1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Štít razící tunel u Plzně se vynořil ze země

metrostav logoVyrazit pod zemí 4100 metrů dlouhý železniční tunel mezi Kyšicemi a Plzní trvalo štítu Viktorie 500 dnů.

07. 06. 2016 přesně v 11.15 se razící hlava objevila na světle. Do soboty zvládne zbývajících 50 metrů, na podzim začne ražba druhého souběžného tubusu.

PLZEŇ U paty vybetonované stěny v poli pod kopcem Chlum na okraji Plzně zůstal asi metr a půl vysoký oblouk, ve kterém místo šedého betonu koukala načervenalá skála. Už dopoledne se z jejího nitra ozýval temný hukot. Kolem jedenácté hodiny skála popraskala. Začaly z ní odpadávat menší, pak větší kameny. Hučení bylo silnější. Ve čtvrt na dvanáct se horní část oblouku zbortila, v otvoru se objevily okrajové komponenty razící hlavy stroje o průměru téměř 10 metrů.

Stavbyvedoucí Václav Anděl z povrchu popisoval přes vysílačku pilotovi razícího stroje Petru Schönovi, jak se skála chová, zda by měl stroj zrychlit nebo zpomalit. Otvor se stále zvětšoval. Chvílemi z něj stoupala jemná pára. V půl dvanácté se obří kolo v podzemí zastavilo. Tři muži v reflexním oblečení krumpáčem srazili nalomené části betonu nad razící hlavou. Hrozilo, že spadnou. Pak do nitra otvoru naházeli kameny, které zůstaly na povrchu před strojem. „Petře, můžete vylézt ven. Stačí vám jedna krátká lávka,“ křičel Václav Anděl do otvoru pod vrchem Chlum.

Po minutě, dvou se objevila v prostupu razící hlavy červená přilba, pak oranžové triko a pilot razícího stroje Petr Schön se protáhl na světlo. Za ním další s českou vlajkou a pak postupně všichni muži, kteří včera na štítu Viktorie pracovali.

„Když víte, že před sebou máte poslední dva metry a na proražení čekají venku lidé, je to trošku jiný pocit. Uvědomujete si to. Je fajn, když se vše podaří. Je to velká úleva, když jsme překonali všechny problémy, které tu na čtyřech kilometrech byly. Doufáme, že druhý tunel, který budeme razit vedle, bude snazší, když o nitru kopce víme mnohem víc,“ řekl Schön.
Ražba jižní tunelové roury začala loni 2. února u Kyšic. Raziči předpokládali, že v listopadu 2015 bude první tubus proražený. Jenže břidlicemi s mazlavým jílem i tvrdými křemennými žílami se Viktorie prokousávala mnohem pomaleji. Pak se objevila místa s mohutnými přítoky podzemní vody. Poslední kilometr ražby pod Chlumem byl také pomalejší, protože spility z někdejší sopky obrušovaly řezné nástroje razící hlavy mnohem víc, než tomu mělo být podle odebraných sond. Viktorie si tak prorazila cestu na světlo s více než půlročním zpožděním.

Šéf razičů Štefan Ivor si včera také pořádně oddechl. „Máme za sebou rok a půl tvrdé každodenní práce bez oddychu. Pocity krátce po proražení jsou krásné, je to jedna z věcí, kvůli které člověk tuhle práci dělá. Dnešek je třešničkou na dortu, ale cesta k plzeňskému portálu byla hodně trnitá. Nejhorší bývají vždycky začátky a konce. Nadloží v těchto místech už nebylo příliš silné, v člověku je malá dušička a doufá, že to všechno dobře dopadne, i když ví, že udělal všechno, co pro úspěch mohl udělat,“ svěřil se šéf razičů z Metrostavu.

Viktorie má před sebou ještě 50 metrů ražení v takzvané lavici, tedy v už částečně odtěženém prostoru. Teď až do sobotního kompletního proražení mohou lidé zpoza plotu lemujícího staveniště pozorovat, jak si stroj razí cestu skálou. Vidět je více než metr vysoká část razící hlavy. Zároveň bude vidět, jak si stroj za sebou skládá ze sedmi dílů betonové prstence, které tvoří stěny tunelového tubusu. „Je to unikát i v rámci světa, protože většinou prorážky bývají do plného profilu. Doteď byla Viktorie celá schovaná v hoře, vidět takový stroj při práci je výjimečné,“ doplnil Štefan Ivor.

Až do soboty budou stavaři v místě plzeňského portálu každý večer po setmění promítat film o tom, jak se razí u Plzně nejdelší železniční tunel v republice. V sobotu od 10 do 16 hodin bude na staveništi den otevřených dveřích, při kterém stroj prorazí poslední metr jižního tunelu. Pak Viktorii čeká údržba, částečné rozebrání a převezení zpátky k portálu u Kyšic. Na podzim začne ražba druhé tunelové roury. Náměstek Mojmír Nejezchleb ze Správy železniční dopravní cesty včera odhadl, že první vlak by mohl projet hotovým tunelem mezi Plzní a Kyšicemi koncem roku 2018.

Úsek železničního koridoru mezi Rokycany a Plzní se po zprovoznění tunelu zkrátí o šest kilometrů a vlaky vzdálenost překonají asi o devět minut rychleji. Stavební firmy vysoutěžily přestavbu koridoru PlzeňRokycany asi za čtyř miliardy korun, tunel stojí polovinu této sumy.

09.06.2016

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...