1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Aircraft Industries, a.s.

Aircraft industries 15Pandemie nás prověřila po všech stránkách

„V dnešní době musíme kreativně přistupovat k celkové strategii na další období,“ říká Ilona Plšková, generální ředitelka kunovické společnosti Aircraft Industries, podle které sice největší český výrobce dopravních letadel může předvídat, jak se bude (nejen) jeho odvětví vyvíjet, ale kvůli přetrvávajícím dopadům pandemie COVID-19 chybějí jakékoli záruky. Jisté je jedno, vůči novým výzvám obstojí především firmy, které budou mít funkční lidský potenciál a dostatek sil pro budoucí rozvoj.

„Myslím si, že minulý rok byl přelomový pro mnoho firem a budeme jej skloňovat jako dobu před covidem a po covidu. Nebojím se tedy říct, že byl určitým milníkem nejen naší organizace, ale celé společnosti. Jako nás všechny na jaře zasáhla proměna běžných zvyklostí v občanském životě, tak i firemní prostředí doznalo velkých změn,“ podotýká na úvod rozhovoru pro Průmysl Dnes generální ředitelka společnosti Aircraft Industries, pro kterou v Kunovicích pracuje více než tisíc zaměstnanců.

Jak moc náročný a specifický byl z vašeho pohledu průběh roku 2020?

Začátek minulého roku sliboval úspěšný start do dalšího období prosperity. Firma se nadechla k náborům nových lidí, investicím a výrobě letounů L 410 s cílem splnit plán, realizovat zakázky, investovat do rozvoje nových technologií a celkově pokračovat v plnění strategických vizí. Na jaře však do našich životů zasáhla pandemie a museli jsme se vypořádat s nevyzpytatelnou proměnnou COVID-19, která přinesla omezení a restrikce a prověřila loajalitu zaměstnanců i vstřícnost zaměstnavatele. Včasným a efektivním nastavením bezpečnostních pravidel jsme dokázali udržet výrobu v chodu bez přerušení a zajistili pracovní místa našich zaměstnanců i na další období. Naše jedinečná výroba má stále svůj trh a naším úkolem je splnit zakázky ve sjednaných termínech a dostát obchodním závazkům. Rok 2020 ve znamení pandemie prověřil schopnosti nás všech, a to nepoddat se krizi a najít flexibilní řešení. Apeloval také na naši lidskost a ohleduplnost vůči druhým. Toto těžké období není ještě u konce, pevně však doufám, že letos splníme stanovené cíle, a to za plného zdraví všech našich zaměstnanců.

Lišily se loňské výsledky výrazně od původních plánů?

V roce 2020 došlo především ke „zbrzdění“ výroby, kdy zavedení nouzového stavu, následné uzavření škol s dopadem na vystavování „ošetřovného“, nařízené karantény a zvýšená nemocnost zaměstnanců, zapříčinilo vysokou absenci lidí, a to napříč všemi úseky naší společnosti. Největší dopad byl v dělnických profesích, kde jsme se od jara potýkali s nedostatkem pracovníků v klíčových úsecích výroby. Vzhledem k další vlně a opětovnému uzavření škol se skluz jen prohloubil. Původní podoba plánu výroby 17 letounů v roce 2020 byla po první vlně nereálná, a proto jsme již v jejím rámci přistoupili ke snížení plánu na 15 vyrobených letounů. Komplikace nám způsobilo i uzavření hranic a problémy s mezinárodní přepravou, zejména pak v předávkách a přepravě hotových letounů k zákazníkům.

Můžete ještě popsat, jak se změnil život uvnitř firmy v době pandemie?

Jak už jsem zmínila, vysoká absence lidí se podílela na změně plánu výroby, ale pandemie zasáhla opravdu do všech oblastí života naší organizace. Museli jsme omezit a přeplánovat nejen investice a výrobu letounů, ale i běžné činnosti jako školení a vzdělávání personálu, plánování, vedení porad a další každodenní úkoly. Jsme si však vědomi, že lidé jsou páteří všech organizací, a proto jsme za pomoci řady přijatých opatření vytvořili bezpečné prostředí. Investovali jsme do interního testování, nakoupili termokamery či zavedli povinné nošení roušek ještě před nařízením ze strany vlády. Již na jaře jsme dali dohromady „krizový štáb“, který se scházel každý den, vyhodnocoval aktuální rizika, nastavoval adekvátní bezpečnostní opatření a pravidelně informoval zaměstnance o problémech spojených s pandemií. Zachování výroby a zdraví zaměstnanců je vždy naší prioritou a děláme maximum, abychom každodenně dostáli našim závazkům vůči zaměstnancům, zákazníkům a majitelům.

