1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Auto-Kabel Krupka, s.r.o.

Rozvádět energii potřebují i auta na alternativní pohony

Společnost sídlící v Krupce u Teplic vyrábí kabelové svazky pro všechny velké automobilky. Český závod má zázemí ve skupině Auto-Kabel, která generuje roční obrat přes 500 milionů euro a zaměstnává 3500 lidí. S obratem 85 milionů euro ročně a s 800 pracovníky je závod v Krupce největší ve skupině. Kabelové svazky se odtud vyváží nejen do sousedních států, ale míří i za oceán, například do Mexika nebo Číny.

Spíš než ekonomickou recesi nyní firma očekává krátkodobý pokles tržeb. „Portfolio našich odběratelů je široké. Z budoucnosti obavy nemáme, protože každé auto potřebuje baterii, každé auto musí rozvádět energii. A přesně takové výrobky dodáváme na trh,“ říká v rozhovoru generální ředitel společnosti Auto-Kabel Krupka, s.r.o., Ing. Roman Polzer.

Letošní rok je ve vaší firmě ve znamení velkých změn. Co nového vás čeká?

Rok 2020 je pro naši firmu skutečně velkou výzvou. První věc, kterou jsme v novém roce udělali, byla zásadní změna celé organizační struktury ve společnosti. Přešli jsme ze standardní liniové struktury na strukturu maticovou. Namísto běžných liniových oddělení, jako je kvalita, technologie nebo údržba, máme takzvané Business Units s větší a hlubší orientací na jednotlivé zákazníky. Spolu s tím narostla pochopitelně i odpovědnost za veškeré procesy. Reorganizace přinesla zásadní změnu kompetencí, povinností a odpovědností pro drtivou většinu našich zaměstnanců. Pro ně bude, předpokládám, náročné si na nové role zvyknout, ale nepochybuji o tom, že vše zvládnou. Dalším důležitým krokem je náběh nových projektů, zejména pro automobilky BMW, Daimler nebo PSA. V neposlední řadě budeme přesouvat část naší výroby do nového závodu v Srbsku, takže před sebou máme celý proces zaškolování srbských kolegů u nás v závodě v Krupce. Musíme vyrobit produkty na sklad, abychom mohli odstavit technologie a převést je do Srbska, kde je znovu sestavíme. Potom nás čeká vzorkování jednotlivých kabelových svazků a schválení celého výrobního procesu ze strany zákazníka.

Jste předním výrobcem kabelových svazků pro automotive. Co vše zahrnuje váš výrobní program?

Už ze jména naší společnosti je patrné, že se zabýváme výrobou kabelů a kabelových svazků pro automobilový průmysl. Našimi zákazníky jsou téměř všichni výrobci automobilů na světě. Naše produkty jsou orientované na přenos a distribuci energie v automobilech. Soustředíme se na kabely s vyšším proudovým zatížením a na vysokonapěťové kabely. Vyrábíme ploché nebo kulaté kabely, specializujeme se na výrobu hliníkových kabelů a na kombinaci hliníku a mědi. Máme patentované technologie pro svařování hliníku, mědi i mosazi. Vlastníme i několik patentů na kontakty a kabelová oka, jimiž jsou kabely připojeny ve vozidle. Vyrábíme rovněž inteligentní komponenty, například pro zajištění bezpečnosti ve vozidlech. Příkladem jsou Safety Battery Contacts, které odpojí v případě nehody baterii od elektrického systému vozidla, dalším podobným produktem jsou Inteligent Batteries Sensors, jež hlídají respektivě měří napětí v baterii a dokážou následně vyhodnotit vypnutí nepotřebných systémů.

Mezi vašimi zákazníky figurují přední značky, jako je BMW, Audi, Mercedes. Jaké nároky vaši odběratelé mají? Jaké jsou hlavní trendy ve vašem oboru?

Všudypřítomný je tlak na snižování spotřeby emisí a spotřeby automobilů. To se v našem oboru projevuje zejména tlakem na snižování hmotnosti kabelových svazků a zmenšování prostoru v autě. Právě díky hliníkovým kabelům, jež jsou použity místo měděných, je možné snížit hmotnost kabelového svazku až o 45 %, což představuje u jednoho vozidla snížení hmotnosti asi o 25 kilogramů. Ploché kabely se zase díky trojrozměrně zakřiveným tvarům dokážou optimálně přizpůsobit obrysu vozidla, a tak šetří cenný prostor. Případně mohou být uložené pod koberec. Navíc větší plocha těchto kabelů umožňuje větší proudové zatížení. S nástupem nových technologií je zřetelný i tlak na optimalizaci a řízení veškeré distribuce energie v autě, proto se zaměřujeme i na inteligentní systémy, které jsem už zmínil.

Vaším cílem je zvyšování efektivity a spolehlivosti – máte v této oblasti ještě rezervy? Jak efektivitu zvyšujete?

Prostor na zlepšení efektivity je neomezený. Jde jen o to, abychom si to uvědomovali. Nyní například dokončujeme připojení všech výrobních pracovišť na systém online sledování efektivity výroby. Výstupy ze systému propojujeme se systémem reportingu a systémem odměňování. Během prvního kvartálu tohoto roku ve spolupráci s poradenskou firmou probíhají školení a workshopy pro další zeštíhlování výroby. Jeden z velkých projektů, na kterém aktuálně pracujeme, je koncept štíhlé logistiky. To znamená redukci zásob, skladovací plochy, optimalizace, layoutu a toku materiálu a také analýzu činností ve skladu.

Jak důležité jsou pro vás moderní technologie? Jaké významné investice máte za sebou a jaké chystáte?

Za posledních 15 let naše firma proinvestovala přes 50 milionů euro. Tyto finance jsme vložili na rozšíření, výstavbu a modernizaci našeho závodu v Krupce. Například loni jsme do provozu uvedli novou výrobní halu, jejíž výstavba nás vyšla na čtyři miliony euro. Dokončujeme instalaci nové automatické výrobní linky na výrobu plochých kabelů v hodnotě téměř jeden milion euro. V plánu máme letos proinvestovat další dva miliony euro.

Netajíte se důrazem na ochranu životního prostředí. Jaké projekty nebo opatření jste realizovali v této oblasti?

V našem závodě plně využíváme zbytkovou energii z našich kompresorů, a to pro ohřev teplé vody. Ve výrobní hale máme úsporné inteligentní systémy zářivek, jež dokážou vyhodnotit dostatek světla z venkovního prostředí a redukovat tak svítivost. Samozřejmě máme i systém ISO 14000 na ochranu životního prostředí. Zabýváme se dlouhodobě snižováním množství odpadu a tříděním odpadu.

Ve vašem závodě pracuje kolem 800 lidí. Nabízíte jim 13. plat, jazykové kurzy, vzdělávání. Na co dalšího nové pracovníky lákáte a jak se vám je daří hledat?

Obecně je obtížné získávat nové zaměstnance, zejména do výroby. Proto jsme přistoupili ke dvěma krokům, abychom dokázali nedostatku operátorů výroby čelit. Jedním z nich je už zmiňovaný nový výrobní závod v Srbsku, kam přesouváme část produkce. Tak uvolníme kapacity pro nové projekty, které jsou před námi. Druhým krokem je zapojení naší firmy do programu Ukrajina, díky němuž jsme získali asi 280 pracovníků z Ukrajiny. Pro jejich začlenění jsme připravili celou řadu programů, jako jsou bezplatné kurzy češtiny nebo přednášky. Pomáháme jim zajistit ubytování, přičemž hradíme první měsíc nájemného. Máme ve firmě stálé překladatele z ruštiny a ukrajinštiny, veškerou dokumentaci vydáváme dvojjazyčně. Vydali jsme například také průvodce naší společností, kde jsou všechny důležité informace a kontakty. Musím říci, že z tohoto pohledu odvádí naše personální oddělení skvělou práci. Kromě zmíněných benefitů pak našim pracovníkům nabízíme věrnostní bonusy, příspěvky na dopravu, 13. a 14. platy a řadu dalšího.

Jak nyní hodnotíte kondici průmyslu? Nastoupila nebo se blíží ekonomická recese? Jak jste na ni připraveni?

Krátkodobě očekáváme spíše stagnaci než pokles tržeb, a to s ohledem na naše portfolio zákazníků. Vidíme například, že BMW neustále navyšuje svoji výrobu, naproti tomu pozorujeme 10-% pokles objednávek u VW v prvním čtvrtletí. Co bude dál, je těžké odhadovat. Každá automobilka zvolila jinou strategii. Zatímco VW sází čistě na elektromobilitu, japonské automobilky věří spíše benzínovým vozům a plug-in hybridním motorům. BMW pracuje na všech alternativách včetně vodíkových pohonů a nikdo přesně neví, jaká technologie zvítězí. Každopádně pro nás je výhodné, že každé auto potřebuje i, protože musí rozvádět energii. A to jsou produkty, které nabízíme. Z budoucnosti proto obavy nemáme.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...