1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

TATRA TRUCKS, a.s.

TATRA TRUCKS 16120 let od prvního nákladního vozu

Z výrobců těžkých nákladních vozidel na historickém území Česka zůstala jediná značka: TATRA, dnes TATRA TRUCKS, a.s. Jako jediná drží ve svém segmentu vztyčený prapor české konstruktérské školy. Podle slov člena představenstva a ředitele obchodu a marketingu TATRA TRUCKS, a.s., Ing. Martina Šusteka, pro automobilku TATRA vždy platilo, že je nejstarší automobilkou ve střední Evropě a druhou nejstarší na světě.

Tatrovku zná každý a jistě to bude i dlouhou historií továrny. Loni automobilka oslavila 120 let od chvíle, kdy zde byl vyroben první osobní automobil, o rok později zde uvidělo světlo světa první nákladní vozidlo. Klíčovými prvky výroby je koncepce automobilu a vzduchem přímo chlazený vznětový motor. Vždy se zde vyráběla historicky významná vozidla s uplatněním tam, kde jiní neprojedou. „Rád bych také zdůraznil moderní výrobní program a jedinečná konstrukční řešení Tatry,“ říká Martin Šustek. Automobilka TATRA patří mezi tři nejstarší a stále vyrábějící automobilky na světě. Je nejstarší automobilkou ve střední Evropě. Přelomem byl rok 1923, kdy Hans Ledwinka představil světu „tatrováckou koncepci automobilu“ – páteřový rám tvořený nosnou rourou s nezávisle zavěšenými poloosami. Velmi rychle byla stejná konstrukce rámu využita i při stavbě těžkých nákladních vozidel.

Z hlediska vývoje konstrukce nákladních vozidel TATRA byl podle slov člena představenstva a ředitele obchodu a marketingu dalším předělem rok 1942. Tehdy poprvé vyjela z bran automobilky nová těžká vozidla TATRA 111 s originálním vzduchem přímo chlazeným vznětovým motorem, která se stala jednoznačně legendou. Následovala vozidla modelových řad T 138, T 813, T 148, T 815/TERRN01 až po dnešní vozy klíčové obchodní řady TATRA PHONIX EURO6, TATRA FORCE nebo TATRA TACTIC. „Každá ze zmíněných modelových či obchodních řad těžkých nákladních vozidel byla velmi úspěšná, každá z nich oslovila své zákazníky doslova po celém světě. Na počest těmto důležitým milníků uvádíme na trh limitovanou edici našeho stěžejního produktu TATRA T158 PHOENIX PRÄSIDENT,“ říká Martin Šustek.

Jediný český výrobce těžkých nákladních vozidel

Dnes je podle Martina Šusteka TATRA TRUCKS, a.s., společnost, která se vyvíjí velmi dynamicky. „Ctíme své tradice a stavíme na dokonalé, časem a zákazníky prověřené koncepci podvozku těžkých nákladních vozidel vhodných pro smíšený provoz i využití v nejtěžším terénu. Jsme jediná česká automobilka, jediný český výrobce těžkých nákladních vozidel. V dnešní době se však musíme dívat dopředu, a proto je pro nás velmi důležité propojení mezi obchodem a našim vývojovým týmem. Snažíme se naši koncepci vozidel zlepšovat s využitím nově nakoupených technologií výroby, ale zároveň přinášet inovace, případně realizovat požadavky našich zákazníků přímo v konstrukci vozidel,“ zdůrazňuje obchodní ředitel.

Pilíře výroby společnosti jsou tedy klíčové obchodní řady nákladních vozidel TATRA PHOENIX, TATRA FORCE, TATRA TERRA a TATRA TACTIC, které splňují moderní legislativní požadavky v každém segmentu provozu. Dokáží také velmi pružně reagovat na všechna legitimní přání zákazníků. „Díky strategii a organizaci výroby stejně jako velikosti a roční výrobní kapacitě dodává naše společnost zákazníkům vozidla také do provozů, ve kterých to konkurence nedokáže. Díky konstrukci našich vozidel, kterou interně označujeme, jako Lego – TATRA, jsme schopni uspokojit téměř každý zákaznický požadavek. Takže nabízíme a také vyrábíme poměrně širokou paletu modelů, které jsou mnohdy připravené až na svůj specifický provoz,“ doplňuje Martin Šustek.

