CENTROPEN, a.s.
- Podrobnosti
- Kategorie: Exkluzivní rozhovory
Zůstáváme výrobní značkou, ale chceme nabízet i širší sortiment
„Nejistá situace ve světě nadále vytváří „koktejl“, který zatím příliš nesvědčí našim vynikajícím výsledkům,“ říká Martin Žahourek, generální ředitel společnosti CENTROPEN, s odkazem na pokračující geopolitickou nestabilitu kvůli válce na Ukrajině či nepředvídatelné celní „hře“ v podání amerického prezidenta Donalda Trumpa. Přestože letošní rok bude pro tradiční českou firmu, která je již 85 let úspěšným vývojářem a výrobcem školních a kancelářských potřeb, spíše průměrný, na jejích dlouhodobých cílech se nic nemění. Pro své zákazníky a partnery chce být zárukou kvality produktů, pružného servisu, atraktivního moderního designu, zdravotní nezávadnosti i vysoké technické a technologické úrovně.
V předchozím rozhovoru pro náš časopis jste mluvil mimo jiné o tom, že jednou z cest do budoucnosti je pro CENTROPEN rozvoj automatizace výroby. Jaké výzvy to přináší?
Automatizace výroby pro nás není novinkou. Postupnými kroky se jí věnujeme přes dvacet let. Největší výzvou je mít šikovné techniky nebo technology, kteří vidí pro automatizaci příležitost. Samotné provedení už v Česku umí spousta menších firem, které dělají například jednoúčelové stroje s roboty. Co se týká nasazení nové technologie, to už není vůbec žádný problém – lidé ve výrobě se zkrátka přeškolí na jiný typ práce. Znovu opakuji, že nejdůležitější je osoba, která dokáže využít možností dnešních technologií. U nás ty pravé lidi máme, a proto budeme i letos realizovat další novinku – podtlakovou dopravu materiálu na lisovně plastů. To je sice docela standardní řešení, které jsme ale vymysleli tak, že si k tomu pořídíme automatickou „depytlovací“ linku. Jakmile k ní dovezeme paletu s materiálem, robot ji celou „depytluje“ a poté se materiál bude nasávat do menších sil, propojených s výrobou.
Dá se říct, jak moc se za posledních zhruba deset let proměnila vaše firemní kultura a jak konkrétně ji ovlivnily právě trendy, jako jsou automatizace a digitalizace?
Tady je to spíše o digitalizaci „kancelářské“ části naší firmy, která se na rozdíl od výrobní části mění velmi výrazně. Například ubylo hodně klasických pozic v administrativě, kde budeme postupně rušit i další pozice založené na rutinní práci. Naopak mnohem více prostoru u nás mají lidé, kteří si dokážou informace v našem IT systému sami vyhledat, vyvodit z nich závěry a pak je v praxi aplikovat. Právě tím, že jdeme směrem k analytickému a kreativnímu myšlení, se kultura firmy opravdu mění. Dnes si může třeba člověk z marketingu lehce dohledat veškerá prodejní, nákupní nebo výrobní data a dál s nimi pracovat. Ještě více možností, kam pokročit s digitalizací, nám určitě poskytne umělá inteligence, kterou si umíme představit například jako nástroj vhodný pro vyhledávání v našich lokálních datech.
Druhou z cest do budoucnosti je pro CENTROPEN ekologie. Jaké kroky podnikáte zejména v oblasti tzv. cirkulární ekonomiky a jak měříte jejich dopad v kontextu udržitelnosti výroby?
Přestože byla nová evropská legislativa, zkráceně ESG report, která měla platit od roku 2026, o dva roky odložena, my jsme nelenili a připravili jsme se na ni. Máme tedy k dispozici náš vlastní ESG report, včetně výpočtu uhlíkové stopy za celou firmu. Zatím to využijeme především marketingově s tím, že plánujeme vydat naši strategii udržitelnosti. První klíčovou oblastí je pro nás energetika, kde již například vytápíme odpadním teplem některé naše budovy nebo máme nainstalovanou fotovoltaiku na střechách a zvažujeme další opatření, jako je ukládání přebytečné energie do teplé vody. Druhou oblastí je právě cirkulární ekonomika, tedy zejména využívání recyklovaných materiálů při výrobě plastových dílů. Tady rád doplním, že jsme na začátku letošního roku inovovali náš nejprodávanější výrobek – kancelářskou řadu tlustých markerů, jako jsou whiteboard marker, permanent, flipchart a zvýrazňovač. Všechny tyto výrobky dnes vyrábíme s obsahem 97 % recyklátů.
Jak se CENTROPEN připravuje na produktové inovace v kontextu dalších možných legislativní změn, které se týkají ekologie a chemického složení výrobků?
Ohledně inovací jsem spíše pesimista v tom smyslu, že nevidím potenciál pro takové inovace, které by zásadně zvýšily užitnou hodnotu či výdrž výrobků. Naopak je naše laboratoř plně vytížená potřebou vyhovět legislativním požadavkům, podle kterých jsou stávající materiály postupně zakazovány a nahrazovány jinými – více bezpečnými a ekologickými. Nové materiály ale většinou nedosahují tak dobrých parametrů, takže finální výrobky lehce ztrácejí své funkční vlastnosti. Nevydrží zkrátka tolik, co původní výrobky. Změny chemického složení se projevují rovněž v oblasti konzervace inkoustů, kde se opět dostáváme na hranu, zda kvůli zákazu konzervantů vůbec dokážeme vyrobit například dětské fixy s požadovanými vlastnostmi. Plnohodnotné náhrady zatím bohužel nejsou vyvinuty.
Je pro vás při vývoji nových produktů přínosem také spolupráce s designéry či umělci?
Spolupracujeme především s designéry, kteří jsou znalí užitných nebo funkčních vlastností spotřebních výrobků. Náš poslední počin v podobě kompletně nového výrobku byl před zhruba čtyřmi lety, kdy jsme uvedli na trh produkt podle návrhu českého designérského studia. Teď zvažujeme další podobný projekt – zcela nový výrobek, na kterém spolupracujeme s Korejci. Jde o designovou „firmičku“, která se zabývá výhradně psacími potřebami. Mají v tom potřebné know-how a znají trendy, takže jsme zvědavi, jak to dopadne.
Co je nového v oblasti obchodu a prodeje vašich produktů? Plánujete například rozšířit export i mimo evropský trh? Pokud ano, jaké trhy jsou pro vás nejperspektivnější?
Dlouhodobě, už zhruba patnáct let, máme jeden důležitý mimoevropský trh, a tím je Jižní Korea, kde se nám daří s našimi popisovači. Jde o vyspělý trh s vysokou cenovou hladinou, takže tam může na rozdíl od rozvíjejících se trhů uspět spotřební výrobek z Evropy. Celkově se v exportu dál zaměřujeme hlavně na Evropu a Severní Ameriku, kde vidíme nové příležitosti. I kvůli drahým energiím, které vadí všem výrobcům, včetně těch na západ od nás, se snažíme „ulovit“ byznys u našich konkurentů a nabídnout jim „private“ výrobu. Samostatnou kapitolou je americký trh, kde mělo 9. července 2025 skončit odložení cel a padnout rozhodnutí, co bude dál. Pokud prezident Donald Trump cla zavede, bude na tom Evropa stejně jako Čína, a tím pádem tam pro nás šance není. Když je ale na evropské výrobky nezavede, bude to znamenat, že se produkty z Evropy a Číny cenově vyrovnají, a to už bude docela velká kompenzace nižších nákladů Číny. Uvidíme, jak to dopadne. Nabídky jsme však už připravili a teď společně s našimi zákazníky vyčkáváme na finální rozhodnutí.
Vzhledem k letošnímu 85. výročí vaší firmy se zeptám, zda případně zvažujete návrat k některým tradičním produktům – například plnicím perům, třeba v limitovaných edicích?
Shodou okolností právě připravujeme nové firemní muzeum, které by mělo zmapovat celou 85letou historii firmy CENTROPEN v Dačicích. Součástí toho bude také limitovaná edice plnicích per. Půjde o pár set kusů, určených nikoliv ke klasickému prodeji, ale budou to dárkové předměty (nejen) pro návštěvníky našeho muzea. Musím ovšem dodat, že tato plnicí pera vyrábíme v kooperaci s malou českou firmou, protože na tento sortiment u nás už zhruba dvacet let nemáme výrobní zařízení.
Jaké jsou vaše cíle pro rozvoj společnosti CENTROPEN v horizontu 10 až 15 let?
Takový horizont je ještě docela daleko před námi, takže řeknu spíše vize pro budoucnost firmy. Co se týká trhu, CENTROPEN byl vždy hlavně výrobní značka. Sledujeme ale, že může mít smysl jít také trochu jinou cestou, kdy se z výrobních značek zejména v Evropě stávají tzv. plnosortimentní značky pro segment „back to school“. Rádi bychom touto cestou šli, respektive v ní pokračovali, a nabídli zákazníkům širší „školní“ sortiment. Kromě fixů, které sami vyrábíme, to jsou výrobky z celého světa jako pastelky, ořezávátka, grafitové tužky, vodovky, plastelíny nebo štětce. Důležité je přitom říct, že jsme známí svojí kvalitou, kterou si chceme udržet, a proto budeme vždy fungovat jako garant toho, co na trh dovezeme. Jsme zvyklí všechny výrobky testovat v certifikované laboratoři, kde musí splnit požadavky na zdravotní nezávadnost a podobně. Až jsme si stoprocentně jistí jejich kvalitou, můžeme je zařadit do našeho sortimentu. Další vize je pak spjata s fungováním firmy, což je oblast, kde hodně věřím digitalizaci a postupnému omezování administrativy a snižování počtu lidí, kteří dělají rutinní činnosti. Naopak budeme potřebovat více kreativních lidí, kteří jsou schopni něco vymyslet, najít si data, analyzovat, a nakonec přijít s vlastními nápady.
Průmysl Dnes
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
E.ON od začátku příští roku trvale sníží 800.000 k…
Category: Energetika
Praha - Energetická společnost E.ON v příštím roce trvale sníží ceny energií pro zhruba 800.000 zákazníků se sm…
Strnadův CSG přebírá výrobce hydraulických systémů…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl
Praha - Zbrojařský a strojírenský holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Michala Strnada přebírá výrobce…
Ostravským OKK Koksovnám klesly loni tržby skoro o…
Category: Energetika
Ostrava - Ostravské společnosti OKK Koksovny klesly loni tržby meziročně o 1,05 miliardy, tedy skoro o 16 proce…
Vsetínskému Kayaku Safety Systems Europe vzrostly…
Category: Letecký a zbrojařský průmysl
Vsetín - Vsetínské společnosti Kayaku Safety Systems Europe vzrostly v hospodářském roce od dubna 2024 do letoš…
Ropným firmám Exxon a Chevron ve čtvrtletí klesl z…
Category: Energetika
Houston/Spring - Zisk dvou největších amerických producentů ropy ExxonMobil a Chevron ve třetím čtvrtletí klesl…

Připojte se: