1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ŠKODA TRANSPORTATION, a.s.

Skoda transportation 17Bez investic do vědy a výzkumu bychom v moderním světě nikdy neobstáli

Jen málokterá značka proslavila Českou republiku ve světě tak, jako plzeňská Škoda. S jejími výrobky se lidé setkávají již více než 150 let. Společnost založil v roce 1859 hrabě Valdštejn - Vartenberk a o 10 let později továrnu koupil Emil Škoda, zdatný strojírenský odborník a dynamický podnikatel.

Společnost se dále rozvíjela a byla dokonce největší zbrojovkou Rakouska – Uherska. Po vzniku Československé republiky v roce 1918 byl podnik přetransformován z výlučně zbrojního na mnohooborový koncern. V roce 1945 byla leteckým bombardováním zničena velká část závodu, přesto se podařilo výrobu ve velmi krátkém čase rozjet. Po roce 1989 nastalo pro koncern Škoda období transformace ze státního podniku do akciové společnosti. Proto je dnes nástupnickou společností Škodových závodů akciová společnost Škoda Transportation. Po transformaci přistoupila společnost k diverzifikaci svého výrobního programu z kmenového oboru výroby železničních kolejových vozidel, také na pole městské hromadné dopravy. O působení firmy v Česku i zahraničí jsme hovořili s jejím obchodním ředitelem Ing. Jaromírem Jelínkem.

Zabýváte se výrobou vozidel pro městskou a železniční dopravu. Představil byste konkrétněji vaše výrobkové portfolio?

Škoda Transportation nabízí řešení výroby a vývoje nízkopodlažních tramvají, trolejbusů a hybridních vozidel pro ekologicky šetrnou veřejnou dopravu nejen evropských měst. Společnost se zároveň soustředí na produkci moderních elektrických vlaků různé koncepce, nebo vývoj a výrobu nejmodernějších elektrických lokomotiv. Ale pokud bychom se na to podívali konkrétně, tak první strategickou oblastí pro Škodu Transportation je trh s elektrickými vlakovými soupravami pro dálkovou, regionální a příměstskou dopravu.

Další strategickou oblastí jsou nízkopodlažní tramvaje. V současnosti společnost vychází z rodiny tramvají ForCity, kde nabízíme čtyři základní typy. Všechny jsou projektovány a konstruovány v souladu s aktuálními normami a s využitím nejmodernějších technologií. Využíváme modulárnost řešení tak, aby bylo možné vyrábět tramvaje různých počtů článků, délek a šířek skříní či pro různé typy rozchodů.

Stále však vyrábíme i tramvaje předchozí rodiny tramvají – Elektra, které jsou úspěšně dodávány do Brna a byly dodány v rámci měst v České republice a také do USA a Itálie.

Za dobu své působnosti v oblasti kolejové dopravy Škoda Transportation získala kontrakty na téměř 1200 nízkopodlažních tramvají, z toho dodáno bylo více než 600 tramvají, další tramvaje se průběžně vyrábějí.

Kde nacházíte hlavní odbytiště pro vaše výrobky? Můžete připomenout nějaké zajímavé zakázky z poslední doby?

Škoda Transportation dodala v novodobé historii svoje výrobky do více než 50 zemí světa. V posledních měsících jsme uzavřeli některé zajímavé zakázky na tramvaje. Dodáváme unikátní bateriové tramvaje pro další turecké město Eskişehir. Celkem se jedná o 14 plně nízkopodlažních moderních vozidel ForCity Classic. Společnost rovněž zvítězila v tendru v Německu na dodávku tramvají pro dopravní podnik města Chemnitz. Dodáme celkem 14 moderních vozidel z rodiny ForCity. Také jsme uspěli v dalším tendru na dodávku dalších 20 tramvají pro lotyšskou Rigu, celkem tak bude v budoucnosti v Rize jezdit už 46 našich tramvají. Naše dceřiná společnost Transtech Oy ve Finsku pak zvítězila v tendru v Tampere na dodávku 15 až 20 moderních nízkopodlažních tramvají ForCity Smart Artic. Zakázka zahrnuje také opci na dalších 46 tramvají.

Daří se vám pronikat i na západní trhy?

Nejnovějším úspěchem byl kontrakt na tramvaje v německém Chemnitz. Velmi důležitý a významný je pro nás také projekt pro Deutsche Bahn v Německu, kde v tuto chvíli vyrábíme, dodáváme a testujeme patrové soupravy push-pull s elektrickou lokomotivou na rychlost 189 km/h s možností navýšení na 200km/h. Můžeme také zmínit, že ne vždy po vítězství v tendru dojde k podpisu smlouvy, a tak další projekt v Německu pro norimberský S-Bahn, kde jsme zvítězili u dopravce National Express pro dodávky moderních elektrických souprav RegioPanter, se bude pravděpodobně opakovat. Prostřednictvím naší akvizice společnosti Transtech Oy ve Finsku máme velmi dobrou pozici ve Skandinávii, kde realizujeme hned několik projektů.

Dceřinou společnost máte nově v USA. Jak byste se tam chtěli prosadit?

Spojené státy jsou obrovská země, kde se trh městské a příměstské dopravy bouřlivě rozvíjí. Dříve jsme na tomto trhu s našimi dodávkami uspěli a díky rozvíjejícímu se trhu, bylo rozhodnuto o založení dceřiné společnosti. Jedná se o zemi, která striktně chrání vnitřní trh, pro zakázky financované z federálního rozpočtu platí pravidlo Buy America, což znamená, že je nezbytné mít i místní lokalizace výroby nebo místní dodavatele komponentů.

Jak se vám daří v Číně?

V Číně se podílíme na výrobě a dodávkách pro tři různé typy tramvají. Jedná se například o vozy pro město Su-čou, které je zajímavé i tím, že tam dodáváme kompletně elektrickou výzbroj pro 80 souprav metra.

A jak se situace vyvíjí na trhu v Rusku?

I přes krizi v Rusku se Škodě Transportation podařilo podepsat další kontrakt v Petrohradě na dodávky nového metra. Jedná se o projekt, kde jsme nabídli mnohem lepší produkt na nejvyšší evropské úrovni a navíc jsme lokalizovali jeho výrobu na místě. Ruský trh má stále do budoucna potenciál, avšak nyní zde panuje nejistota v investičním prostředí a také kurz rublu velmi kolísá. Navíc výrobu pro veřejný sektor je zde třeba lokalizovat, neboť tato skutečnost je součástí vyhodnocení tendrů.

Můžete odhadnout, jaká část vaší výroby zůstává v České republice a jaká směřuje do zahraničí?

V posledních letech se společnosti Škoda Transportation daří získávat zahraniční zakázky, a tak stále zvyšujeme podíl exportu. V posledních letech se blížíme k 70 % tržeb.

Některé firmy v zahraničí získáváte formou akvizice, naposledy jste převzali finskou společnost Transtech. Plánujete další akvizice do budoucna?

Když chcete růst, tak akvizice je logickou cestou. Společnost v minulosti udělala celou řadu akvizic, posledním příkladem byl finský Transtech. Firma tím vstoupila na skandinávský trh, Transtech je jediný železniční výrobce ve Skandinávii. Došlo k restrukturalizaci a začlenění do skupiny, podařilo se obrátit i hospodaření do plusu. Pokud se má firma dále rozvíjet, tak akvizice jsou jednou z nejrychlejších cest.

Můžete přiblížit hospodářské výsledky vaší firmy v uplynulých letech?

V roce 2014 činily tržby 16,4 miliardy korun a v roce 2015 narostly na 18,3 miliardy korun. Většina tržeb navíc pocházela ze zahraničí. V meziročním srovnání se jednalo o nárůst o zhruba 12 %, což představuje rekord v novodobé historii firmy.

Kam nejvíce investujete?

Za úspěchem stojí hlavně investice do vývoje nových produktů. V roce 2015 společnost investovala do výzkumu a vývoje více než jednu miliardu korun, od roku 2012 to byly celkem čtyři miliardy. Díky tomu se v poslední době podařilo vyvinout a vyrobit nové tramvaje, dálkovou jednopodlažní jednotku InterPanter a nebo vlakovou soupravu určenou pro Německo. Bez investic do vědy a výzkumu bychom v moderním světě nikdy neobstáli. Proto v současné době pracujeme například na vývoji nového typu tramvaje ForCity Smart.

Jak kontrolujete kvalitu výroby? Co je z hlediska kvality podle vašeho názoru nejdůležitější?

Společnosti se daří především díky šikovnosti a vysoké úrovni našich zaměstnanců, vzdělávacím programům uvnitř společnosti. Jen díky špičkové práci našich více než 700 konstruktérů, projektantů a inovativních designérů a stovkám milionů korun ročně investovaným do vlastního výzkumu a vývoje může Škoda Transportation přicházet pravidelně na trh s novými a moderními produkty, které si úspěšně nacházejí své místo na světových trzích. Další výhodou prostředí je celá řada kvalitních certifikovaných subdodavatelů v rámci České republiky a Slovenska.

Kolik v současné době zaměstnáváte pracovníků?

Škoda Transportation v současnosti zaměstnává přes 5-tisíc lidí v Plzni, Praze, Ostravě, nebo Šumperku. Jednotlivé projekty řeší vedle mateřské společnosti Škoda Transportation i několik dceřiných společností nebo společných podniků působících vedle České republiky i v Německu, Finsku, Rusku, USA nebo Maďarsku.

Kde vidíte další možnosti rozvoje firmy do budoucna?

Škoda Transportation je poměrně dobře etablována na východoevropských trzích a nyní šance firmy rostou také na západ od českých hranic, rovněž v Asii a USA. V tomto trendu chceme pokračovat.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...