1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Španělský automobilový průmysl roste i v době recese

spanish flagMartorell - Zatímco většina evropského automobilového průmyslu je v katastrofálním stavu, montážní závody ve Španělsku navzdory ekonomické recesi zvyšují produkci, najíždějí na výrobu nových modelů a vytvářejí nová pracovní místa.

 

Analytici však varují, že pokud si země chce udržet pozici druhého největšího výrobce aut v Evropě a porazit levnější konkurenty, jako je například Česká republika, musí stát zlepšit dopravní spojení a výrobci by měli i více investovat do výzkumu a vývoje.

Alespoň pro tuto chvíli je výhled příznivý. Dělníci největšího montážního závodu ve Španělsku žijí v jiném světě, než je za branami závodu, kde je jeden ze čtyř obyvatel nezaměstnaný a další se bojí o práci. V závodě Martorell nedaleko Barcelony, sídle španělské automobilky SEAT ze skupiny Volkswagen, výroba loni vzrostla o sedm procent a zaměstnanci tak montují pět různých modelů.

Po šesti letech poklesu prodeje aut v Evropě a agresivním snižování cen automobilů se někteří středně velcí výrobci aut v regionu potýkají s problémy. Mezi nejvíce postižené patří francouzský PSA Peugeot Citroën, který loni prodělal pět miliard eur (136,2 miliardy Kč) a ve čtvrtek varoval, že pokud poptávka neoživí, mohl by zavřít montážní závod na východě Francie.

Španělsko však prosperuje navzdory slabé domácí poptávce, protože drží nízko mzdové náklady a zaměřilo se na silnější evropské trhy. Největším vývozním trhem je Francie, která vykazuje známky oživení, dále Německo a Velká Británie.

Ve španělském automobilovém průmyslu vzniklo v prvním pololetí více než 2400 nových míst a zahraniční automobilky, jako je Ford či dokonce PSA Peugeot Citroën, tam spouštějí nové výrobní linky. Celkové investice v odvětví za poslední rok dosáhly 3,5 miliardy eur.

Míra nezaměstnanosti ve Španělsku se nyní pohybuje kolem 26 procent. Odbory ve snaze chránit pracovní místa přijaly nabídku flexibilní pracovní doby a souhlasily se zmrazením růstu mezd. Odbory přistoupily i na některá další opatření, která by ještě před pár lety byla nemyslitelná. V případě velkých objednávek tak dělníci pracují přes čas a vybírají si toto volno v době, kdy není práce. Noví zaměstnanci také dostávají za stejnou práci nižší mzdu než zaměstnanci, kteří pracují v závodě déle.

Průměrný plat dělníka montážního závodu ve Španělsku se pohybuje v rozmezí 1900 až 2000 eur (51.800 až 54.500 Kč), což je kolem evropského průměru a zhruba stejně jako v Itálii. Je však vyšší, než je průměrná mzda ve Španělsku.

Španělsko očekává, že se mu podaří získat nové zakázky i v příštích dvou letech. Do roku 2015 by kapacita výroby automobilových závodů měla být ve Španělsku využita na 85 procent, zatímco loni to podle konzultační společnosti IHS Automotive bylo jen 68 procent. Pro srovnání - v Itálii by se měla výroba do roku 2015 zvýšit pouze na 59 procent kapacity z loňských 48 procent.

Závod ve městě Martorell nyní čeká, zda se Volkswagen rozhodne vyrábět nejnovější vozy SUV od automobilky SEAT právě tam, nebo dá přednost závodu české automobilky Škoda. V České republice jsou náklady na práci o polovinu nižší a navíc je to blíže Německu.

Náklady na práci ale činí jen asi deset procent nákladů na výrobu vozu. Odborníci upozorňují, že Španělsku chybí lepší síť pro nákladní přepravu, což je velmi důležité pro zemi, která zhruba 90 procent své automobilové produkce vyváží. Většina vlád v minulosti spíše než nákladní dopravu kvůli cestovnímu ruchu upřednostňovala dopravu osobní.

Španělsko nemá žádnou automobilku, která by byla v domácích rukách. Jedinou automobilku SEAT prodala vláda v roce 1986 Volkswagenu. Automobilový průmysl má však na celkovém hrubém domácím produktu země podíl deset procent a zaměstnává téměř devět procent celkové pracovní síly v zemi.

23.11.2013

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...