Správa železnic při stavbě vysokorychlostní železnice vybuduje u Přerova tunel
- Podrobnosti
- Kategorie: Doprava
Přerov - Správa železnic (SŽ) se při přípravě stavby vysokorychlostní železniční trati Moravská brána z Prosenic do Ostravy zaměří už pouze na variantu, která počítá s vybudováním tunelu v severní kopcovité části Přerova.
Projektanti tam původně chtěli vysokorychlostní trať zapustit do otevřeného zářezu pod úrovní terénu, což se ale nelíbilo přerovské radnici i některým okolním obcím. Zástupci samospráv proto o úpravě projektu zhruba rok jednali s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS) i vedením SŽ. ČTK to sdělil primátor Přerova Petr Vrána (ANO).
Podle původní varianty měla vysokorychlostní trať u Přerova podle Vrány procházet v až 13 metrů hlubokých a 70 metrů širokých zářezech Čekyňským a Popovickým kopcem. "Soustavně jsme poté jednali se Správou železnic i ministerstvem a trvali na svém stanovisku. Tedy na trase, která by vedla tunelem a byla by pro obyvatele Přerova a jeho místních částí i přírodu vlídnější. Nechtěli jsme připustit, aby toto cenné území bylo zničeno," uvedl Vrána. Ke schválení tunelového řešení podle Vrány přispěla také krajinářsko-technická studie, kterou si ministerstvo dopravy nechalo zpracovat. Ve studii je například uvedeno, že lidé využívají tuto oblast pro městskou rekreaci a lokalita by byla zářezovou variantou znehodnocena.
Ve zvolené variantě je podle Vrány navržen zhruba půl kilometru dlouhý tunel, vybudován má být hloubenou metodou. Umístěn bude v prostoru od krajské komunikace vedoucí do Čekyně směrem k Vinarům. Mluvčí SŽ Dušan Gavenda ČTK řekl, že studie proveditelnosti již dříve doporučila prověřit, zda je v této části Přerova vhodné budovat široký a poměrně hluboký otevřený zářez nebo jej překrýt. "Při zpracování projektové dokumentace byly technicky i ekonomicky prověřeny obě varianty. Obě posoudili také odborníci v zadané studii krajiny. Výsledkem je shoda na překrytí zářezu v blízkosti vrcholu Čekyňského kopce," uvedl.
Zvolené řešení podle radních zachová rekreační potenciál tohoto místa. "Před rokem byla ve hře pouze varianta zářezu, která pro nás byla absolutně neakceptovatelná. Po roce jednání jsme dospěli ke kompromisu. Trať částečně povede tunelem i přesto, že to stavbu prodraží o přibližně půl miliardy. Tím to pro nás ale nekončí, čekají nás totiž ještě další jednání a upřesňování detailů. Chceme, aby nová trať zachovala průchodnost lokality, měla co nejmenší dopad na zvěř i přilehlý areál přerovské rokle a byla přijatelná pro obyvatele," řekl primátorův náměstek Tomáš Navrátil (ANO).
Vysokorychlostní trať Moravská Brána má začít u Brodku u Přerova, pokračovat kolem Přerova k Prosenicím a dál do Ostravy. Stavba 65 kilometrů dlouhého úseku si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Začít má v roce 2026 a zabrat šest let. Trať budou využívat pouze osobní vlaky, jezdit po ní budou rychlostí až 320 kilometrů za hodinu.
17.03.2025 Zdroj: ČTK
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Stavebnictví v Ústeckém kraji loni meziročně klesl…
Category: Stavebnictví

Ústí nad Labem - Stavebnictví v Ústeckém kraji loni meziročně kleslo. Výraznější byl propad u bytové výstavby,…
Čepro v loňském roce zvýšilo svůj provozní zisk na…
Category: Energetika

Praha - Státní distributor paliv Čepro loni zaznamenal provozní zisk před zdaněním více než 2,53 miliardy korun…
Firma Witte otevřela v Ostrově nový závod, celkově…
Category: Automobilový průmysl

Ostrov - Výrobce zámkových systémů pro automobilový průmysl Witte Automotive Czechia dnes slavnostně otevřel no…
V ČR jsou čtyři vodíkové stanice, ve většině zemí…
Category: Energetika

Praha - Česká republika má čtyři vodíkové stanice, dalších zhruba deset projektů je rozestavěných nebo se připr…
Výroba aut za leden a únor meziročně klesla o 11 p…
Category: Automobilový průmysl

Praha - Automobilky v Česku vyrobily v lednu a únoru 234.341 osobních aut. V porovnání se stejným obdobím loňsk…
Připojte se: