1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

České dráhy, a.s.

Ceske drahy 17Konkurenční výhody dosáhneme modernizací vlaků a zvyšováním jejich rychlosti

Roste jim počet cestujících i spojů, což jsou bezesporu důvody k optimismu. Největší tuzemský dopravce, společnost České dráhy, však zároveň dobře ví, že ji v nejbližší budoucnosti čekají výzvy v podobě dalších investic do modernizace vlaků či otevření trhu konkurenčním firmám.

Avšak nejen o tom jsme si povídali s Pavlem Krtkem, M.Sc., který je již více než dva roky předsedou představenstva a generálním ředitelem tradiční značky dopravního průmyslu.

Začít můžeme tím, že Českým drahám loni opět stoupl počet přepravených cestujících. Je to pro vás hlavní ukazatel při ročním hodnocení?

Řekl bych, že je jedním z hlavních. Loni jsme přepravili téměř 171,5 milionu cestujících, což je opravdu dobré. Myslím, že se v tom odráží naše snaha zkvalitňovat služby a být pro naše zákazníky spolehlivým partnerem. Je zřejmé, že osobní železniční doprava má potenciál dál růst. Zejména pak na delší vzdálenosti, kde může konkurovat i letecké dopravě. Například železniční spojení s metropolemi sousedních států vykazuje pozitivní trend. Je proto důležité tlačit na modernizaci infrastruktury a zvyšování rychlosti, což je významná konkurenční výhoda. Zatímco v zahraničí mohou vlaky jezdit rychlostí více než 200 kilometrů v hodině, u nás umožňuje infrastruktura jen 160. Stejně tak má potenciál příměstská doprava, což je vidět zejména v okolí velkých aglomerací, jako je Praha, Brno či Ostrava.

Podle jakých kritérií vlastně hodnotíte každoroční úspěšnost?

Úspěšnost obchodní společnosti se měří podílem na trhu, počtem přepravených cestujících a samozřejmě také hospodářským výsledkem. Výsledky hospodaření nicméně nemohu předjímat. Jako první se je dozvědí naši akcionáři a věřitelé. Jejich publikování je naplánováno na závěr dubna.

Která z vašich loňských rozhodnutí berete jako klíčová pro další fungování?

Bylo jich samozřejmě mnoho, ale za ta nejdůležitější považuji dokončení dlouho připravovaného prodeje části závodu, tedy železničních stanic, Správě železniční dopravní cesty a nepochybně taky refinancování starších dluhopisů novou emisí v hodnotě 400 milionů eur na jaře 2016. Tato nová emise přinese díky výhodnějším podmínkám úsporu nákladů na obsluhu dluhu v řádu stovek milionů korun.

Jak se v posledním roce vyvíjel počet vámi vypravených spojů, a na kterých trasách zaznamenáváte nárůst cestujících?

Nejvíce roste dálková a příměstská doprava. Právě v těchto segmentech přibyly meziročně spoje. Například expresy do Českých Budějovic a dál do Lince a některé spoje v okolí Prahy. V aktuálním jízdním řádu vypravujeme v průměru 7016 spojů denně. To je o 117 spojů více než v jízdním řádu 2015/2016.

Loni došlo také ke vstupu konkurenčních firem na další tuzemské tratě. Vnímáte to jako ohrožení vašeho postavení na trhu, nebo jako výzvu?

Jestliže se má otevřít trh pro konkurenci, musí to mít pravidla. A ta v České republice bohužel stále nastavena nejsou. Kdokoli si požádá o vstup na vybranou linku, může na ni být puštěn. A to bez ohledu na to, že to stát přijde dráž. To je příklad linky Praha – Ostrava, kde dnes stát na dotacích všem dopravcům zaplatí mnohonásobně víc, než kdysi platil Českým drahám. Stejně to může dopadnout na lince Praha – Brno. Na naši žádost o provedení testu hospodářské vyváženosti ale reagovaly orgány tím, že v České republice není subjekt, který by to mohl udělat. Už to samo o sobě je důkazem našeho tvrzení, že tu podmínky pro otevření trhu osobní železniční dopravy prostě nejsou. Nezávislý regulátor trhu teprve vznikne, není vyřešeno vzájemné uznávání jízdenek a nikdo taky neví, jaké má být do budoucna postavení národního dopravce, ani jaký má být postup liberalizace v čase.

Ještě ke konkurenci, je to už více než pět let, co s ní na železnici soupeříte. Prospěl podle vás zrod konkurence vývoji Českých drah směrem vpřed?

To určitě. Především v tom směru, že jsme se konečně směli chovat jako akciová společnost. Moji předchůdci mohli získat rating, vydat dluhopisy a začít investovat ve velkém do obnovy vozidlového parku. Do té doby se totiž téměř nenakupovalo. Je to sice za cenu vysokého, nikoliv však nezdravého, zadlužení, ale České dráhy jsou dnes z pohledu kvality poskytovaných služeb konkurenceschopné.

Můžete potvrdit, že zásadním faktorem, jak přilákat nové zákazníky je modernizace vlaků, rychlejší spojení a neustálé rozšiřování služeb?

Je to kombinace všech těchto faktorů. Nepochybně se nám díky nákupu a modernizaci vozidel podařilo přilákat na železnici nové zákazníky. Teď si musíme jejich přízeň udržet. Vedle doplňkových služeb, jako je catering, bezplatné připojení k internetu nebo přeprava taxíkem při ujetí posledního přípoje, je to ale především spolehlivost provozu. A to už není čistě v našich rukou, ale záleží to například na počasí a na stavu infrastruktury, o kterou se stará Správa železniční dopravní cesty.

Jaké novinky chystáte pro letošní rok? Ať už se jedná o vozidlový park, technologie či služby.

Pokud jde o vozidla, tak právě z Rakouska přivážíme 47 vozů, které dosud využívaly rakouské ÖBB. Část půjde do provozu u nás hned, část až po potřebných úpravách. Vozy mají klimatizaci, jsou konstruovány pro rychlost 200 km/h a odpovídají modernímu typu UIC Z1. Stále také probíhá výběrové řízení na dodávku 50 zcela nových moderních osobních vozů pro mezistátní dálkovou dopravu, především pro linku Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Půjde o nejmodernější osobní vagóny v Evropě. Zároveň chceme pořídit 12 motorových posunovacích lokomotiv a pronajmout 10 elektrických vícesystémových lokomotiv pro mezistátní dopravu pro rychlost až 200 km/h. Obnova vozidlového parku tedy stále pokračuje. Věnujeme se však i rozvoji služeb, například jsme připravili nový web s e-shopem a výrazně rozšiřujeme počet dálkových vlaků s minibarem zajišťujícím servírování drobného občerstvení zákazníkům na místo.

Pro budoucnost je důležité oslovit mladou generaci. Co konkrétně jí můžete nabídnout?

Na jedné straně se snažíme získat mladé zákazníky výhodnými jízdenkami a rozvojem služeb, jako jsou palubní portály s filmy, hudbou a hrami v pendolinech a railjetech, moderní způsoby odbavení nebo bezplatná Wi-Fi ve vlacích. Oslovujeme je na Facebooku, Twitteru a spolupracujeme i s Youtubery. Na druhé straně motivujeme studenty technických škol, aby se stali našimi zaměstnanci. V tomto ohledu se nepochybně chováme jako aktivní a moderní firma.

Které téma bude pro vás v letošním roce mimořádně důležité?

Důležitou zprávou pro nás je, že stát nechce budovat státní půjčovnu vozidel a vlastní depo s opravárenskými kapacitami. To má pro nás zásadní význam. Zůstane tak zachována základní konkurenční výhoda Českých drah a zároveň významná bariéra pro vstup konkurence na trh, což vlastnictví vozidel nepochybně je. Každý dopravce, který se bude ucházet o linky v závazku veřejné služby, si bude muset vozidla koupit a starat se o ně sám. To považujeme za spravedlivý a osvědčený model.

A co se týče dalších témat?

Před námi je nyní vznik nezávislého regulátora, vytvoření systému vzájemného uznávání jízdenek a také nastavení férových podmínek pro soutěže. Na tom všem chceme s Ministerstvem dopravy ČR spolupracovat a přispět k tomu, aby otevření trhu osobní železniční dopravy mělo předem jasně nastavená a nediskriminační pravidla. Jen tak můžeme definovat model fungování společnosti České dráhy po roce 2019, kdy končí dlouhodobé smlouvy s kraji a s ministerstvem dopravy.

Jako akciová společnost neseme zodpovědnost nejen vůči akcionářům, ale také vůči věřitelům, kteří nám na rozvoj podnikatelských aktivit půjčili desítky miliard korun. Zároveň však musíme provést změny uvnitř společnosti, abychom vyhověli liteře novely zákona o dráhách účinné od dubna letošního roku a umožnili i jiným dopravcům případný přístup k tzv. zařízení služeb. Myslím teď například naše čerpací stanice trakční nafty. Na tuto změnu se musíme dívat pozitivně a snažit se ji využít v náš prospěch. Jsem velice rád, že na tyto věci máme jako představenstvo společnosti jednotný názor.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...