1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

BIOMAC, s.r.o.

BIOMAC 19S dřevěnými briketami prorazil na západní trhy, až později dobyl český

Příběh výrobce briketovacích a peletovacích technologií, který zároveň produkuje i ekologická paliva, je v mnohém jiný, než v případě ostatních českých podniků. Když kolem roku 1989 dostali projektanti Uničovských strojíren za úkol vymyslet, co s pilinami a hoblinami, nikdo netušil, že se právě začala odehrávat úspěšná historie české firmy, která nejdříve dobude zahraniční trhy a až později si získá srdce českých zákazníků. Společnost BIOMAC, s.r.o., kontinuálně roste. Loni vyrobila 160-tisíc tun dřevěných briket a pelet, letos to bude o 10-tisíc víc. Ruku v ruce s tím jdou investice do nových technologií a budování dalších závodů i rozšiřování prodejní sítě.

Uničovské strojírny se původně zabývaly výrobou rypadel a bagrů. Byl to podnik, jenž svého času zaměstnával 5-tisíc lidí. „Můj strýc, Ing. Zdeněk Černý, který je dnes stoprocentním majitelem firmy BIOMAC, tehdy společně s ostatními kolegy vymyslel technologii, která zpracuje dřevní odpad tak, aby ho bylo možné spalovat. Inspirovali se švédskou technologií a dva roky pracovali na vlastním prototypu. Do té doby se s dřevním odpadem nakládalo různě – vozil se do lesa nebo se načerno skládkoval,“ přibližuje historii společnosti její jednatel Ing. Martin Černý.

Start na zahraničním trhu

Dřevařské závody na začátku 90. let novou technologii přivítaly. Podařilo se ji zprovoznit, výroba dřevěných briket se rozběhla. Potíž ale byla v odbytu. Český trh nebyl na ekologické palivo připravený. Tehdy bylo trendem topit uhlím, potažmo zemním plynem nebo elektřinou. „Závody nám postupně přestaly platit za servis a za náhradní díly. Jediné platidlo, které měly, byly dřevěné brikety vyrobené na našich technologiích. Tak jsme je vzali a hledali jsme odbyt. Ukázalo se, že o ekologické topivo stojí domácnosti v Rakousku a v Německu, zákazníky jsme získávali například na veletrzích a postupně jsme jejich síť rozšiřovali,“ dodává Martin Černý.

Ačkoli se společnost původně chtěla profilovat jako strojírenská a projekční firma, která bude stavět technologie, nakonec paralelně rozvinula i další výrobní program, tedy produkci dřevěných briket a později také dřevěných pelet. „Přestali jsme technologii dodávat dřevařským závodům a instalovali jsme ji jen pro vlastní potřebu. Vystavěli jsme první závody a s produkcí jsme zamířili na zahraniční trhy, kde se naše ekopaliva dobře uchytila. Dnes máme širší nabídku. Vedle pelet a briket vyrábíme a prodáváme také palivové dřevo, podpalové třísky nebo noční brikety,“ konstatuje jednatel firmy.

Podnik táhl export

Od svého založení v roce 2000 až do roku 2007 byla společnost BIOMAC, s.r.o., ryze exportní firmou. Své zákazníky měla především v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Dánsku a v Belgii. V té době firma vyvážela 97 % produkce a opakovaně získávala Exportní cenu DHL. „Bylo to dáno politikou, protože vlády tehdy nepodporovaly ekologii, o tento přístup se zasadila také uhelná lobby. Kolikrát jsme klepali na dveře ministrům životního prostředí a upozorňovali na to, že v západní Evropě je vše jinak, že se tam už dávno netopí sirnatým uhlím, ale vše bylo marné. Naštěstí se to už změnilo,“ říká Martin Černý s tím, že dnes zůstává na českém trhu 55 % produkce a 45 % jde na vývoz. Firma ale ze zahraničních trhů neodchází, své zákazníky, u nichž si budovala důvěru téměř 20 let, nechce zklamat. Proto BIOMAC buduje nové závody, které rostou na Slovensku, v Polsku i na Ukrajině, aby dokázala pokrýt rostoucí trhy. V Česku pak zvýšenému zájmu o ekologická paliva pomáhají i kotlíkové dotace, které už běží ve třetí vlně a na rozdíl od té první nepodporují kotle na uhlí.