Vnímáte dění kolem pandemie jako krizi, nebo spíše jako šanci i pro nové příležitosti?

Myslím, že nyní je předčasné vyhodnocovat ekonomickou situaci celého dění kolem pandemie, protože i ekonomické predikce se mění ze dne na den a organizace musí ve svých plánech brát v úvahu mnoho aspektů. Letectví jako celek je v útlumu, ale naše společnost vyrábí malé dopravní letouny L 410, které měly vždy svůj specifický trh. To, jak bude vypadat svět po překonání pandemie, především ekonomika jednotlivých zemí, dnes neumí předpovědět ani sebeerudovanější ekonom. Nevíme, jak dlouho ještě bude COVID-19 naši planetu sužovat a které země budou postiženy nejvíce. A tedy, které trhy vyjdou při konečné bilanci jako příležitost k dalšímu rozvoji. Je však důležité mít pro čas „po covidu“ funkční lidský potenciál a dostatek sil pro rozvoj, abychom dokázali možné příležitosti využít.

Dříve jste se často prezentovali na mezinárodních výstavách, které se v předchozích měsících rušily. Chybí vám osobní kontakt se zákazníky?

Zrušení mezinárodních výstav a omezení cestování vůbec se pro nás stalo problémem, a to nejen z důvodu nemožnosti představit náš produkt potenciálním zákazníkům, ale také proto, že nebylo možné vést osobní jednání s novými zájemci ani se stávajícími provozovateli. V oblasti regionálního letectví, kde je prioritou udržení dlouhodobého a vzájemně výhodného vztahu, je důležitý právě osobní kontakt. Kromě řady osobních jednání, která se nemohla uskutečnit, jsme museli odložit i plánovanou konferenci provozovatelů, která je pro nás jako výrobce důležitou zpětnou vazbou, díky které získáváme informace o potřebách zákazníků. Samozřejmě, že rozvíjíme komunikaci s klienty on-line, ale osobní oslovení pro nás zůstává nenahraditelné.

Zmínila byste nové zakázky, které se vám navzdory pandemii povedlo dojednat?

Našimi dlouhodobými partnery jsou letecké společnosti z Ruska a zemí SNS. Plánujeme dodat většinu letadel do této oblasti i během letošního roku. Nejde jen o historicky silné obchodní vztahy s tamními zákazníky, ale důležitou roli hrají vynikající vlastnosti letadel řady L 410, které jsou schopné provozu za náročných podmínek místního podnebí. V tuto chvíli plánujeme pokračovat v rozvoji hlavně tímto směrem. Důležitým okamžikem pro nás byla také podzimní dodávka dvou patrolovacích letounů do Polska.

Součástí firemního portfolia je i kooperační výroba. Realizujete zde některé nové projekty?

Primární činností pro nás, jakožto významného zástupce evropského leteckého průmyslu, zůstává výroba letounů řady L 410, ale v rámci kooperačních možností rádi přispíváme k dalším projektům. Poskytujeme subdodávky firmám jak v leteckém průmyslu, tak i z jiných oborů. Spolupracujeme například se společnostmi Aero Vodochody, Škoda a RPC Promens. Našim dlouholetým partnerem je také anglická firma GKN, se kterou již řadu let spolupracujeme na dodávkách pro letoun Boeing 787 Dreamliner. Konkrétně se jedná o výrobu náběžné hrany křídla.

Kudy se ubírají inovace samotných letounů a zaměřujete se i na modernizaci výroby?

Víme, že vývoj nelze zastavit, nemůžeme zůstat na místě. V letectví je potřeba předvídat a plánovat novinky v dlouholeté perspektivě. V roce 2020 jsme dokončili první sériový kus výrazně modernizovaného letounu L 410 NG, který svými parametry jasně předčí konkurenční letouny naší kategorie. Současně již probíhají úvahy i přípravné práce pro další projekty, které bychom chtěli v budoucnu realizovat. V dnešní době se neobejdeme ani bez investic do výroby, kde musíme splňovat náročné požadavky, ke kterým nás zavazuje oprávnění k výrobě letounů. Vysoké nároky na technologie, preciznost práce a kvalitu materiálů jsou samozřejmostí. I když má naše jedinečná výroba stále vysoký podíl lidské práce, která je stěží nahraditelná, přirozeně modernizujeme a zavádíme nové technologie například v oblasti obrábění dílců či povrchových úprav. Věnujeme se ovšem také celkové modernizaci a opravám našeho výrobního areálu.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...