1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Do Prahy dorazí trolejbusy kvůli čipové krizí a válce na Ukrajině se zpožděním

electronic chipPraha - Patnáct kloubových bateriových trolejbusů SOR TNS 18 dorazí do Prahy se zpožděním. Důvodem jsou komplikace dodávek elektrotechnických součástek v souvislosti s takzvanou čipovou krizí při pandemii covidu-19 a s válkou na Ukrajině. S obtížemi se potýkají subdodavatelé výrobce, firmy SOR Libchavy.

Vozy měly do metropole dorazit 16. dubna. Dopravní podnik (DPP) bude proto uplatňovat smluvní pokutu. ČTK to dnes sdělil za DPP Ondřej Kubát. Hodnota zakázky je 220,4 milionu korun a smlouva byla uzavřena na začátku minulého roku.

"Chápeme, že komplikace s finalizací vozidel je způsobena na nižších úrovních subdodavatelského řetězce, nikoliv přímo v závodě SOR Libchavy, na druhé straně my musíme postupovat s péčí řádného hospodáře a uplatňovat všechna smluvní ujednání včetně smluvních pokut. Smluvní pokuty za zpoždění dodávek vozidel nebo jejich nevypravení kvůli výrobním závadám jsme nuceni uplatňovat i vůči jiným subjektům," uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Podle smlouvy měl výrobce dodat trolejbusy nejpozději do 14 měsíců ode dne účinnosti smlouvy, tedy od 16. února 2022. Smlouva měla být naplněna letos do 16. dubna. Podnik tak bude uplatňovat smluvní pokutu 0,5 procenta z ceny každého trolejbusu za první den prodlení a následně ve výši 0,1 procenta za každý započatý kalendářní den.

"V případě elektrické části trolejbusu musel subdodavatel, společnost Cegelec, v důsledku působení těchto nepředvídatelných dopadů (čipová krize a válka) přistoupit v rámci vývoje k úpravě návrhu klíčových částí elektrické výzbroje, což vedlo k výraznému skluzu. Poslední součástky byly doručeny začátkem letošního roku," uvedl jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy Filip Murgaš.

Vozy jsou určeny pro trolejbus číslo 58 na trati z Palmovky přes Čakovice do Miškovic, kterou podnik zprovoznil loni na začátku prosince. Trolejbusy jsou na zhruba dvanáctikilometrové trati napájené z trolejí asi na polovině úseku a ve zbytku využijí energii z trakčních baterií. DPP nyní buduje trolejbus také na lince z Veleslavína na ruzyňské letiště a letos v březnu získal povolení pro vybudování trolejbusové trati na lince číslo 137 mezi zastávkami Na Knížecí a U Waltrovky.

Do pražských ulic trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim 1972.

25.04.2023 Zdroj: ČTK

 

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...