Ve středních Čechách příští rok vyjede největší flotila vodíkových autobusů v ČR
- Podrobnosti
- Kategorie: Automobilový průmysl
Praha - Největší flotila vodíkových autobusů v ČR vyjede ve Středočeském kraji koncem roku 2025. Deset vodíkových autobusů začne jezdit v okolí Mníšku pod Brdy u Prahy. Mezi kraji jde o první podobný projekt. Bezemisní vozy využijí takzvaný zelený vodík, který má původ v obnovitelných zdrojích.
Náklady na pořízení vozů přesáhnou 154 milionů korun, většinu by jich měla pokrýt evropská dotace. Technologie pro výrobu a čerpání vodíku poskytne společnost ČEZ ESCO, hodnotu investice neupřesnila. Novinářům to řekli středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN) a místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.
V Mníšku pod Brdy podle nich vznikne největší český elektrolyzér pro výrobu vodíku. Elektřinu potřebnou k výrobě vodíku poskytne vodní elektrárna ČEZ Vrané nad Vltavou.
Středočeské hejtmanství se věnuje takzvané dekarbonizaci veřejné dopravy dlouhodobě. Už nyní na linkách krajské veřejné dopravy jezdí elektrobusy, a to v Kutné Hoře, v Kladně a na Benešovsku. Lépe než elektropohon by vodíkové autobusy měly obstát i v členitém terénu, který je právě třeba v okolí Mníšku. V železniční dopravě má v regionu pomoci ke snižování emisí mimo jiné chystané využití syntetických paliv. "Myslím si, že do několika málo let bude veřejná doprava ve Středočeském kraji bezemisní," uvedla hejtmanka.
Cenu provozu odhaduje krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) u autobusu na vodíkový pohon na 100 až 150 korun za kilometr, u dieslových je to přibližně 45 až 60 korun za kilometr a u elektrobusů kolem 70 korun za kilometr. Ceny ovlivňuje nejen spotřeba paliva, ale též náklady na servis a podobně. Syntetická paliva se budou v kraji testovat u železničních vozů RegioFox od přelomu srpna a září. Podle Boreckého snižují uhlíkovou stopu až o 90 procent. Z pohledu celkových nákladů na provoz znamená jejich užití nárůst přibližně o 15 až 20 procent.
Autobusy budou jezdit na linkách číslo 446, 517 a 688. Jejich dojezd má činit 300 až 350 kilometrů, jedno plné načerpání vodíku trvá zhruba 15 minut. Konkrétně budou jezdit nízkopodlažní vozy Solaris Urbino 12 hydrogen. Organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) už dříve uzavřela s dopravcem Martin Uher Bus smlouvu spolupráci. Společnost zajistí provozování vodíkových autobusů.
Vodíkový pohon je oproti dieselům výrazně dražší, vyšší je i pořizovací cena autobusů. Nevýhodou je nízká energetická účinnost a stejně tak i nutná výstavba plniček a nedostatek dodavatelů zeleného vodíku. Naopak výhodou je rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků. Podle vodíkové strategie ČR je odhadovaná spotřeba této komodity v ČR v roce 2050 od 1,1 do 1,8 milionu tun. Hlavní uplatnění má mít vodík především v těžko elektrifikovatelných oblastech, například v chemickém průmyslu, a také v nákladní, dálkové a regionální dopravě.
14.08.2024 TASR
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Výrobce jízdních kol Master Bike loni zosminásobil…
Category: Firmy
Zábřeh - Společnost Master Bike, která v Zábřehu na Šumpersku vyrábí jízdní kola, v účetním roce 2022/2023 více…
Čínský ropný a plynárenský gigant PetroChina v pol…
Category: Energetika
Peking - Největší čínská ropná a plynárenská společnost PetroChina v prvním pololetí zvýšila čistý zisk meziro…
Kanada zavede stoprocentní clo na dovoz elektromob…
Category: Automobilový průmysl
Ottawa - Kanada zavede cla na dovoz elektromobilů a produktů z hliníku a oceli z Číny. Dovozní clo na elektromo…
Největší zbrojovky mezi lety 2021 a 2025 zdvojnáso…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl
Londýn - Patnáct největších světových zbrojních kontraktorů by do konce roku 2026 mělo v součtu dosáhnout přeby…
Výrobci dronů Primoco v prvním pololetí meziročně…
Category: Strojírenství
Praha - Český výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV v prvním pololetí letošního roku vytvořil rekordní čistý…
Připojte se: