1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Aero Vodochody slaví 100 let

aero vodochody logoHistorie Aera začala zapsáním do obchodního rejstříku 25. února 1919, jen několik měsíců po vzniku samostatného Československa. Během deseti dekád vyrobilo Aero kolem 11 tisíc letadel.

Většina z nich měla společné dvě charakteristiky – byla vojenská a určená pro výcvik. Takový je i nový letounu L-39NG, jenž absolvoval svůj první let v prosinci loňského roku.

Od samého počátku se Aero zaměřilo na vývoj a výrobu letadel a leteckých součástek, stejně jako na opravárenské služby. Již v roce 1919 Aero představilo první vlastní stroj – vojenský cvičný letoun Aero A-1. Objednávka od Ministerstva obrany, na jejímž základě Aero spustilo sériovou výrobu.

Během dvacátých a třicátých let firma rostla, a to jak co do objemu výroby, tak do škály produktů. Rodinu průzkumných, bombardovacích a cvičných strojů A-11 a A-12 následovaly pokročilé bombardéry i cvičné letouny, civilní dopravní letadla využívaná mimo jiné čerstvě založenými Československými státními aeroliniemi, i několik typů vyráběných v zahraniční licenci. Českoslovenští vojenští piloti se brzy proslavili překonáváním rekordů a mnoha vítězstvími v kokpitech letounů vyrobených v Aeru.

Rozšířené možnosti společnosti byly plně využity a později rozvinuty během německé okupace, kdy Aero vyrábělo stroje Focke-Wulf Fw 189 a Siebel Si 204 pro Luftwaffe. Ihned po skončení války pokračovalo znárodněné Aero ve výrobě a v opravách letadel. Modifikované německé typy letadel dodávalo vzdušným silám stejně tak jako civilnímu letectvu. Krátce po válce byl představen nový pozoruhodný tuzemský typ - vysoce výkonný dvoumotorový celokovový čtyřmístný letoun Aero 45.

V roce 1953 začal v Aeru proudový věk. Firma se přestěhovala do Vodochod, obce severně od Prahy, kde vybudovala továrnu určenou pro sériovou výrobu proudových letadel, počínaje letouny MiG-15 vyráběnými licenčně pro Sovětský svaz a jeho satelity. V dalších desetiletích se v Aeru vyráběly i MiG-19 a MiG-21. Ale již v padesátých letech Aero vyvinulo i první vlastní proudový cvičný letoun – L-29 Delfín, který poprvé letěl v dubnu 1959. O dva roky později vyhrál L-29 porovnávací zkoušky tří různých prototypů a byl prohlášen za nejvhodnější cvičný stroj pro země Východního bloku. Během následujících deseti let Aero vyrobilo více než 3 600 Delfínů. Ale v té samé době již pracovalo na vývoji nové generace cvičného proudového letounu – legendárním L-39 Albatros.

Nový L-39 Albatros, výkonnější a efektivnější než jeho předchůdce, absolvoval první let v listopadu 1968. Během 60. a 70. let Aero vyrobilo téměř 2 900 Albatrosů, z nich více než dva tisíce dodalo do SSSR. Celkově sloužily Albatrosy u více než 40 vojenských a nejméně 15 civilních uživatelů. Díky snadné ovladatelnosti a skvělé obratnosti si L-39 oblíbily i akrobatické týmy. Dodnes létají po celém světě stovky Albatrosů. Později na L-39 navázal pokročilejší L-59 Super Albatros a na konci 90. let Aero představilo nový lehký bitevník L-159 ALCA, původně vyrobený v počtu 72 kusů pro českou armádu. Dnes slouží L-159 i v iráckých vzdušných silách a u americké výcvikové firmy Draken International. V roce 2017 Aero začalo tento letoun opět aktivně nabízet na trhu a představilo i modernizovanou verzi F/A-259 Striker. Striker v sobě kombinuje robustnost a efektivitu svého předchůdce s nejpokročilejší avionikou a technologiemi leteckých systémů vyrobených izraelskou firmou IAI, světovým lídrem v obranných systémech.

