1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Siempelkamp CZ, s.r.o.

Siempelkamp 17Strojírenský „mercedes“, který má vynikající pověst i úspěchy

V nenápadné slovácké obci Blatnice pod Svatým Antonínkem našla již v roce 2008 zázemí česká pobočka německého koncernu Siempelkamp.

Světově úspěšné strojírenské firmy, která se specializuje na výrobu strojů a linek na zpracování dřeva. Její tuzemský závod si postupem času získal zcela výsadní postavení, a to především díky vysoké kvalitě zpracovaných zakázek. Úroveň odváděné práce má zákonitě i své ekonomické a sociální výsledky, které hovoří za vše. Podniku postupně rostl obrat, objem výroby, počet zaměstnanců i prestiž. Vypadá to jako ideální příklad, jak se může dosud neokoukaná značka prosadit na novém trhu. Rok od roku tak v Blatnici přichází na řadu vesměs pozitivní bilancování. „Z ekonomického hlediska jsme měli extrémní rok 2014, kdy jsme dosáhli obratu přes miliardu korun. Jinak za rok 2015 to bylo 833 milionů korun, což si myslím, že je na naše poměry velmi úspěšná částka, které se zřejmě budeme blížit i v bilanci za loňský rok,“ říká Ing. Michal Pospíšil, generální ředitel společnosti Siempelkamp CZ.

Podle něj se v hodnocení musí odrážet také dodržování termínů, kvalita a splnění cílů daných mateřskou firmou. Na základě všech těchto kritérií označuje rok 2016 jako velmi úspěšný, což v duchu celkové strategie bere jako závazek, uspokojení není na místě. A tak se již během ledna letošního roku v blatnickém výrobním areálu rozběhla stavba nové haly, která by měla dát práci dalším 30 lidem. V současnosti tam zaměstnávají 200 kmenových a přibližně 40 agenturních pracovníků. Dalších až 200 lidí pak pracuje v navazujících okolních firmách. „Stavba by měla být dokončena letos, což je pro nás hodně důležité. Zakázek totiž máme obrovské množství a bez další haly bychom je těžko stíhali. Budeme také nabírat další lidi do výroby a i tržby by se následně měly zvedat směrem ke zhruba miliardě korun,“ předpokládá generální ředitel, který ve společnosti působí od počátků, a tak může zasvěceně mluvit o celkovém vývoji.

Výroba rostla extrémně rychle

Značka Siempelkamp je ve svém oboru celosvětově vnímána jako záruka špičkových technologií a inovací. Česká pobočka dnes hraje v celém koncernu jednu z hlavních rolí, a to hned za mateřskou firmou, která sídlí v německém Krefeldu, kde zaměstnává 2-tisíce lidí. Začátky přitom byly spojeny s opatrnými očekáváními. „Němečtí majitelé byli logicky opatrní, protože nevěděli, jak se podaří závod rozjet. Povedlo se nám to však velmi dobře, což mělo významný efekt. Dnes nám dávají stále lepší práci a my jsme každý rok výborně hodnoceni v celém koncernu. Ve srovnání s dalšími výrobními podniky v Evropě i v Číně jsme na tom vůbec nejlépe. Jsme preferovaní,“ vysvětluje Pospíšil s tím, že dosavadní působení českého Siempelkampu probíhalo ve znamení dramatického nárůstu výroby, obratu, zakázkové činnosti, výstavby hal a nových investic.

Přiznává, že tak rychlé tempo nečekal. Před necelými 10 lety se zdálo, že optimální bude zhruba poloviční výkonnost ve srovnání s tou současnou. Ne vždy je ovšem snadné se s rapidním tempem vyrovnat. „Nebylo to úplně jednoduché. Na druhou stranu člověka naplňuje, když vidí, že se firma posouvá vpřed. Výroba se vyvíjí směrem k stále sofistikovanějším strojům, ale je také obrovský posun u pracovníků, ať už na technické či výrobní úrovni. Jsou velmi angažovaní a stále se zlepšují,“ pochvaluje si ředitel závodu, který se v regionu Slovácka stal atraktivním zaměstnavatelem.

Díky velmi dobré pověsti společnost nikdy neměla nouzi o nové pracovníky, jejichž zájem se však za poslední dobu prakticky vyčerpal. Po nových silách se tak budou poohlížet i směrem do slovenského pohraničí. Ostatně Slováci už nyní tvoří menší část z celkového stavu zaměstnanců. Nenabídne-li adekvátní „nováčky“ lokální trh, bude třeba si je vychovat, což je možné díky spolupráci se středními školami, a to například z Uherského Hradiště, Veselí nad Moravou nebo Uherského Brodu. Zaškolení a tedy i „vstupní požadavky“ jsou však náročnější, protože Siempelkamp nestaví na sériové, ale zakázkové výrobě, což je jedna z hlavních devíz celého koncernu.

Udržet se na špici díky inovacím

Sílu německého know-how lze vyjádřit třeba počtem více než 200 vývojářů a konstruktérů, kteří dennodenně naplňují krédo o potřebě neustálých inovací. Pro společnost, která dodává linky na výrobu dřevotřískových desek „pro celý svět“ přesně na míru dle požadavků zákazníků, je to jediná cesta, jak mít náskok před konkurencí. Každý z jednotlivých strojů je pokaždé jiný, pokaždé o něco vylepšený. „Inovace jsou hnacím motorem koncernu. Musíme inovovat, abychom se udrželi na špici ve světě. V našem závodě máme jednu specifickou výhodu v tom, že zakázky pro nás kompletně zajišťuje mateřská firma v Německu. Vzhledem k tomu, že jsme preferovaná firma, nemáme se zakázkami problémy. Spíše naopak, jsme neustále přetížení. Také cash flow je naprosto bezproblémové, což není u řady tuzemských firem běžné,“ doplňuje Pospíšil s tím, že na mateřské firmě je závislý i následný vývoz.

Siempelkamp aneb „mercedes“ ve svém oboru vyváží opravdu do celého světa, od Asie přes Evropu, Rusko, Jižní Ameriku, USA, Kanadu či Afriku. Česká pobočka se zaměřuje konkrétně na škálu 200 až 250 různých typů strojů, které jsou součástí výrobních linek. Výrobky v podstatě zpracovává podle smluv zajištěných německou centrálou. Samotné linky, které produkují nábytkové či stavební desky, se pak v daném místě sestaví většinou „na zelené louce“.

Rozhoduje produktivita a spokojený zákazník

Jak náročné je obstát v mezinárodní konkurenci, kterou prakticky ve všech oborech představuje především sílící Čína? „V mezinárodní konkurenci jsou našimi přednostmi především kvalita, inovace a výroba na míru tak, aby zákazník byl co nejspokojenější. Naše linky jedou víceméně v nepřetržitém provozu a zpracovávají velké objemy dřeva, takže kvalita je skutečně enormně důležitá. Je to pro nás prvořadá záležitost a my jsme rádi, že každý z oboru ví, že Siempelkamp je špička,“ komentuje otázku soupeření na trhu vedoucí představitel společnosti.

Soutěživý tlak je přítomný i v rámci samotného koncernu Siempelkamp, kde si však čeští strojaři vydobyli pozici firmy s nejmenšími reklamacemi a produktivitou, která je srovnatelná, ne-li lepší než německá. Přeloženo do praxe, další důvod, proč zadávat i ty nejnáročnější zakázky právě na moravské Slovácko. Existují-li na trhu hrozby, jsou spojeny zejména se snahami čínských výrobců o kopírování technologií. S tímto nešvarem ovšem bojují obecně všichni lídři průmyslových branží. Paradoxně však již pomalu přestává platit dogma o cenové výhodnosti „Made in China“. „Našemu postavení pomáhá i to, že v Číně šly ceny v posledních šesti až osmi letech nahoru a dostávají se na úroveň mezd u nás, ale při podstatně nižší produktivitě. Takže i v tomto směru máme opět preferenci,“ podotýká Michal Pospíšil, který za největší výzvu tuzemského strojírenství považuje lidský faktor. Firmy zatím stále marně volají po tom, aby školství bylo u nás, podobně jako v již zmiňovaném Německu, více propojeno s praxí a aby absolventi škol nastupovali do svých prvních zaměstnání s hlubšími znalostmi.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...