1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

ATALIAN CZ s.r.o.

Služby mají mít přidanou hodnotu

Správa a provoz budov se rychle rozvíjí, služby jsou špičkovější a zahrnují široké spektrum činností. K největším hráčům na českém trhu patří v tomto segmentu společnost ATALIAN CZ s.r.o., která prosazuje koncept integrovaného systému facility managementu. Michaela Klesnarová, obchodní ředitelka společnosti ATALIAN CZ v České republice v rozhovoru pro Průmysl Dnes přiblížila, jak funguje špičkový facility management a jaká je jeho budoucnost.

Vaše společnost má bohatou historii. Vznikla v roce 1944 ve Francii a v roce 2017 prostřednictvím akvizice vstoupila na český trh. Jaký je rozsah vašich služeb?

Náš záběr je široký. Tematicky i regionálně. Jako skupina působíme ve 14 evropských a ve 20 mimoevropských zemích. Poskytujeme komplexní služby výrobním a průmyslovým podnikům, potravinářským provozům, obchodním centrům a hypermarketům, zdravotnickým a farmaceutickým zařízením, školám, hotelům, administrativním centrům i logistickým areálům.

Pod pojmem facility management si většina lidí mimo obor vybaví hlavně technickou údržbu budov, případně její úklid či ostrahu. To ale není vše?

Máte pravdu, že je to standardní představa běžného manažera. Facility management má ale mnohem širší záběr. Například v našem portfoliu tvoří úklid takřka 40 % objemu našich služeb, ale to je dáno i historicky. Společnost ATALIAN byla v úklidu na českém trhu jedničkou. Technická údržba a správa budov tvoří obdobné procento našich prací. Přidávají se ale i další služby, například velmi významné portfolio tvoří energetická divize. Doplňkové jsou pak ostatní služby, jako například ostraha či kanalizace a odpadové hospodářství.

Facility management se v posledních letech proměňuje. Jaký je a bude ve 21. století?

Rozhodně má mnohem širší záběr. Ohromné možnosti vidíme například v energetickém managementu. Příkladem je monitoring a měření provozu budovy, její správa, plánování a využití zdrojů – to vše jsou kategorie, v nichž může klient díky technologiím požadovat vlastně cokoli. Je to třeba vnitřní uspořádání a vybavení budovy, její provoz nebo správa firemní flotily. Velmi výrazně se rozvíjí hlavně energetický management. Klienti stále častěji požadují energetické audity, ale také inovace, které jim přinesou úspory. To vše umíme a k tomu přidáváme také například financování formou EPC projektů, kdy jdou investiční náklady za námi a klient je pak splácí až v rámci plateb za služby.

Najdou podobné služby – audity, návrhy inovací nebo EPC financování – uplatnění i v jiných segmentech než energie?

Trh si k těmto službám v ostatních segmentech spíš pořád ještě hledá cestu. Jde také o to, jak službu prezentujeme, jak pěkně ji zabalíme. Podobné služby tu ještě donedávna nebyly, takže zatím nemáme ušitý ten správný obal. Ale pracujeme na tom.

V oblasti energií ale problém nemáte? Zájem o tyto služby v tomto segmentu je?

Ano. Tady totiž není třeba žádný líbivý obal. Energetický audit je daný, je to zákonná povinnost. A má velmi striktní podmínky. Zájem podtrhuje i to, že v podobě a v šíři, v jaké energetický managment děláme, ho umíme jen my, a ještě jedna firma v Česku. Tím jsme unikátní.

Trendem poslední doby je také integrovaný facility management. Jak si stojíte v této oblasti?

Trh je integrovanému facility managementu velmi nakloněný. Je to i segment, o nějž máme zájem. Zároveň ale pořád máme zájem o facility management jako takový. V Česku je trh pro menší specializované firmy i pro velké společnosti, které nabídnou komplexní servis. Technologický vývoj je ohromně rychlý a v naší práci nám nabízí téměř neomezené možnosti. Těšíme se na to, co budoucnost přinese.

Na druhou stranu, všechny budovy nejsou chytré.

To je pravda, ale i z „hloupé“ budovy uděláte chytrou. Nejlepší je, když nás investor kontaktujte už v momentě výstavby, ale trh nás v tomto stále nějak opomíjí. Jsme chápáni spíše jako ten, kdo pak uklidí, rozsvítí a bude budovu udržovat v chodu. A to je škoda.

Čím můžete být už během výstavby prospěšní?

Zkušenostmi. Celosvětově máme přes 30-tisíc klientů. V Česku asi dva a půl tisíce. Dnes a denně od nich získáváme zpětnou vazbu, navíc z různých míst, platforem, prostředí. Jsme zkušeným lídrem v oboru a jsme schopni naše znalosti nabídnout k využití. Každá budova je navíc jiná, takže je třeba se hned na začátku ptát, pro koho bude fungovat, kolik času v ní lidé stráví a tak dále. Až pak je vhodné se zabývat konkrétními věcmi – osvětlením, větráním, topením, odpadovým hospodářstvím a tak dále.

Co takový sofistikovaný přístup přináší?

Hlavně viditelné finanční úspory, ale také viditelnou kvalitu služeb. Ve výsledku je pak spokojený hlavně uživatel, který se může věnovat svému byznysu a vše ostatní nechat na nás. Platí to nejen pro kanceláře, ale i pro průmyslové podniky.

Podobný přístup je v zahraničí poměrně běžný. U nás je pořád ještě v plenkách?

U nás se toto využívá stále málo. Přestože v budovách trávíme tolik času. Vezměte si jen osvětlení – zpravidla se svítí zářivkami, ačkoli úspornější a přirozenější jsou světlovody. V zimě často topíte, zároveň běží klimatizace, ale zkoordinovat obě technologie není neřešitelné. Další otázkou jsou pak odpady. Řešením je mluvit o těchto problémech, mít vize, nebát se nadprůměrných služeb.

Jako lídr v oboru se tedy snažíte i kultivovat trh?

Vlastně ano, chceme jít příkladem. Ukázat, že kvalita má přidanou hodnotu a že se ve výsledku vyplácí všem.

Celý průmysl skloňuje pojem robotizace nebo automatizace. Mají tyto technologie své místo i ve facility managementu?

Do určité míry ano. Ale žádná technologie při úklidu nenahradí zcela lidskou práci. Lidí bude potřeba méně, ale porostou nároky na kvalifikaci. Kvalifikovanější pracovní sílu zase budeme muset lépe zaplatit. Je nebezpečné myslet si, že místo šesti lidí nasadíme dva a k tomu dva roboty a cena bude třetinová. Takhle to nemůže fungovat. Přesto si myslím, že robotizace práce ve facility managementu je správná. Snad jsme tento trend zachytili už v počátku.

Můžete být konkrétnější?

Například už za sebou máme testování robotů. Proto klientům umíme odpovědět, kam se roboty vyplatí nasadit a kam se moderní technologie vůbec nehodí. I zde je důležitá hlavně komunikace – my rozumíme facility managementu, zatímco klient svému oboru a společně můžeme najít nejlepší řešení.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...