1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Eurovia se necítí odpovědna za vady na mostech v Ostravě

EUROVIA logoPraha - Společnost Eurovia se necítí odpovědna za vady a problémy s dálničními mosty u Ostravy. Odmítá je proto na vlastní náklady opravit.

V tomto duchu odpoví na dopis Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), řekl v České televizi předseda představenstva Martin Borovka. Zopakoval, že příčinou problému je nevhodný materiál v okolních násypech. Ten si prý objednalo ŘSD. Ředitelství silnic a dálnic vidí naopak chybu na straně Eurovie. Podle České televize Česko dosud vyplatilo na právních službách kolem D47, která je od uvedení do provozu součástí D1, 185 milionů korun.

Dva mosty, které byly uvedeny do provozu před šesti lety, mají problémy s posunem nosníků, sesedáním materiálu a objevují se na nich praskliny. Kvůli tomu na ně ředitelství silnic zakázalo začátkem září vjezd kamionům a omezilo povolenou rychlost pro osobní auta.

Podle Borovky se ŘSD po převzetí mostů dostatečně nevěnovala péči o ně. Technicky prý byly předány v pořádku. "My odpovíme (na dopis ŘSD), že se necítíme zodpovědní za tyto vady, a pokud se ŘSD jako správce tohoto mostu, aby snížilo škody, rozhodne tento most opravit, tak je to jejich právo," řekl Borovka. Takto prý i odpověděl generálnímu řediteli Ředitelství silnic a dálnic Janu Kroupovi na čtvrteční schůzce.

Borovka zopakoval, že důvodem současného nerovnoměrného pohybu mostních opěr a praskání konstrukce je podle něj navezení nevhodného materiálu do okolních násypů. Konkrétní materiál, takzvaný studený odval, požadovalo ŘSD, řekl. Šlo prý o inovativní postup, který se v té době používal i v zahraničí. S Kroupou se Borovka shodl, že se společně dohodnou na způsobu opravy mostů. Spor pak povedou pouze o zaplacení rekonstrukce.

Ministerstvo dopravy s Eurovií nesouhlasí. "Chceme, aby Eurovia dostála svým záručním závazkům. Ona prostě ten most postavila a má dostát tomu, že když ten most vykazuje vady, tak jej má napravit," řekl minulý týden ministr dopravy Dan Ťok.

Podle Jana Rýdla z ŘSD budou náklady na opravu mostů 20 milionů korun. Během oprav je bude nutné uzavřít nejdéle na šest měsíců. Pokud bude muset být vypsáno výběrové řízení, zahájení opravy se oddálí. Podle Borovky by se opravy mohly zvládnout do čtyř měsíců.

ŘSD na přelomu loňského listopadu a prosince provedlo na poškozených mostech v Ostravě - Přívoze zátěžové testy. Následně rozhodlo, že zde bude nutné snížit povolenou rychlost na 30 kilometrů v hodině a auta budou moci projíždět pouze v jednom pruhu. Omezilo rychlost i na patnáctikilometrovém úseku dálnice u Ostravy, který je nejvíce zvlněný.

Česká televize zároveň uvedla, že Česko dosud na soudních sporech souvisejících s chybami kolem dálnice D47 zaplatilo za právní služby 185 milionů korun. Z toho 130 milionů obdržela právní kancelář Weil, Gotshal & Manges, dalších 55 milionů pak dostala právní kancelář Pásek, Honěk a partneři. Spor kolem dvou mostů u Ostravy stál ministerstvo na právnících šest milionů korun.

ŘSD několik soudních sporů již vyhrálo, několik společností včetně Eurovie muselo vrátit 180 milionů za nesprávně fakturované valorizace sedmi staveb. Podle Borovky bylo pochybení v této záležitosti v právním postupu, nikoli v samotném výpočtu.

14.01.2015  ČTK

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...