Od roku 2000 se Aero podílí také na celé řadě mezinárodních projektů, ať již jen jako výrobce, například dodává kokpity pro vojenské vrtulníky Black Hawk nebo dodávalo kompletní vrtulníky bez dynamických částí na nedávno ukončený program S-76 americké firmy Sikorsky/Lockheed Martin, nebo jako partner ve vývoji a výrobě, například pro Embraer v projektu in KC-390 či pro Bombardier v programu CSeries, nedávno transformovaného na Airbus A220. Hlavním prioritou Aera jsou ale nyní rodina vlastních letounů v čele s L-39NG.
Aero v číslech

Aero vyrobilo 11 000 letounů s celkovým náletem více než 13 000 000 letových hodin

Více než 6 700 z nich jsou proudové letouny vyvinuté v Aeru s více než 5 000 000 letovými hodinami – to se rovná asi 70 % celkové produkce cvičných proudových letounů na světě

Aero dodalo a podporovalo letouny v 60 zemích světa

Seznam letadel vyrobených v Aeru:

1919 založení firmy Aero - továrna létadel

1919 A-1, první vojenský cvičný letoun vlastní konstrukce

1921 A-10, první civilní dopravní letoun vlastní konstrukce

1923 A-11, rodina úspěšných vojenských dvouplošníků (bombardovacích a průzkumných)

1925 De Havilland DH-50, dopravní letoun vyráběný v britské licenci

1929 A-34 "Blackbird", první z rodiny sportovních a cvičných lehkých dvouplošníků

1932 A-100, rodina úspěšných vojenských dvouplošníků (bombardovacích a průzkumných)

1937 MB-200, celokovový bombardér vyráběný ve francouzské licenci (Marcel Bloch)

1938 A-304, dvoumotorový dolnoplošný vojenský letoun

1938 A-300, dvoumotorový dolnoplošný bombardér

1939 C4/C-104 (Bucker Bu-131 Jungmann), cvičný a akrobatický dvouplošník

1943 C-3 (Siebel Si-204D), dvoumotorový vojenský letoun

1947 Ae-45, dvoumotorový civilní letoun

1953 Aero se přestěhovalo z Prahy do nové továrny do Vodochod

1954 Zálet proudového bojového letounu MiG-15 vyráběného pod sovětskou licencí (3 405 letounů dodáno v letech 1954-1962)

1958 Zálet nadzvukového bojového letounu MiG-19 Farmer vyráběného pod sovětskou licencí (103 letounů dodáno v letech 1958-1962)

1959 Zálet L-29 Delfin, prvního vlastního cvičného proudového letounu (3 500 letounů dodáno v letech 1963-1974)

1962 Zálet nadzvukového bojového letounu MiG-21 Fishbed vyráběného pod sovětskou licencí (194 letounů dodáno v letech 1962-1972)

1968 Zálet L-39 Albatros, cvičného proudového letounu vlastní konstrukce (2 900 letounů dodáno v letech 1971-1999)

1986 Zálet L-39MS, cvičného letounu, pro export označovaného jako L-59 Super Albatros (60 letounů dodáno v letech 1992-1996)

1997 Zálet L-159 Advanced Light Combat Aircraft, ALCA (72 letounů dodáno českému letectvu, od roku 2014 slouží v iráckých vzdušných silách a u firmy Draken International)

2000 Zálet civilního letounu Ae 270

2000 Zahájena výroba vrtulníků S-76 pro Sikorsky Aircraft Corporation (ukončeno v roce 2017)

2007 Investiční skupina Penta se stala jediným majitele Aera

2007 Zahájena výroba centroplánů pro C-27J Spartan pro firmu Alenia (dnes Leonardo)

2009 Podpis smlouvy s firmou SONACA na vývoj a výrobu pevné náběžné hrany křídla pro letoun CSeries, později začalo Aero dodávat přímo firmě Bombardier Belfast, v roce 2017 koupil většinu v programu CSeries Airbus a letouny dnes létají pod označením A220

2010 Aero podepsalo kontrakt na výrobu kokpitů pro helikoptéry UH-60M Black Hawk pro Sikorsky Aircraft Corporation

2011 Začátek partnerství Aera a Embraeru ve vývoji a výrobě nového vojenského letounu KC-390

2014 Aero oznámilo zahájení vývoje L-39NG

2018 Dne 22. prosince absolvoval letoun L-39NG první let

 

28.2.2019

PŘEDPLAŤTE SI

banner 220x660

Nenechte si ujít...