1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Povodí Ohře, s.p.

Povodi Ohre 16Sucho může být nebezpečnější než povodeň

Před 50 lety, přesně 1. července 1966, vznikl státní podnik Povodí Ohře. „Nejen pro nás vodohospodáře, ale celospolečensky se jedná o významné výročí. S odstupem času je možné založení organizací správ povodí hodnotit jako mimořádný čin.

Vždyť v rámci Evropské unie, která rovněž řešení vodohospodářských problémů opírá o povodí, se k takovému řešení dospělo později. Mezinárodní spolupráce při ochraně vodních zdrojů nastala po přijetí Evropské vodní charty 6. května 1968 ve Štrasburku,“ připomíná generální ředitel státního podniku Povodí Ohře Ing. Jiří Nedoma. V následujícím rozhovoru hodnotí nejen rok 2015, ale především se dívá do budoucna a hovoří o hlavních směrech dalšího rozvoje podniku v letech 2015 až 2019.

Jaký byl rok 2015 pro váš podnik?

Uplynulý rok byl pro státní podnik Povodí Ohře opět rokem netypickým, bohatým na řadu událostí a situací. Jestliže se v posledních desetiletích opakovaně projevil a byl vnímán extrém výskytu povodní, bylo suché období uplynulého roku opačným a důrazným připomenutím ze strany přírody. Laická veřejnost již nevolala po vypuštění vodních nádrží, tak jako vždy při a po povodni, ale naopak, s obavami sledovala a tázala se, jak jsou přehradní nádrže naplněny a zda je a bude vody dostatek i pro následující dny a týdny. Všichni tak měli možnost si uvědomit, že sucho může být svým projevem a důsledkem dokonce nebezpečnější než povodeň. I takový byl uplynulý rok 2015, kdy se kromě potřeb a možností zajištění úkolů své obvyklé působnosti v průběhu roku podnik zaměřil i na další problémy a oblasti.

Loni se neočekávaně zastavil meziroční pokles odběrů povrchové vody, oproti plánu byl skutečný odběr dokonce mírně vyšší. To společně se zákonnou platbou za odběr a dodávku povrchové vody umožnilo dosažení vyššího příjmu oproti plánu. Ani tak však nebyly pokryty potřebné náklady vynaložené podnikem na zajištění správy povodí a správy vodních děl a vodních toků. Uvedené náklady proto musely být i v roce 2015 dotovány z tržeb za elektrickou energii dodanou do rozvodné sítě, bez kterých by nebyla činnost státního podniku Povodí Ohře v požadovaném a určeném rozsahu možná a zajistitelná.

Vy už jste loňské extrémní sucho zmínil. Jak jste se s ním vyrovnávali?

Z hodnocení hydrologického roku 2015 vyplývá, že suché období roku 2015 bylo srovnatelné s lety 1973 a 2003. Zima roku 2015 byla sice poměrně vodná, ale již v jarním období byly srážky podprůměrné a klesala vodnost toků. Narůstal deficit srážek, nadnormálně vysoký byl výpar v letním období i snížené hladiny mělkých horizontů podzemních vod. To, společně s vlivem suchého období již v roce 2014, způsobilo v roce 2015 na území působnosti státního podniku Povodí Ohře rychlý pokles vodnosti. Ke změně vývoje došlo až v druhé polovině října vlivem výrazné srážkové činnosti. Zlepšení hydrologické situace pak až do konce roku podporovaly srážky nejen dešťové. Příznivá změna nenastala ale na celém území České republiky, část území byla suchem i nadále postižena.

Naplněnost nádrží státního podniku Povodí Ohře určených pro zásobování pitnou vodou byla v průběhu roku dobrá. U většiny těchto nádrží se naplněnost zásobního objemu pohybuje v rozmezí 80 až 100 %. I naplněnost nádrží určených pro zajištění odběrů pro průmysl je obdobná a pohybuje se nyní také v rozmezí 80 až 100 % jejich zásobního objemu.

Jaké nejdůležitější investiční akce jste loni prováděli?

V každém roce zajišťuje a provádí státní podnik Povodí Ohře řadu akcí dodavatelsky v kategoriích investice (včetně rekonstrukcí) a opravy, a dále také v rámci běžné údržby zajišťované vlastními zaměstnanci. V loňském roce nebyly dokončeny žádné rozsáhlé nebo nákladné akce investic ani oprav. Realizovali jsme ale okolo 90 akcí obvykle s náklady do 5 milionů korun, jen v několika případech náklady převýšily 10 resp. 15 milionů korun. Na státem svěřeném majetku jsme dokončili většinu oprav a rekonstrukcí vedoucích k odstranění povodňových škod z roku 2013. Ty zbývající budou dokončeny do poloviny roku letošního.

V loňském roce jsme také úspěšně aplikovali postup sociálně odpovědného zadávání veřejných zakázek. Subjektům, které také zaměstnávají osoby z evidence nezaměstnaných osob, byly loni na základě výsledků výběrového řízení zadány státním podnikem Povodí Ohře zakázky v celkovém objemu 17 milionů korun, většinou formou ZPŘ, což umožnilo podání nabídek širokému okruhu zhotovitelů.

Zavedli jste v uplynulých měsících další protipovodňová opatření? Jsou některá v plánu na letošní rok?

Po dokončení realizace opatření v rámci II. etapy prevence proti povodni nastalo a probíhá období přípravy akcí III. etapy. Nejsložitější a časově i finančně nejnákladnější součástí tohoto procesu je řešení majetkoprávních vztahů v místech, kde mají být opatření realizována. To často podstatně negativně ovlivňuje časový průběh přípravy a přináší riziko, že obdobně jako v předchozím období nebude možné z uvedených důvodů některá opatření realizovat. Z projektů III. etapy byla v loňském roce dokončena akce k ochraně bezpečnostního přelivu na vodním díle Horka a probíhá výstavba druhé spodní výpusti vodního díla Janov.

Hovořil jste o malých vodních elektrárnách, které provozujete. Kolik elektrické energie loni vyrobily? Můžete tento ukazatel porovnat s předchozími roky?

Nízké průtoky suchého období loňského roku ovlivnily i výši výroby elektrické energie, která byla oproti plánu roku 2015 nižší. Výroba elektrické energie z obnovitelných zdrojů, zejména vodních elektráren provozovaných podnikem, dosáhla v roce 2015 výše 85 GWh, výrazně převýšila výrobu předchozího roku 2014 ve výši pouhých 67 GWh, ale byla nižší než výroba roku 2013 ve výši 103 GWh, která patřila k nejvyšším v historii podniku. Je důležité dodat, že v letech 2013 a 2014 probíhala vždy po dobu šesti měsíců odstávka s opravou a rekonstrukcí jednoho ze dvou turbosoustrojí největší malé vodní elektrárny provozované podnikem na vodním díle Nechranice, která má zásadní a rozhodující podíl na výši roční výroby elektrické energie podniku. Přes uvedené omezení jsou roční výroby elektrické energie v uvedených letech tak podstatně odlišné a dokumentují vliv proměnlivosti přírodních podmínek zásadně ovlivňujících činnost a hospodaření podniku.

Přijali jste koncepci rozvoje podniku v letech 2015 až 2019. Jakými hlavními směry se chcete ubírat? Podařilo se vám už z koncepce něco realizovat?

Koncepce rozvoje státního podniku Povodí Ohře je zpracována pro stanovení základních cílů a směrů vývoje podniku na období 2015 až 2019. Navazuje na již zpracovaný dokument „Koncepce rozvoje podniku“ na období od 2010 do 2014 a je také podkladem pro aktualizaci strategie rozvoje podniku na další období. Je zaměřena zejména do oblastí správy vodních toků, vodních děl a správy povodí, do oblastí plánování v oblasti vod, ochrany vod a vodohospodářských služeb, dále do oblastí investičních aktivit, finanční strategie, personálního rozvoje a péče o zaměstnance a do oblasti informatiky. Zahrnuje krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé cíle. Klade důraz zejména na zajištění nosných činností podniku, kterými jsou výkon funkce správce povodí, správce významných a určených drobných vodních toků v oblasti povodí Ohře a dolního Labe, provoz a údržba vodních děl ve vlastnictví státu, výkon práva hospodařit s nemovitým a movitým majetkem, který je ve vlastnictví státu a je státnímu podniku svěřen k plnění úkolů a k provozování podnikatelské činnosti, nakládání s vodami z hlediska množství a jakosti v rámci soustavy vodních toků a vodních děl, vytváření předpokladů a podmínek pro racionální, šetrné a ekologicky únosné využívání povrchových a podzemních vod pro povolené nebo oprávněné účely.

V rámci naplňování koncepce jsme v roce 2015 dokončili zpracování Plánu dílčího povodí Ohře, dolního Labe a ostatních přítoků. Velmi důležitým a náročným krokem byla v loňském roce tvorba, ověření a rutinní zavedení nového systému spisové evidence, který je předpokladem k naplnění úkolu plné elektronizace oběhu dokumentů uvnitř podniku i ve styku s okolními subjekty. Učinili jsme též další kroky k racionálnímu rozšiřování výroby elektrické energie s využitím obnovitelných zdrojů. Konkrétně pro lokalitu Terezín na řece Ohři jsme s podporou Ministerstva zemědělství ČR navázali konstruktivní spolupráci s Národním památkovým ústavem.

V oblasti řešení problematiky sucha jsme v roce 2015 zajistili zpracování studií proveditelnosti vodních nádrží v lokalitách Hlubocká pila a Mukoděly v území s dlouhodobě známými i dále prognózovanými problémy. Spolupracovali jsme též na přípravě doplnění a rozšíření Generelu území chráněných pro akumulaci povrchových vod. Zahájili jsme též práce k zajištění úkolů vyplývajících z Usnesení vlády ČR č. 620/2015 a návazně zadaných ministerstvem k řešení problematiky sucha.

V oblasti prevence proti povodni kontinuálně probíhá příprava akcí III. etapy protipovodňových opatření. Jedná se například o rekonstrukci krajních polí bezpečnostního přelivu vodního díla Nechranice a suché nádrže Šporka, Dubnice a Syčivka, vodní nádrž nad městem Kryry či protipovodňová opatření města Chomutov. Již řadu měsíců probíhá příprava více než 15 akcí. Probíhá též prověřování možných efektivních opatření, a to například při Ohři pod vodní nádrží Nechranice, ale i v dalších lokalitách a úsecích zvýšeného povodňového rizika.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...