1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

AKT plastikářská technologie Čechy, spol. s r.o.

AKT Plastikarska 22S velkými hráči jsme na jedné lodi

Výrobou vstřikovaných plastových dílů, včetně jejich lakování a montáže, se již od roku 1999 zabývá společnost AKT plastikářská technologie Čechy, která má dva výrobní závody v Jablonci nad Nisou, kde pro ni pracuje zhruba 400 zaměstnanců.

V portfoliu firemních zákazníků hrají prim zástupci automobilového průmyslu, především pak značky z koncernu Volkswagen v čele s mladoboleslavskou automobilkou Škoda Auto. V menší míře to jsou díly pro Audi, montované například do modelů Q7/8 v bratislavském závodě VW, Seat či pro nákladní vozy koncernu Daimler.

Součástí výroby jsou však také dodávky komponentů pro značku Miele, která je výrobcem tzv. bílé techniky. „Naše strategie stojí zejména na rozšiřování portfolia zákazníků v automobilovém průmyslu. Už během roku 2020 jsme zaznamenali velký úspěch, když jsme prošli auditem na vstřikování plastových dílů pro automobilku Tesla, konkrétně pro její nový závod v Grünheide u Berlína. Tímto směrem samozřejmě chceme jít dál, ale z dlouhodobějšího hlediska se chceme zaměřit i na jiné druhy průmyslu, kde máme dobrou zkušenost se značkou Miele, byť je to pro nás menšinová výroba,“ říká na úvod rozhovoru Karel Pokorný, jednatel společnosti AKT plastikářská technologie Čechy.

Zrekapitulujme si nejprve, jakým vývojem firma od roku 1999 prošla. Za jakých okolností jste začínali a které milníky byly klíčové pro úspěšný rozvoj?

Prvotní impuls souvisel s aktivitami koncernu Volkswagen. Naše firma totiž byla původně německá, což dodnes připomíná zkratka AKT v našem názvu. Bylo skvělé, že jsme se hned v počátcích mohli etablovat právě do tohoto koncernu, což mělo velmi pozitivní vliv na preciznost procesů, kvalitu výroby i na vnímání zákazníků v rámci globálního trhu. Od roku 2011 jsme součástí polského giganta, skupiny Boryszew, což je bezesporu druhý nejvýznamnější milník v naší historii. Zmínit můžeme i dílčí úspěchy, mezi které řadíme například získání nových zákazníků, jako je automobilka Tesla, která nás mimochodem do svého portfolia zařadila doslova kosmickou rychlostí během pouhých tří měsíců, což bylo opravdu náročné. Dále to jsou nové velké projekty pro automobilku Škoda, které dodáváme díly pro modely Fabia, Octavia, Karoq, Kodiaq i Enyaq. Významný je také projekt pro značku VW, konkrétně pro model ID.3, což je první čistě elektrický automobil značky VW.

Jakých výsledků jste v posledních letech dosahovali a dařilo se vám i v roce 2021 podle plánů?

Tržby naší společnosti se pohybují na úrovni 30 milionů euro, což je samo o sobě velice solidní. V roce 2021 jsme si bohužel z důvodu covidových restrikcí stejně jako řada dalších firem nemohli moc vískat, ale přesto jsme se snažili posunout dál. Detailněji jsme se podívali na strukturu našich nákladů, přičemž nám velmi pomohly nové synergie ve skupině Boryszew, kde na začátku loňského roku došlo ke spojení divizí BAP (Boryszew Automotive Plastics) a Maflow, které dohromady tvoří silnou strukturu pro automobilový průmysl. Dnes je to skupina zhruba 20 výrobních závodů, rozmístěných po celém světě, jejichž propojení mělo výrazný pozitivní efekt a také nám pomohlo v těžkých časech.

Těžké časy souvisejí zejména s dopady pandemie, kvůli které loni docházelo mimo jiné k odstávkám automobilek. Dotklo se to i vaší výroby?

Ano, loni jsme na 5 týdnů kompletně vypnuli veškerý provoz, což bylo způsobeno hlavně vlivem odstávek ve Škodě Auto a následně u dalších značek. Šlo o poměrně velký zásah, protože jsme nadále museli platit veškeré fixní náklady. Stát nás ovšem příliš nepodpořil, takže jsme opět zjistili, že do německého systému máme hodně daleko. Náš obrat se v nejhorším období propadl o 25 až 30 %, u nejvýznamnějšího produktu pro model Octavia to bylo dokonce o 35 %. Následně se jednotlivé výroby postupně rozjížděly, ale nesmíme zapomínat na druhou část celého příběhu, která je o až brutálním nárůstu cen vstupních materiálů. Zatímco naše tržby klesly, ceny rostly v průměru o 25 % a u některých materiálů až o 100 %. Mementem je vývoj na energetickém trhu v Evropě, kde dochází ke strmému růstu cen energií. Letos to zřejmě bude až trojnásobek oproti předchozí úrovni cen.

