1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

BJS Czech, s.r.o.

BJS CZ 191Svět objevuje české nábytkáře, řemeslo je na vysoké úrovni

V posledních několika letech oprášil český nábytkářský průmysl své jméno, které rezonuje i za hranicemi. Co do obratu je největším výrobcem nábytku v České republice společnost BJS Czech, s.r.o., která našla zázemí v Humpolci na Vysočině. Veškerý lakovaný nábytek, například pohovky, skříně nebo komody, vyrábí pro švédský koncern IKEA. Produkty jeho prostřednictvím exportuje do celého světa.

Aby firma v náročném prostředí uspěla, musí se neustále zlepšovat. Vyvíjí proto nový design nábytku, zlepšuje výrobní procesy, zavádí automatizaci i robotizaci, hledá úspory energií i cesty, jak ulevit životnímu prostředí.

Společnost BJS Czech, s.r.o., je součástí švédské průmyslové skupiny BJS Group AB, jejíž kořeny sahají až do roku 1917, kdy začala psát svoji historii ve městě Smålandsstenar v kraji Småland. V České republice má svůj závod na Vysočině už 13 let. Za tu dobu si česká pobočka vybudovala pevné postavení nejen uvnitř skupiny, ale také mezi ostatními nábytkářskými firmami. „Na začátku pro nás bylo důležité, že majitelé společnosti navázali úzký kontakt se zástupci firmy IKEA. Vše usnadnilo i to, že mohli snadno komunikovat ve svém rodném jazyce. Nyní už jednáme napřímo s pražskou kanceláří IKEA, často u nás také vítáme její zahraniční návštěvy. Koncept sdílení je pro obě strany velmi důležitý. My se například můžeme jet podívat do závodu v Portugalsku nebo v Polsku a oni zase k nám. IKEA obecně podporuje rozvoj svých dodavatelů i subdodavatelů, čemuž návštěvy a sdílení napomáhají. My se inspirujeme jinde a jsme rádi, když se někdo jiný inspiruje u nás,“ říká Martin Bečvář, prokurista a výrobní ředitel společnosti BJS Czech, s.r.o.

Řemeslnost a design

Z výrobního závodu v průmyslové zóně Central Trade Park v Humpolci směřuje produkce přes švédský koncern IKEA do celého světa. Lakovaný nábytek je dodávaný v rozmontovaném stavu buď rovnou do obchodních center, nebo do skladů. Výrobky putují do evropských zemí, do Asie, USA i do států Latinské Ameriky. „Loni se otevřel trh v Indii, který pořád roste a pravděpodobně se stane jedním z největších nábytkářských odbytišť vůbec,“ konstatuje Martin Bečvář.

BJS Czech, s.r.o., vyrábí některé typy nábytků jako single source dodavatel, to znamená jako jediná společnost na světě. Z pohledu obratu, který loni dosáhl 1,7 miliard korun, je největší nábytkářskou firmou v České republice. Stále důležitější je pro ni design, který vnímá jako jednu ze svých konkurenčních výhod. „Je to jiné než před pěti lety, kdy podobu nábytku určoval výhradně náš odběratel. Dnes se i my, ve spolupráci s návrháři, pouštíme do novinek. IKEA lokální design podporuje společně s tím, jak dynamicky roste. Vše ale pochopitelně podléhá přísnému výběrovému řízení. Za posledních několik let se nám například podařilo zeštíhlit výrobky a navrhnout nové, které se začnou vyrábět letos,“ uvádí výrobní ředitel.

Řemeslnost společně s designem pomáhají nábytku z České republiky budovat jméno na venkovním trhu. Podle Martina Bečváře je přitom důležitá spolupráce nábytkářských firem s českými i zahraničními designéry. „Zdá se, že Evropa a potažmo celý svět objevují české nábytkáře. Výroba je konkurenceschopná, řemeslo je u nás na vysoké úrovni. Jména českých firem budou zaznívat stále častěji, protože vyvážíme kvalitní výrobky,“ dodává.

Úspory barvy a energie

Moderní technologie dnes promlouvají do téměř každého průmyslového segmentu a nábytkářství není výjimkou. BJS Czech, s.r.o., už od začátku svého působení na českém trhu vsadila na inovace, které pomáhají zlepšovat efektivitu výroby, přináší úspory a jsou přínosem i pro životní prostředí, pro něž nábytkářská výroba chtě nechtě představuje zátěž. „Od začátku jsme pokrokoví. Jako první jsme například začali používat UV LED technologie pro vytvrzování barvy. I nadále spolupracujeme s výrobci těchto technologií a hledáme další možnosti, které by pomohly snížit náklady na energie,“ vysvětluje výrobní ředitel.

Humpolecký závod se dokonce s italskými výrobci podílel na vývoji stříkacích automatů. Šlo především o to, jak uspořit barvu při nástřiku úzkých dílců, třeba madel, rámů nebo nohou k nábytku. Při tomto procesu byly velké materiálové ztráty, a to až v desítkách procent. „Byl to úspěšný projekt. Prostřiky se nám podařilo významně minimalizovat. Nyní jsou ztráty 13 %, bývaly kolem 34 %. Uvedu konkrétní příklad. V roce 2016 jsme na barvu vynaložili 100 milionů korun a nalakovali jsme výrobky za 1,125 miliardy korun. Loni jsme pořídili barvu za stejný objem peněz, ale vystačila na nábytek za 1,7 miliardy korun,“ vypočítává Martin Bečvář. To je šetrné nejen pro firmu, ale také vůči životnímu prostředí. Společnost od začátku používá vodou ředitelné barvy, které jsou ekologičtější. Tak to požaduje i její klíčový odběratel. IKEA zároveň neustále zpřísňuje své požadavky na vyráběný nábytek. „Znamená to, že co čtvrt roku je zakázána nějaká další látka, kov, nebo materiál, což nás udržuje ve střehu, neustále proto pracujeme na novinkách, hledáme alternativy nebo zlepšujeme použitelnost stávajících materiálů,“ doplňuje výrobní ředitel.

Zlepšovat se každý den

Investice firma směřuje také do automatizace a robotizace. Zavádí je ale postupně, smysluplně, krok za krokem. „Připravujeme projekty s roboty, startujeme automatické nakládání na lince,“ říká Martin Bečvář a dodává: „Snažíme se uspořit lidskou práci, nahradit ji stroji v případech, kdy je namáhavá. Nemyslíme si ale, že všude můžeme použít roboty. Naše výroba je přece jen odlišná než třeba opracování železa, má jiné nároky na přesnost a toleranci. Důležitá je i řemeslnost a citlivost člověka – zrak, hmat a cit – toto roboti ještě nemají tak dokonalé.“

Neustálé a každodenní zlepšováním je jedním z důležitých pilířů, na nichž BJS Czech, s.r.o., postavila svůj úspěch. Každý den se lidé ve výrobě i ve vedení firmy snaží dělat svoji práci o něco lépe, poučit se, inspirovat se a povznést činnost o stupínek výš. „Je to možná trochu klišé, ale nám se osvědčilo. Jsme otevření diskuzi a změně. Důležité je vést dialog s lidmi ve výrobě – ví tolik věcí a umí je posouvat dál. Proto jim dáváme každý den šanci, aby se podíleli na změně,“ konstatuje výrobní ředitel.

Investice do balicí technologie

V humpoleckém podniku aktuálně pracuje 400 až 430 lidí, a to v závislosti na sezóně. Společnost částečně využívá agenturní pracovníky, nyní jich má asi 35. To proto, že vysočinský region je personálně poměrně vyčerpaný. I proto firma pro nové zaměstnance připravila náborový příspěvek 10-tisíc korun. Hledá hlavně technology, operátory nebo kontrolory. Vítaným benefitem jsou mimo běžné výhody i půlroční odměny nad rámec platu.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...