1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Raben Logistics Czech, s.r.o.

Raben 16Dlouhodobým cílem je zlepšení reputace logistiky

Mezi přední tuzemské specialisty na přepravu zboží nejrůznějšího charakteru patří také společnost Raben Logistics Czech, která se od roku 2008 na českém trhu etablovala jako spolehlivý a silný partner svých zákazníků. V úspěšném rozvoji, kdy její roční obraty v posledních letech přesahují miliardu korun, pokračuje dál. Nicméně generální ředitel Jakub Trnka si uvědomuje, že pro zachování kontinuity budou klíčové nové přístupy a změny zejména v personální politice.

Když ve firmě, která je součástí nizozemské skupiny Raben Group poskytující na evropském trhu komplexní logistické služby už od roku 1931, hodnotili uplynulý rok 2016, shodli se na tom, že byl velmi úspěšný. V rámci Raben Logistics Czech dosáhli meziročního růstu obratu ve výši zhruba 8,5 %, což odpovídá hodnotě přibližně jedné miliardy a 300 milionů korun. „Ve společnosti sice plánujeme každoročně růst o 10 %, ale vždy je třeba brát v úvahu faktory, které finální výsledek nejvíce ovlivňují. V našem případě je to zejména nedostatek lidských zdrojů, který ovšem přetrvává nejen v logistice jako takové, ale v celém průmyslu,“ říká Jakub Trnka, který je generálním ředitelem Raben pro Českou republiku a Slovensko.

Chtějí zlepšit image oboru

Přestože je nyní na trhu velké množství nových obchodních příležitostí, logistické společnosti musejí pečlivě zvažovat, zda zakázky přijmou. „Poohlížíme se po zaměstnancích, a to zejména těch z jiných států. V krátkodobém horizontu je to jediné rozumné řešení, přesto musíme velmi zvažovat, kterou zakázku přijmeme a kterou ne. Snažíme se totiž především dostát svým závazkům,“ pokračuje ředitel společnosti, která v současné době ve svých českých a slovenských skladových areálech zaměstnává 750 pracovníků. Na pozice skladníků a řidičů by však byla momentálně schopna přijmout dalších 50 až 100 nových lidí. Ukazuje se, že tak jako ve všech odvětvích průmyslu, bude i v logistice potřeba věnovat se dlouhodobé „osvětové“ práci. Technicky zaměřené obory se budou přizpůsobovat zejména mladé generaci, která ráda slyší na atraktivní a flexibilní pracovní prostředí. „Cítíme, že z dlouhodobého hlediska je třeba se více věnovat reputaci našeho oboru. Velice náročné a důležité pozice skladníků i řidičů musejí získat v povědomí lidí důstojnost a atraktivitu. Vždyť logistika stojí právě na těchto lidech, kterým musíme vytvořit co nejlepší podmínky,“ myslí si Jakub Trnka.

Jelikož má v logistice za 25 let profesní kariéry bohaté zkušenosti, dovede současný stav porovnávat s předchozími obdobími. „Současný stav na trhu práce vnímám jako nejdramatičtější, nicméně my si rozhodně nestěžujeme. Na trhu se totiž všichni musíme vyrovnat se stejnými výzvami a podmínkami, což je férové,“ zdůrazňuje zástupce skupiny Raben Group, která personální problematiku vnímá v celoevropském kontextu. Proto již přišla s kampaní „Transport is needed“, která veřejnosti připomíná mimořádný význam přepravy zboží a jeho důležitost pro každodenní život běžné populace.

Rozšiřují počet skladů i flotilu vozidel

Každá zdravě se rozrůstající společnost odpovídá na svůj rozvoj zejména novými investicemi, což platí také v případě Raben Logistics Czech, která v červnu letošního roku otevřela novou skladovací halu u města Žebrák. Díky investici v řádu 600 milionů korun tam vznikl jeden z vůbec nejmodernějších potravinových skladů, ve kterém je řada unikátních technologií odpovídajících potřebám skladovaného zboží. Jelikož jde z převážné části o alkohol, je sklad špičkově zajištěn mimo jiné i z hlediska požární bezpečnosti. „Pro nás jde o významný krok, protože jsme přestěhovali část našich klientů do vysoce moderních prostor, kde máme k dispozici 24-tisíc m2 a sklad je již ze dvou třetin naplněn. Další sklad o ploše 28-tisíc m2 nyní stavíme, a to ve velmi prémiové lokalitě – v Nupakách na dálnici D1 u Prahy,“ vysvětluje Jakub Trnka s tím, že v tomto případě půjde o vůbec největší tuzemskou investici firmy. Měla by dosáhnout hodnoty 800 milionů korun. Sklad, který bude mít speciální prostory pro překládku zboží či velkou kapacitu chlazených komor, by měl být v plném provozu koncem března příštího roku.

Přirozenou reakcí na vývoj v personální oblasti jsou pak investice do vybavení a technologií, což v logistice znamená zejména do vozidel nejrůznějšího druhu. Být dostatečně efektivní, tedy získat větší kapacitu při stejném počtu řidičů, umožňují například speciální tahače s návěsem, kterým se říká „city liner“, a které doručují zboží tzv. na poslední míli z dep k zákazníkům. „Budeme je testovat na všech našich depech, a pokud se osvědčí, flotilu rozšíříme. Jsou to tahače s návěsem na 27 palet. Díky konstrukci zadní nápravy mají i ve městech velmi dobrou průjezdnost, a to při větší kapacitě,“ popisuje výhody tohoto řešení generální ředitel společnosti. Podobným příkladem je také používání unikátní dlouhé soupravy zvané „combi train“, kterou Raben Logistics Czech uvedla do provozu během roku 2016 a díky které ročně ušetří až tisíc jednotlivých jízd nákladních vozidel po dálnici D1. Soupravy, které jezdí na pravidelných trasách Brno - Praha - Brno a Olomouc - Praha - Olomouc, se v rámci celé skupiny Raben Group zatím objevily pouze na území Česka. Jejich výhodou je hlavně to, že při celkové hmotnosti 48 tun a délce 25,25 metru mohou přepravit až 102 europalet ve dvou patrech najednou. Jen pro srovnání, do běžných kamionů se naloží zhruba 40 europalet.

Přibližují se koncovým zákazníkům

Rozvoj firmy se pozná také podle toho, jak se v průběhu let proměňuje spektrum zákazníků. V logistice jde trend směrem ke koncovým spotřebitelům, kteří si stále častěji online objednávají stále větší množství zboží. „Poslední rok byl pro nás v tomto směru poněkud intenzivnější. Doručování zásilek koncovým zákazníkům je rozdílné především v poměrně silné komunikaci, kterou naši profesionální partneři nevyžadují. Ohledně tohoto typu doručování zboží však zatím máme od zákazníků pozitivní zpětnou vazbu. Vytvořili jsme funkční systém, máme žádosti o rozšíření spolupráce a vybíráme si regiony, kde chceme tuto službu nabízet a spolupráci dál rozšiřovat,“ komentuje Jakub Trnka jedno z aktuálních témat.

Co naopak zůstává konstantní, to je pozice společnosti, která si od roku 2008, kdy nově vstoupila na český trh, vytvořila renomé, na kterém může stavět i v dalších letech. Může se opřít jak o propojenou síť poboček, tak o nadstandardní klientský servis. Desetileté jubileum, které Raben Logistics Czech oslaví v příštím roce, se tak bezesporu ponese v optimistickém duchu. „Česko a Slovensko dnes představuje třetí největší region v Raben Group, před námi je pouze Německo a Polsko. Klíčové je, že jsme firma, kterou zákazníci znají jako důvěryhodného a silného partnera. Se situací, kdy jsme začínali, a naším hlavním úkolem bylo seznamovat klientelu s naší existencí, se to vůbec nedá srovnat,“ dodává generální ředitel. Jeho cílem je v budoucnu rozšířit stávající síť deseti českých poboček na čtrnáct, přičemž prioritou jsou lokality jako Plzeň, jižní Čechy či Jihlava. Na Slovensku by ke stávajícím čtyřem pobočkám, které jsou v Žilině, Novém Měste nad Váhom, Košicích a Senci, měla přibýt ještě pátá, pravděpodobně v okolí Zvolena.

Průmysl Dnes

 

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...