80-tisíc tun pelet i briket

Svým zákazníkům společnost vychází vstříc neustále se rozšiřující sítí prodejen. V České republice je jich nyní 51, na Slovensku 25. „Prodáváme v nich paliva vyrobená na našich vlastních technologiích. Chceme, abychom v ideálním případě měli prodejny každých 20 kilometrů, aby byly dostupné zákazníkům a současně nám pomohly snížit náklady na dopravu,“ vysvětluje jednatel firmy a dodává: „Spolupráce s řetězci pak záleží na jejich přístupu. Pokud stojí o kvalitu a nejde jim pouze o nízkou cenu, domluvíme se. Máme velmi dobrou a dlouholetou spolupráci s Hornbachem, chystáme se dodávat pro Penny, Billu nebo Ahold.“

Minulý rok firma vyrobila 160-tisíc tun ekopaliva, z toho 80-tisíc tun dřevěných briket a 80-tisíc tun dřevěných pelet. Letos plánuje navýšení o 10-tisíc tun, což odpovídá rostoucí poptávce na trhu. „Proto stavíme nové závody, což je pochopitelně běh na dlouhou trať. Letos jsme spustili například novou výrobu v Polsku, kde vyrobíme 12-tisíc tun, investujeme do technologie na Slovensku, kde jde o optimalizaci výroby a rekonstrukce ještě probíhá, budeme instalovat druhý briketovací lis ve výrobně v jižních Čechách a v červenci jsme spustili novou výrobní linku v Čáslavi,“ uvádí Martin Černý.

Výkony firmy rostou

Loni společnost generovala obrat 750-tisíc korun, a i když navýšila objem výroby, letos neočekává jeho nárůst, měl by zůstat na úrovni tři čtvrtě miliardy. Důvodem je pokles cen finálních výrobků. Firmě totiž klesly náklady na vstupní surovinu, a tak se rozhodla zlevnit produkty i koncovému českému zákazníkovi. Dřevěné pelety a brikety proto budou letos levnější a dostupnější. Navýšení obratu pak podnik očekává v roce 2020, kdy spustí další technologie výroby a tržby by se měly vyšplhat k miliardě.

Na výkonu firmy se podílí 250 lidí. Otázka hledání nových pracovníků pálí i společnost BIOMAC, s.r.o. „Záleží na obsahované pozici. Špatně se nám hledají zaměstnanci do výroby, potom zámečníci, obráběči kovů nebo obsluha CNC strojů. Ani my jsme se nevyhnuli tomu, že si musíme vypomáhat agenturními pracovníky, i když jsme vždy chtěli dát přednost českým lidem. Proběhla u nás také obměna projekční kanceláře, kdy odcházela stará garda, jež projektovala naše technologie. To jsme úspěšně zvládli. Daří se nám také získat lidi do kanceláří, tady necítíme takové tlaky jako například na výrobních pozicích,“ shrnuje situaci na pracovním trhu jednatel firmy.

I když má podnik za sebou mnoho úspěšných kroků, rozhodně neusíná na vavřínech, naopak hledí do budoucna a vytyčuje si cíle, k nimž postupně směřuje. „Byla by chyba myslet si, že je vše dokonalé a nemáme už kam kráčet. Prioritně se teď soustředíme na český trh, chceme podpořit výstavbu dalších prodejen, abychom pokryli celou republiku. Na stole pak máme projekty dalších investic, protože trh má rostoucí tendence, takže chceme poptávce vyjít vstříc a instalovat nové technologie nebo optimalizovat stávající výrobní závody,“ uzavírá Martin Černý.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...