1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

General Motors do čtyř let ukončí výrobu automobilů v Austrálii

general-motors-buildingSydney - Největší americká automobilka General Motors (GM) přestane do čtyř let vyrábět automobily v Austrálii a uzavře své tamní továrny, kde vyrábí automobily pod značkou Holden.

Důvodem rozhodnutí jsou vysoké náklady a trvale silný kurz australské měny, uvedla GM v dnešním sdělení. V květnu se rozhodl odejít ze země americký Ford a největší strach mají teď Australané z toho, že stejný krok udělá japonská Toyota, poslední velká automobilka v zemi.

"Ať se na to díváme jakkoli, naše dlouhodobé podnikání a výroba automobilů v této zemi prostě nejsou životaschopné," řekl novinářům podle agentury Reuters šéf australské divize GM Mike Devereux. "Naše rozhodnutí je nezvratné," dodal na otázku, zda by firma změnila názor, kdyby jí vláda poskytla pomoc.

Australská divize GM Holden, která zaměstnává téměř 4000 lidí, v loňském roce vyrobila zhruba 95.000 vozů a vykázala ztrátu 153 milionů australských dolarů (téměř tři miliardy Kč). Divize má na australském automobilovém trhu asi desetiprocentní podíl.

Australský automobilový průmysl se již několik let nachází pod tlakem kvůli vysokým nákladům, silné domácí měně, malému a domácímu trhu a ostré konkurenci na něm. Odvětví přímo zaměstnává přes 50.000 lidí a závisí na něm dalších 200.000 pracovních míst. Vláda již na podporu automobilového sektoru vynaložila miliardy dolarů a dnešní krk GM vyvine na konzervativní kabinet premiéra Tonyho Abbotta zvýšený tlak.

Ford Motor v květnu oznámil, že v říjnu 2016 uzavře své dvě australské továrny. Už v roce 2008 ze země odešla japonská Mitsubishi Motors.

Největší obavy nyní vládnou z možného odchodu Toyoty, protože v takovém případě by se zřejmě australský automobilový průmysl zhroutil. Odchod poslední velké automobilky by existenčně ohrozil zhruba 150 dodavatelských firem, které zaměstnávají přes 40.000 lidí.

Toyota uvedla, že rozhodnutí GM vyvinulo "bezprecedentní tlak" na její schopnost vyrábět v Austrálii automobily. Dodala, že bude nyní o svém dalším působení v zemi jednat s dodavateli a vládou. "Je vysoce pravděpodobné, že Toyota z Austrálie odejde. Je to téměř jisté," řekl Reuters tajemník australského odborového svazu zpracovatelského průmyslu Dave Smith.

Na australském trhu se ročně prodává zhruba 1,1 milionu automobilů. Prodej místně vyráběných vozů ale klesl na méně než čtvrtinu celkového odbytu ze zhruba 390.000 v roce 2005.

Austrálie v posledním desetiletí zažívala těžební boom, nyní se ale zlatý věk komodit chýlí ke konci. Politici doufají, že očekávaný útlum v sektoru těžby nahradí rozvoj v průmyslu, stavebnictví nebo maloobchodě. Výroba v zemi ale kvůli silnému kurzu domácí měny, který je důsledkem komoditního boomu, není příliš výhodná. Počet zaměstnanců ve zpracovatelském průmyslu klesl v Austrálii za poslední desetiletí o zhruba 120.000 na 920.000.

13.12.2013  ČTK

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...