Trh bateriových technologií je příležitostí pro ekonomiku a průmysl
- Podrobnosti
- Kategorie: Automobilový průmysl
Praha - Závody v budování výrobních kapacit pro baterie v Evropě už začaly.
I Česko, jako země s výrobním zázemím pro automobilový průmysl, musí reagovat na světový trend nahrazování spalovacích motorů elektrickými v souvislosti se zavedením nových emisních norem od roku 2020. Vybudování výrobního závodu pro bateriové technologie bude už v blízké budoucnosti strategickou výhodou.
V roce 2015 bylo vyrobeno 1,9 milionů elektromobilů, v roce 2020 jich bude 9,3 milionů a v roce 2025 až 30,7 milionů (podle analýzy Financial Times). Pro automobilky, ze kterých mají mnohé výrobní závody ve střední Evropě, budou klíčové dvě strategie – zabezpečit si kvalitní zdroje surovin na výrobu baterií a získat technologii, která přinese efektivní a levný provoz jejich vozidel.
Evropa v závodech v budování kapacit zatím zaostává, ale postupně snižuje svoji závislost na asijských výrobcích baterií. Pokud by se trh i nadále vyvíjel jako dosud, tak až tři z pěti hlavních výrobců baterií pro elektromobily budou v roce 2020 z Číny (CATL – 41500 MWh/ročně, LG Chem – 36000 MWh/ročně, Tesla – 35000 MWh/ročně, BYD – 34000 MWh/ročně, Guoxuan High-Tech – 25000 MWh/ročně). Asijští výrobci se už nyní snaží expandovat do střední a východní Evropy, hlavně kvůli snižujícím se dotacím na elektromobily v jejich domovských zemích. Na nové trhy se začínají orientovat i těžební společnosti, které vytvářejí nové těžební kapacity ve Skandinávii a střední Evropě.
Elektromobily však nebudou jediným tahounem výroby baterií, agentura Bloomberg ve své studii předpokládá, že instalace řešení pro ukládání energie bude růst až stonásobně (z 9GW/17GWh v roce 2018 na 1095GW/2850GWh v roce 2040). Stane se tak díky snížení nákladů na baterie a rozmachu obnovitelných zdrojů, které potřebují ukládat energii zejména pro vyvažování výkyvů ve výrobě v solárních a větrných elektrárnách.
Členové Slovenské Bateriové Aliance (SBaA) a dalších institucí chtějí pomoct nastartovat evropský bateriový průmysl a snížit výrobní ceny a uhlíkovou stopu, která vzniká při přepravě surovin a baterií z Asie.
Průmyslové společnosti a instituce, které se sdružili na platformě SBaA jsou součástí odvětví průmyslové produkce, které dosahuje tržeb přes 100 milionů eur s více než půl milionem zaměstnanců (podle Statistického úřadu Slovenské republiky).
Podle studie Bloomberg New Energy Finance, evropská výrobní kapacita v oblasti lithium-iontových baterií předběhne americkou již v roce 2023 při nárůstu produkce z 19 GWh na 198 GWh.
SBaA proto podporuje vytváření nových průmyslových spojenectví a akcelerátorů, které mají urychlit vývoj v oblasti baterií a jejich výrobu.
16.12.2019
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Loni poprvé od roku 2010 klesla výroba nábytku v…
Category: Firmy
Praha - V loňském roce klesla v České republice poprvé od roku 2010 výroba nábytku, a to oproti roku 2022 o 1,3…
Mero dokončilo modernizaci ropovodu IKL, pokračuje…
Category: Energetika
Praha - Státní společnost Mero letos dokončila modernizaci ropovodu IKL, kterým teče do Česka ropa z německého…
Německé dráhy vypínají odjezdové tabule na nástupi…
Category: Doprava
Berlín - Německé dráhy Deutsche Bahn (DB) chtějí předejít emisím tisíců kilogramů oxidu uhličitého (CO2) do ovz…
Podíl ropy z Ruska na dovozu do ČR loni mírně stou…
Category: Energetika
Praha - Podíl ropy z ruského ropovodu Družba loni na celkovém dovozu do Česka činil 58 procent, meziročně je to…
Polský Orlen jmenoval novým ředitelem bývalého šéf…
Category: Energetika
Varšava - Polská petrochemická skupina Orlen, kterou kontroluje stát, má nového šéfa. Stal se jím Ireneusz Fonf…
Připojte se: