1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Budějovický Bosch začne do dvou let vyrábět díly pro elektromobily

bosch logoČeské Budějovice - Českobudějovická firma Robert Bosch začne do dvou let vyrábět součástky pro elektromobily. Rozvíjí také vodíkové technologie. Loni měla obrat 17,7 miliardy Kč, meziročně o necelá dvě procenta vyšší. Začátkem června zprovoznila novou budovu pro vývoj a laboratoře za osm milionů eur (téměř 200 milionů Kč).

Letos stejně jako loni musela rušit směny, protože automobilkám chyběly čipy. ČTK to řekl jednatel budějovického závodu Milan Šlachta. Firma se 3600 pracovníky je jedním z největších zaměstnavatelů v kraji. Patří do skupiny největšího výrobce komponentů do aut.

"Do dvou let začne nová výroba, kdy budeme dodávat pro elektroauta takzvané kontaktovací lišty. Elektromobilita se u nás hodně projevuje ve vývoji," řekl Šlachta. Firma také vyvíjí palivový článek pohonu lehkých užitkových a nákladních aut na vodík. Rozvíjí rovněž technologie na přípravu vody pro výrobu vodíku. K novinkám přibude i diagnostický modul toho, jak těsní nádrž u aut se spalovacími motory.

Loňský rok měl podle Šlachty dvě velmi rozdílná pololetí. "V prvním byl výrazný nárůst obratu proti covidovým měsícům roku 2020. Jestli jsme na začátku loňského roku mluvili o nedostatku čipů pro automobilový průmysl, tak od pololetí se dá už mluvit o krizi. Když se nevyráběla auta, nám také klesal obrat. První pololetí jsme hledali zaměstnance a rostli na předcovidovou úroveň, abychom v druhém pololetí hledali nástroje, jak udržet lidi," řekl jednatel, který je zároveň šéf skupiny Bosch v ČR a na Slovensku. Loni firma investovala 850 milionů korun, do výroby, automatizace, velkou část do vstřikovacích nástrojů.

Předloni skončila firma ve ztrátě po zdanění 121,9 milionu korun při tržbách 17,4 miliardy Kč. Příčinou byla nižší poptávka kvůli koronakrizi, vyplývá z výroční zprávy. Loňský zisk zatím nezveřejnila.

Letos čeká podobný obrat jako loni. Stále chybí materiál. "Opět jsme se dostali do stavu, kdy jsme museli rušit směny. Ta situace je stále velice kritická. Dostat díly z jihovýchodní Asie, když se zavřou dva přístavy v Číně, je neuvěřitelně těžké," řekl Šlachta. Chyběly kabely, polovodiče, vázne logistika. Zdražila doprava, palety, obaly o desítky procent. Stoupají i ceny energií.

Firma zprovoznila 1. června třípatrovou budovu pro vývoj, nastěhuje tam 210 lidí. Posiluje také oddělení, jež vyvíjejí systémy DNOX, které snižují emise oxidů dusíku - jde o moduly do dieselových motorů osobních i nákladních aut. Zhruba ze 3600 zaměstnanců tvoří teď v budějovickém Boschi asi polovinu výrobní pracovníci. Firma zaměstnává přes 700 vývojářů a hledá další. Proti loňsku ubylo asi 200 zaměstnanců, odešla část agenturních a Bosch neobsazoval místa uvolněná kvůli přirozené fluktuaci.

Téměř sto procent výrobků z českobudějovického Bosche jde na zahraniční trhy, hlavně do EU. Skupina Bosch ČR měla koncem loňského roku přes 8100 pracovníků a obrat včetně exportu téměř 50,1 miliardy Kč. Celosvětově zaměstnává skupina Bosch 402.600 lidí. Loni měla tržby 78,7 miliardy eur (zhruba 1,94 bilionu korun).

08.06.2022 Zdroj: ČTK

 

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...