Vodík má potenciál v nákladní dopravě, ČR v jeho využití zaostává
- Podrobnosti
- Kategorie: Energetika
Jablonec nad Nisou - Vodík má velký potenciál ve vlacích nebo nákladní silniční dopravě, ale Česko v jeho využití zatím zaostává. Důvodem je nedostatečná infrastruktura, ale také vysoké náklady, řekl ČTK vedoucí vývoje jablonecké společnosti Devinn Karel Souček.
Firma se od roku 2017 zabývá kromě vývoje elektroniky a světlometů pro automobilový průmysl právě vývojem v oblasti vodíkových technologií. Dnes ve svém areálu lidem představila například prohlédnout vysokozdvižný vozík s vodíkovým pohonem nebo vodíkový generátor, který dokáže díky palivovému článku vytvořit elektřinu z vodíku bez hluku a emisí. Dodává tak zelenou energii třeba na hudebních festivalech.
K vidění byl i nákladní vůz značky Tatra s vodíkovým pohonem. "Kdyby měla vyrazit někam do světa, tak v Čechách může natankovat jen na dvou místech - v Praze a Litvínově," uvedl Souček. V Devinnu proto pro vůz vyvinuli transportovatelnou vodíkovou plnicí stanici.
Větší využití vodíkových technologií brzdí zatím podle Součka vysoké náklady na vodík, ale i technologie, které se pohybují v milionech korun. "Ty technologie existují, fungují, ale jsou málo rozšířené. To znamená, málo se jich vyrábí. Je potřeba je rozšířit. Jde o to vyrábět víc, a díky tomu zlevnit," řekl Souček.
Firma Devinn vznikla před deseti lety a je ryze českou společností. Ve dvou závodech v Jablonci nad Nisou a Mladé Boleslavi dnes zaměstnává 150 lidí. Jablonecký areál firmy je od loňského roku energeticky nezávislý díky fotovoltaické elektrárně, elektrolyzéru, který přebytečnou energii ukládá do vodíku, vodíkovému generátoru a úložišti. Vznikl tak uzavřený okruh takzvaného vodíkového hospodářství, které dokáže zajistit energetickou nezávislost budov firmy.
Právě vodík je podle Součka jednou z variant, kam ukládat přebytky energie vyrobené ve fotovoltaických elektrárnách, i když účinnost je ve srovnání s bateriovým úložištěm méně než poloviční. "Vodík má ale obrovskou výhodu velké akumulace energie, to znamená typicky mezisezonní. V létě svítí - ukládám, v zimě spotřebovávám," uvedl. Velký smysl má podle něj vodík také v dopravě zejména u vlaků nebo kamionů, kde vycházejí vodíkové pohony co do hmotnosti lépe než elektrobaterie a výrazně rychleji je lze doplnit.
11.10.2024 Zdroj: ČTK
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Jet Investment dokončil prodej třebíčské skupiny…
Category: Strojírenství
Brno - Investiční skupina Jet Investment brněnského podnikatele Igora Faita dokončila prodej třebíčské energeti…
Automobilka Tatra Trucks loni zvýšila tržby o 12 p…
Category: Automobilový průmysl
Kopřivnice - Kopřivnická automobilka Tatra Trucks loni zvýšila tržby o 895,1 milionu na 8,36 miliardy korun. Ná…
Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries loni…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl
Kunovice - Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries loni utržil z prodeje výrobků, služeb a zboží přibližn…
Firma CZ Loko z České Třebové skončila za rok a pů…
Category: Strojírenství
Česká Třebová - Firma CZ Loko se sídlem v České Třebové skončila v hospodářském roce od začátku října 2022 do 3…
Česko může mít v budoucnu nedostatek energetických…
Category: Energetika
Praha - Česká energetická soustava může mít za deset let i přes navýšení dovozu elektřiny ze zahraničí problémy…
Připojte se: