1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ALSTOM Czech Republic a.s.

ALSTOM CR 22Inovace, udržitelnost a budoucnost železniční dopravy v ČR

Společnost ALSTOM Czech Republic a.s. (ALSTOM), lídr v oblasti výroby kolejových vozidel a pokročilých zabezpečovacích systémů, se etablovala na českém trhu a plánuje rozšíření svého vlivu i v oblasti ekologických technologií a autonomní dopravy. V rozhovoru pro časopis Průmysl Dnes nám generální ředitel Ing. Dan Kurucz odhalil strategické kroky společnosti, její inovativní projekty, vizi pro českou železnici a důraz na udržitelnou mobilitu.

ALSTOM se soustředí na náhradu dieselových jednotek alternativními pohony, jako jsou baterie a vodík, a zároveň se připravuje na implementaci evropského systému ETCS, který zlepší bezpečnost a interoperabilitu železniční dopravy v celé Evropě.

Jaká je hlavní strategie společnosti ALSTOM Czech Republic na českém, ale i zahraničním trhu?

Na českém trhu působíme již více než 20 let (dodávka expresního vlaku Pendolino), od roku 2001 máme registrovanou společnost ALSTOM Czech Republic, a.s. Postupně jsme se etablovali jako lídr v oblasti kolejových vozidel, souvisejících zabezpečovacích systémů a palubních jednotek. Naším cílem bylo stát se lídrem v oblasti lokomotiv, což se nám povedlo. V Česku jezdí více jak 100 lokomotiv a další desítky objednaných jsou ve výrobě. S podílem cca 75 % instalací palubních jednotek evropského zabezpečovacího systému hrajeme na českém trhu ETCS klíčovou roli. Naše strategie je nadále zvyšovat prodeje lokomotiv a palubních jednotek, ale také expandovat do dalších oblastí železničních kolejových vozidel a zabezpečovacích systémů. Rádi bychom dodávali autonomní soupravy pro pražské metro, a také se ucházeli o tendr na příměstskou dopravu, kde chceme nahradit staré lokomotivy modernějšími vozidly.

Jak byste zhodnotil rok 2024 z pohledu finančních výsledků, investic a dalších klíčových ukazatelů?

Rok 2024 byl pro nás velmi úspěšný. Navýšili jsme tržby několikanásobně, a náš výrobní závod v České Lípě je zcela vytížen zakázkami, které máme nasmlouvané až do roku 2028. Naše investice jsou směřovány zejména do výrobních kapacit, kde hovoříme o částkách stovek milionů korun. Všechny finanční ukazatele předčily naše očekávání – vývoj je tedy velmi pozitivní.

Jakým směrem se plánuje ALSTOM rozvíjet v oblasti železniční dopravy v Česku?

Kromě výroby vlaků a signalizace, o kterých jsem již mluvil, se chceme zaměřit na alternativní pohony. Jako specialisté na nové technologie bychom rádi nahradili tradiční dieslové jednotky alternativními pohony, jako jsou baterie nebo vodík. Věřím, že v České republice by se měly přestat nakupovat vlaky se spalovacím motorem pro osobní dopravu a měli bychom se zaměřovat na ekologičtější technologie. Vodíková a bateriová vozidla vidíme jako budoucnost železniční dopravy.

Jaký vliv má na vaše podnikání celosvětová strategie ALSTOM a její zaměření na udržitelnou mobilitu?

Těší mě, že ALSTOM se zaměřuje na inovace v oblasti alternativních pohonů, což plně podporuji. Kdekoliv je to technologicky možné, je nutné zbavit se emisí CO2, což při využívání ropy není možné. Budoucnost vidím ve vodíku. Alstom je jediným železničním výrobcem s plně homologovaným vlakem na vodíkové palivové články v osobní dopravě. Využití této technologie je stále na začátku a je předmětem širší diskuze. Já v ní vidím velký potenciál pro železnici, a to jak z hlediska skladování energie, dojezdnosti vzdáleností, tak i dalších výhod, které přináší. Zavedení vodíkového pohonu na železnici v České republice však naráží na administrativní a infrastrukturní překážky. ALSTOM je ale připraven dodat jak vodíkové, tak bateriové soupravy.

Hlavní rozdíl mezi těmito technologiemi spočívá v dojezdnosti – vodíkový vlak může ujet 800 až 1000 km, zatímco bateriový vlak pouze 80 km. Je rovněž důležité vzít v úvahu, že bateriové soupravy jsou vhodnější pro rovinatější terény, zatímco vodíkové vlaky zvládnou i kopcovitý terén. Z tohoto důvodu se pro Českou republiku, kromě některých specifických oblastí, více hodí elektrické vlaky, zatímco pro Slovensko jsou vodíkové soupravy optimálnější, byť se jako zcela nová inovativní technologie momentálně potýká s výzvami. Osobně mě mrzí, že Česká republika stále nakupuje dieselové jednotky pro osobní přepravu, když bychom se měli zaměřit na modernější, ekologičtější technologie. V oblasti nákladní dopravy a lokomotiv také přicházíme s inovativními řešeními, jako je technologie „poslední míle“. Ta umožňuje elektrickým lokomotivám dojet posledních 30 kilometrů na baterii, vodíkový pohon nebo diesel, což šetří náklady a zrychluje dopravu.

V jakém časovém horizontu je reálné nahradit dieselové vlaky alternativním pohonem?

V roce 2028 končí mnohé dlouhodobé smlouvy dopravců s kraji a v té chvíli by mohl přijít okamžik pro výměnu starých dieselových jednotek za moderní vlaky s alternativními pohony. Doufáme, že řada krajů se vydá správnou cestou. Na druhou stranu, některé kraje již nakoupily dieselové jednotky, které mají životnost až 30 let, což považuji tak trochu za krok zpět.

ALSTOM je známý svým zaměřením na inovace. Můžete nám přiblížit některé klíčové inovace, které ALSTOM vyvíjí nebo uvádí na trh v České republice?

Naší klíčovou inovací je autonomní metro, které představuje nejvyšší stupeň automatizace, kdy k provozu nepotřebujete strojvůdce ani supervizora. Dalšími novinkami jsou technologie alternativních pohonů, jako baterie, vodík a technologie poslední míle, která umožňuje lokomotivám fungovat i na posledních zhruba 30 kilometrech na baterie nebo vodík. Dále bych zmínil digitální automatické spřáhlo, které dokáže automaticky, rychle a efektivně spojit vagóny.

Můžete nám přiblížit některé aktuální nebo nedávné projekty, na kterých ALSTOM v Česku pracoval?

V současnosti se ucházíme o zakázku pro pražské metro, kde bychom rádi dodali autonomní soupravy. Dále se chceme zapojit do tendrů na příměstské vlaky v Praze a na výstavbu signalizačních systémů po celé ČR. Také se zajímáme o projekty s alternativními pohony, jako jsou bateriové vlaky ve Jihomoravském kraji.

Jak důležitá je pro ALSTOM spolupráce s českými dodavateli a partnery?

Spolupráce s českými dodavateli je pro nás velmi důležitá. Naše výrobní závody v České Lípě zaměstnávají 1300 lidí a polovina našich dodavatelů jsou lokální. Mělo by to i pozitivní ekonomický a kvalitativní dopad, protože tím podporujeme místní ekonomiku a zároveň snižujeme náklady na dopravu a logistiku. V rámci našich investic v ČR chceme nadále posilovat tuto spolupráci.

Co je podle vás nejpalčivější problém železniční dopravy v ČR v současnosti?

V současnosti se setkáváme s problémem monopolního trhu, především v oblasti zabezpečení a signalizace. Tento stav omezuje konkurenci a brání rozvoji nových technologií. Další výzvou je potřeba zvýšit kapacitu železničních tratí, což si žádá jejich zvícekolejnění. Problémem, který se týká jak České republiky, tak Slovenska, je vícenapěťový systém, především 3kV DC a 25kV AC, který vyžaduje speciálně upravené lokomotivy vybavené nákladnými multisystémovými vybaveními. Řešením by bylo sjednocení těchto systémů, což ale bude vyžadovat několik let. Klíčovou oblastí, které bychom měli věnovat velkou pozornost, je podpora výstavby vysokorychlostních tratí, které by měly propojit Českou republiku se sousedními zeměmi. Pokud nezačneme tuto problematiku řešit okamžitě, můžou nás okolní země předběhnout. Chápu, že financování takových projektů není jednoduché, ale jako možné řešení vidím například využití modelu PPP projektů.

A nakonec, jak hodnotíte přechod na systém ETCS v České republice?

Přechod na ETCS je klíčovým krokem k zajištění bezpečnosti a interoperability na evropských železnicích. Jsem přesvědčen, že ČR tuto výzvu zvládne, a ALSTOM je připraven hrát klíčovou roli při implementaci tohoto systému. Věřím, že zavedení ETCS přinese nejen zajištění bezpečnosti, ale i modernizaci a zjednodušení železniční infrastruktury v ČR.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...