Ve středních Čechách příští rok vyjede největší flotila vodíkových autobusů v ČR
- Podrobnosti
- Kategorie: Automobilový průmysl
Praha - Největší flotila vodíkových autobusů v ČR vyjede ve Středočeském kraji koncem roku 2025. Deset vodíkových autobusů začne jezdit v okolí Mníšku pod Brdy u Prahy. Mezi kraji jde o první podobný projekt. Bezemisní vozy využijí takzvaný zelený vodík, který má původ v obnovitelných zdrojích.
Náklady na pořízení vozů přesáhnou 154 milionů korun, většinu by jich měla pokrýt evropská dotace. Technologie pro výrobu a čerpání vodíku poskytne společnost ČEZ ESCO, hodnotu investice neupřesnila. Novinářům to řekli středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN) a místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.
V Mníšku pod Brdy podle nich vznikne největší český elektrolyzér pro výrobu vodíku. Elektřinu potřebnou k výrobě vodíku poskytne vodní elektrárna ČEZ Vrané nad Vltavou.
Středočeské hejtmanství se věnuje takzvané dekarbonizaci veřejné dopravy dlouhodobě. Už nyní na linkách krajské veřejné dopravy jezdí elektrobusy, a to v Kutné Hoře, v Kladně a na Benešovsku. Lépe než elektropohon by vodíkové autobusy měly obstát i v členitém terénu, který je právě třeba v okolí Mníšku. V železniční dopravě má v regionu pomoci ke snižování emisí mimo jiné chystané využití syntetických paliv. "Myslím si, že do několika málo let bude veřejná doprava ve Středočeském kraji bezemisní," uvedla hejtmanka.
Cenu provozu odhaduje krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) u autobusu na vodíkový pohon na 100 až 150 korun za kilometr, u dieslových je to přibližně 45 až 60 korun za kilometr a u elektrobusů kolem 70 korun za kilometr. Ceny ovlivňuje nejen spotřeba paliva, ale též náklady na servis a podobně. Syntetická paliva se budou v kraji testovat u železničních vozů RegioFox od přelomu srpna a září. Podle Boreckého snižují uhlíkovou stopu až o 90 procent. Z pohledu celkových nákladů na provoz znamená jejich užití nárůst přibližně o 15 až 20 procent.
Autobusy budou jezdit na linkách číslo 446, 517 a 688. Jejich dojezd má činit 300 až 350 kilometrů, jedno plné načerpání vodíku trvá zhruba 15 minut. Konkrétně budou jezdit nízkopodlažní vozy Solaris Urbino 12 hydrogen. Organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) už dříve uzavřela s dopravcem Martin Uher Bus smlouvu spolupráci. Společnost zajistí provozování vodíkových autobusů.
Vodíkový pohon je oproti dieselům výrazně dražší, vyšší je i pořizovací cena autobusů. Nevýhodou je nízká energetická účinnost a stejně tak i nutná výstavba plniček a nedostatek dodavatelů zeleného vodíku. Naopak výhodou je rychlé doplňování paliva, vysoký dojezd, nízká hlučnost a vysoká životnost palivových článků. Podle vodíkové strategie ČR je odhadovaná spotřeba této komodity v ČR v roce 2050 od 1,1 do 1,8 milionu tun. Hlavní uplatnění má mít vodík především v těžko elektrifikovatelných oblastech, například v chemickém průmyslu, a také v nákladní, dálkové a regionální dopravě.
14.08.2024 TASR
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Koh-i-noor investuje do snížení spotřeby energie,…
Category: Firmy

České Budějovice - Koh-i-noor holding loni investoval do snížení energetické náročnosti a ekologičtějšího provo…
MSV Metal Studénka zahájila plný provoz kovací lin…
Category: Strojírenství

Studénka - Strojírenská společnost MSV Metal Studénka zahájila ve Studénce na Novojičínsku plný sériový provoz…
Gebrüder Weiss otevře v pol. roku nové logistické…
Category: Doprava

Boršov nad Vltavou - Rakouská mezinárodní transportní firma Gebrüder Weiss otevře v polovině letošního roku nov…
Papírna Mondi ve Štětí investuje deset miliard kor…
Category: Firmy

Štětí - Papírna Mondi ve Štětí na Litoměřicku investuje do modernizace závodu zhruba deset miliard korun. Součá…
SmVaK Ostrava dokončují rekonstrukci čistírny v D…
Category: Energetika

Dolní Benešov - Společnost Severomoravské vodovody a kanalizace Ostrava (SmVaK) dokončuje rekonstrukci čistírny…
Připojte se: