Plzeň nasadí trolejbusy nové generace. Zlepší provoz na dvou nejvytíženějších linkách.
- Podrobnosti
- Kategorie: Doprava
Rok 2019 se zapíše jako další milník na cestě Plzně za atraktivní a ekologickou dopravou. Plzeňské městské dopravní podniky, a.s., (dále jen PMDP) pořídily sedm nových kloubových trolejbusů nové generace za více než 116 mil. Kč.
Cestující veřejnosti začnou osmnáctimetrové bateriové trolejbusy sloužit od pondělí 25. března na dvou nejfrekventovanějších trolejbusových linkách 15 a 16. Kvalitativní skok plzeňské MHD to představuje hned v několika ohledech.
„V Plzni se snažíme přinášet chytrá a inovativní řešení, která zjednodušují a zpříjemňují život našim občanům i návštěvníkům. Vzhledem k tomu, že tramvajová a trolejbusová doprava má dvoutřetinový podíl na výkonech plzeňské městské hromadné dopravy, považuji investici do těchto moderních, ekologických trolejbusů za klíčovou a skutečně smysluplnou,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa.
„Jde o výraznou investici do e-mobility a modernizace vozového parku MHD,“ popisuje Roman Zarzycký, první náměstek primátora a předseda představenstva PMDP, a přibližuje podrobnosti: “Jedná se o první plně klimatizované vozy elektrické trakce v Plzni. Mají atraktivní design nové generace a jsou velkokapacitní díky kloubovému provedení. Životnost trolejbusu je minimálně 14 let při nájezdu 50 tis. km ročně.“
Michal Kraus, generální ředitel PMDP, osvětluje jejich využití: „Nasazení nových trolejbusů je v souladu s plány PMDP i města. V první řadě reagujeme na významný nárůst poptávky po MHD na trase mezi hlavním nádražím, centrem města a průmyslovými zónami od Škodovky a Techmanie až po výrobní areály v západní části Borských Polí. U hlavního nádraží byl otevřen nový autobusový terminál, kde je nyní ukončeno množství autobusových linek. Posílil i význam železniční dopravy díky rekonstrukci železničního uzlu a otevření tunelu na Prahu. Ve špičkách je mezi Borskými Poli, Karlovem a Jižním Předměstím tolik cestujících, že řada spojů jezdí přeplněna. Díky novým kloubovým vozům i úspěšnému náboru řidičů konečně zlepšíme situaci ve všech kritických časech.“ V příštích dvou letech bude na terminál Hlavní nádraží nasměrováno ještě větší množství regionálních autobusů a také na Borských Polích se chystají další investiční projekty.
Město Plzeň a PMDP se v rámci projektu Smart City společně hlásí k závazku snižování emisí CO2 a škodlivin. Podíl tramvajové a trolejbusové dopravy v Plzni vzroste ze stávajících 64 % na 85 % do roku 2030. Tomu přispěje nasazování nových trolejbusů s bateriemi, které mohou převzít část autobusových výkonů.
Nové trolejbusy Škoda 27 Tr jsou zajímavé i po technické stránce. Michal Vozobule, náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí, vysvětluje: „Jedná se o bateriové trolejbusy, které se dobíjejí dynamicky během jízdy pod dráty a mohou obsloužit nové lokality bez trolejového vedení. Vybitá baterie se při jízdě pod trolejí dobije během 45 minut. V Plzni budou nové vozy zatím jezdit na stávajících linkách, ale jejich parametry jsou již nastaveny pro případnou realizaci trolejbusové dopravy k Fakultní nemocnici Lochotín a na Košutku. Trolejové vedení je potřebné jen v kopcovitých úsecích. Přes náměstí Republiky, Rooseveltův most i dolů po Lidické a Karlovarské si trolejbusy vystačí s bateriemi.“
„Bateriový pohon v běžném provozu pomůže při uzavírkách, mimořádných událostech nebo námraze. Navíc je schopen omezovat špičky odebíraného proudu z trolejové sítě,“ doplňuje Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel PMDP.
Soulad plzeňských záměrů s moderními trendy dokládá i fakt, že jeden z nových trolejbusů bude zapůjčen na tři týdny do Prahy, která díky PMDP na své zkušební trati poprvé vyzkouší kloubový trolejbus v provozu s cestujícími. Praha chystá první plnohodnotnou linku s dynamickým dobíjením, kde vozy na necelé polovině délky trati a zejména v kopcovitých úsecích využijí trolej a zbylé úseky pojedou na baterie. Předpokládá se, že Praha pro tuto linku pořídí obdobné kloubové trolejbusy, jaké nyní obohatí plzeňskou síť.
17.05.2019
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Holding Malina zatím v úpadku dokončil 600 z celke…
Category: Energetika

Praha - Energetický Holding Malina, který je v současnosti kvůli problémům se zajištěním velkého množství zakáz…
Výroba aut do konce srpna stoupla o 17 procent na…
Category: Automobilový průmysl

Praha - Výroba osobních aut v Česku za osm měsíců meziročně vzrostla o 17,1 procenta na 922.446 vozů. Bateriové…
Výrobce panelů Kingspan Hradec Králové měl loni re…
Category: Stavebnictví

Hradec Králové - Královéhradecký výrobce stavebních izolačních panelů Kingspan loni zvýšil tržby o 18 procent n…
Stát koupil za 8,8 miliardy korun firmu RWE Gas St…
Category: Energetika

Perná - Český stát koupil za 360 milionů eur (v přepočtu 8,8 miliardy korun) prostřednictvím společnosti ČEPS f…
Státní dotace na renovace přinesou stavebnímu prům…
Category: Stavebnictví

Krupka - Finanční injekci až 100 miliard korun mohou dodat stavebnímu průmyslu dotace na renovace od ministerst…
Připojte se: