolejových vozidel se věnujeme také výrobě konstrukčních celků a náhradních dílů železničních kolejových vozidel i tramvají. V oblasti modernizací zahrnuje naše portfolio jak motorové vozy a jednotky, tak v neposlední řadě elektrické jednotky a lokomotivy, osobní vozy i tramvaje. V minulosti jsme realizovali několik úspěšných projektů přestavby osobních vozů na vozy řídicí. Významnou referenční zakázkou byla také již zmíněná novovýroba nízkopodlažních tramvají pro tureckého zákazníka.

Jaké jsou vaše hlavní konkurenční výhody? Na jakou strategii jste vsadili?

Pars nova je tradiční a stabilní firma, která svým zákazníkům nabízí ekonomicky i technicky zajímavá řešení, jež pomáhají zkvalitnit a zefektivnit železniční a tramvajovou dopravu. Za dobu existence podniku prošlo jeho výrobními halami již několik tisíc vozidel. Právě dlouholeté zkušenosti jsou naší hlavní konkurenční výhodou. Spojení zázemí silné skupiny Škoda Transportation a více než 60 let provozu společnosti Pars nova vytváří důležitý předpoklad pro úspěšné působení na trhu a pro naplňování požadavků klientů. Nebráníme se žádné práci. Naším dlouhodobým cílem je kvalitní technologické zázemí, komplexnost služeb, trvalá inovativnost a vstřícnost k požadavkům zákazníka.

Kolik zaměstnanců u vás nyní pracuje a jaké výhody u vás najdou?

Aktuálně máme asi 750 kmenových zaměstnanců a k nim máme zapůjčeno přibližně 100 agenturních zaměstnanců. Našim pracovníkům poskytujeme celou řadu zaměstnaneckých benefitů, patří k nim třeba příspěvky na penzijní připojištění, poukázky Flexi Pass, bonusy za efektivní využívání fondu pracovní doby, zaměstnanecké půjčky, týden dovolené nad rámec zákoníku práce nebo možnost dalšího vzdělávání.

Velmi úzce spolupracujete se školami. Jak?

Jsme jednou ze zakládajících firem Nadačního fondu Centrum bakalářských studií, díky němuž vzniklo detašované pracoviště VŠB-TU Ostrava přímo v Šumperku. Je zde jak fakulta strojní, tak i ekonomická a zájemci o studium na této vysoké škole nemusí dojíždět do Ostravy, což je pro řadu sociálně slabších rodin velká výhoda. Studium na fakultě stroj-ní v Šumperku je možné prezenční i kombinovanou formou studia, čehož využilo i několik zaměstnanců naší společnosti, aby si doplnili pro nás tolik potřebné vzdělání technického směru. Na tento nadační fond naše společnost pravidelně finančně přispívá. Vedle toho spolupracujeme i se středními školami, například s Vyšší odbornou školou a Střední průmyslovou školou Šumperk. Se Střední školou železniční, technickou a služeb Šumperk realizujeme různé akce na podporu učňovských oborů, například Den řemesel.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...