Zmíněna už byla limitovaná série vozidel TATRA T158 PHOENIX PRÄSIDENT. I u tohoto vozu bude obchodní politika firmy zákaznicky orientovaná. „Cíleně se snažíme o určitou vyváženost portfolia naší nabídky. Tím chceme snížit a eliminovat rizika spojená s turbulencemi na trhu a zároveň zajistit dostatek zakázek pro plynulý chod naší výroby. Aktuálně připravujeme vstup na německý trh, kde chceme také využít limitovanou sérii vozidel PHOENIX PRÄSIDENT. Vozidla, která jsme pro naše zákazníky, obchodní partnery a koneckonců též fanoušky značky připravili, nabízejí jistou výlučnost, ať jde o nestandardní vybavení či barevné provedení nebo typové označení,“ říká ředitel obchodu a marketingu.

Automobilka se vším všudy

TATRA TRUCKS, a.s., má také k dispozici své vývojové a zkušební centrum a Martin Šustek potvrzuje, že TATRA je tímto automobilka se vším všudy. „Vyvíjí, vyrábí a dodává nákladní vozidla primárně stavěná na zcela specifickém podvozku tzv. „tatrovácké koncepci vozidla“. Mnohá z nich vybavuje vlastním kompletním hnacím traktem, počínaje vzduchem přímo chlazenými motory, hlavními i přídavnými nebo sestupnými převodovkami a nápravami různých užitečných hmotností, kde je opět uplatněna celá řada originálních, nekonvenčních, avšak vysoce spolehlivých a časem prověřených řešení. Oddělení technického úseku, tedy konstrukce, je mozkem automobilky. Zkušební oddělení, ať jde o dynamickou zkušebnu či zkušební polygon, pak patří k rodinnému stříbru firmy. Ve střední Evropě neexistuje opravdu srovnatelný systém zkušebních drah s polygonem naší společnosti. Vývojové a zkušební centrum automobilky je pro společnost TATRA TRUCKS zcela nezbytné. Jde o jedny ze zásadních výhod v porovnání z konkurencí,“ upozorňuje.

Kvalita výroby je jednou ze základních hodnot, která automobilce dovoluje nabízet produkty na všech trzích, včetně těch nejnáročnějších. „Ekologie hraje v současnosti zásadní roli nejen ve sféře výroby a obchodu s jejími produkty, ale také ve sféře společenské. Z hlediska výrobní společnosti je potom nejen funkcí optimálního nastavení, ale jednoznačnou nutností. Na jedné straně je naše samotná strojírenská výroba, která řízeně využívá technologie zanechávající co možná nejmenší ekologickou stopu. A pak náš produkt, který stoprocentně odpovídá všem moderním legislativním opatřením,“ pokračuje Martin Šustek. Nákladní vozidla TATRA TRUCKS, a.s., vždy a za všech okolností perfektně plní všechny náležité normy a zákonná opatření včetně těch ekologických. Vysoká efektivita provozu vozidel, která je pro současného zákazníka jedním z rozhodujících kritérií při jejich pořizování, lpí na optimálních provozních nákladech. Ty zahrnují také spotřebu provozních kapalin.

Neměnil bych

Pro TATRA TRUCKS, a.s., pracuje v současnosti zhruba čtrnáct set zaměstnanců a obchodní ředitel firmy tvrdí, že kvalitní odborník se dnes velmi cení a vyhledává. V TATRA TRUCKS pořádají nábory, pracují se studenty středních odborných škol či univerzit. „Máme vlastní školící programy a jako každá výrobní společnost máme i my celé vlastní oddělení, které se o výběr, poptávku a začlenění nových spolupracovníků stará,“ líčí Martin Šustek, který do TATRA TRUCKS, a.s., nastoupil v roce 2014. Bylo to pro něj velké rozhodnutí a velká změna. „Po téměř devíti letech v předchozí firmě, kde jsem měl za sebou mnoho úspěšných projektů, pro mě byla TATRA velkou výzvou a motivací. Mnoho lidí mě odrazovalo, kroutili hlavami, když slyšeli jméno TATRA. Dalo by se říct, že mi to i rozmlouvali. O to víc mě teď těší, že po třech letech mohu říct, že to byl správný krok a dobré rozhodnutí. Neměnil bych. V Tatře jsem spokojen profesně i osobně, poznal jsem nové přátele, mnoho zajímavých lidí, zkušených profesionálů a odborníků,“ uzavírá Martin Šustek.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...