Vypadá to jako obrovská zkouška (nejen) pro dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu. Co si o tom myslíte?

Určitě jde o bezprecedentní zásah, se kterým se musejí vyrovnat velké i menší firmy ve všech oborech. Momentálně nemůžeme příliš dlouhodobě plánovat, naopak musíme počítat s velkou mírou nejistoty. Totéž platí pro koncové spotřebitele, kteří dlouhé měsíce čekají na dodání nových modelů aut. Ale jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré, takže budeme dál hledat rezervy, které jsou vždy a všude. Chtěl bych ještě jednou vyzvednout spolupráci s kolegy ve skupině Boryszew, kde jsme na globální úrovni dokázali dát hlavy dohromady a společně dosáhnout úspor při nákupech materiálů i energií a také zvýšit efektivitu celé výroby. Rád bych zde vyzdvihl byznysový přínos a manažerské zkušenosti našeho CEO pana Miroslawa Kastelika, který je českému prostředí známý jako finanční ředitel Unipetrolu, a jeho nejbližších kolegů. Náš plán na letošní rok sice stojí na nižší bázi než dříve, ale na druhou stranu víme, že na případné problémy a výzvy nejsme sami. Můžeme je řešit ve skupině i společně s našimi zákazníky.

Jakými slovy a čísly byste vystihl současnou kapacitu vašich závodů, které jsou rozděleny na vstřikování plastů a na lakovnu s montáží?

Řekl bych, že naše produktové portfolio je stabilní, což souvisí hlavně s tím, že jsme již v letech 2018 a 2019 získali významné zakázky pro různé modely automobilky Škoda, které mají cyklus zhruba sedm let. Samozřejmě, že v rámci těchto cyklů může dojít k poklesům, takže ve skupině pracujeme na dalším rozšiřování našeho portfolia. Co se týče kapacity našich závodů, vstřikování plastů tvoří tři čtvrtiny naší produkce a další čtvrtinu dělá montáž s lakovnou, která se orientuje především na motorové kryty pro Audi. Právě lakovnu a montáž chceme do budoucna více využít, protože na to máme dostatek prostoru. Jinak celková kapacita naší výroby se pohybuje na úrovni dvou milionů kusů produktů měsíčně.

Chystáte se investovat zejména do automatizace výrobních technologií?

Z hlediska technologií je na vysoké úrovni naše laboratoř, vybavená sofistikovanými klima-komorami, kde dokážeme testovat díly například za extrémních teplot. To vše na základě poměrně striktních požadavků našich zákazníků, jako je koncern VW. Společně s kolegy ze skupiny Boryszew určitě chceme postupně snižovat množství lidské práce, takže hledáme řešení v podobě automatizace. Jdeme ale také cestou „Poka-Yoke“ zlepšování, jen za minulý rok jsme implementovali řadu spolehlivých řešení, jako jsou například robotické kontroly funkčnosti vylisování dílů. Kontrolní stanice s optickými branami nebo kamerovým systémem vše zhodnotí daleko lépe než lidské oko. I v tom chceme pokračovat.

Na závěr se zeptám, zda očekáváte, že rok 2022 už bude pro firmu o něco klidnější?

Očekáváme, že letošní rok bude rozhodně lepší než rok 2021, ale netroufnu si říct, zda se vrátíme do bývalých kolejí. Předpokládáme, že by mělo dojít k uklidnění situace. Určitě budeme pokračovat v optimalizacích nákladů a hledání dalších možností v automatizaci výroby či konsolidaci v nákupním a logistickém managementu. Dál budeme využívat synergie ve skupině a čeká nás také přechod na nové IT řešení v podobě modulu SAP. Těšíme se i na nové produkty pro naše zákazníky, kterým bych chtěl na závěr poděkovat. Za skutečně velkou podporu si to zaslouží zejména mladoboleslavská Škoda Auto, která má úplně jiné možnosti než my a okolní firmy. Navzdory odstávkám ve výrobě jsme se mohli spolehnout na její profesionalitu, férovou komunikaci a skutečnou snahu operativně pomáhat tak, abychom se společně drželi nad vodou. Někdy zkrátka není prostor na sólování a my jsme rádi, že se ukázalo, že i menší firmy mohou být s velkými hráči na jedné lodi.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...