1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

COLAS CZ, a.s.

Colas cz 18Stavební firma je 25 let na trhu, letošní rok opět zakončí pozitivní čísla

Na poli silničního stavitelství si skupina COLAS vybudovala zvučné jméno. Mateřská firma byla založena už před 90 lety. Česká pobočka COLAS CZ si letos připomíná čtvrtstoletí. Oslavy se nesou v pozitivním duchu, protože ekonomické výsledky společnosti rostou. „Loňský rok byl pro nás velmi úspěšný, protože jsme ukončili významné projekty, a očekáváme, že podobných čísel dosáhneme i letos,“ říká obchodní ředitel Ing. Tomáš Hlaváček, Ph.D.

Společnost COLAS CZ je významným aktérem v segmentu silničního stavitelství, vaše logo je k vidění u různých staveb napříč Českou republikou. Na jakých klíčových projektech právě pracujete?

Je jich hned několik. Zmínit musím obchvat Velkého Beranova u Jihlavy, který realizujeme ve stavebním sdružení s Eurovií CS. Společně tady stavíme úsek o délce 4,2 kilometrů. Část tohoto úseku, kterou realizuje naše společnost, je na geomorfologicky velmi členitém území. Součástí jsou také tři mostní objekty. Dalším významným projektem je výstavba dálnice D3, úsek Úsilné – Staré Hodějovice, což je součást obchvatu Českých Budějovic a aktuálně jde vzhledem k finančnímu objemu 5,3 mld. Kč o největší stavbu, na níž pracujeme. Provádíme také rekonstrukci silnice první třídy mezi obcemi Želetava – Zvěrkovice. Největší železniční stavbou je peronizace v železniční stanici Pačejov s obratem kolem 1 miliardy korun.

Vaše společnost je rozkročená i do dalších evropských států. Kde všude působíte?

Skupina COLAS působí celosvětově. Její obrat přesahuje 13 miliard euro a působí na všech kontinentech kromě Antarktidy. Velmi silná je například v Severní Americe. Z Evropy je pochopitelně nejsilnější ve Francii. Pobočky máme například také v Polsku, kde jsme nedávno koupili obalovny Skanska, na Slovensku, v Maďarsku, v Belgii a v severských státech.

Těžíte ze silného zázemí firmy? A jaké jsou vaše další konkurenční výhody?

Ano. Skutečnost, že jsme součástí nadnárodní skupiny znamená, že máme poměrně široké know-how, které jsme schopni využívat i v České republice. Na trh uvádíme vlastní unikátní technologie a výrobky, které vznikají v laboratořích ve Francii. Navíc jsme spolehlivým partnerem, který umí řešit problémy zákazníka – to se nejvíce projevuje v soukromém sektoru, kdy dokážeme pružně reagovat na potřeby zákazníků, například optimalizovat technické řešení projektu. Jsme připraveni realizovat malé zakázky i velké projekty typu dálnic. V tomto směru jsme velmi flexibilní. Máme rozsáhlé strojní vybavení a širokou síť vlastních lomů a obaloven, což je v době boomu stavební činnosti velmi důležité. Umíme si totiž sami zajistit dostatek zdrojů, např. kameniva.

Jak úspěšný byl pro vás loňský rok a jak hodnotíte uplynulých osm měsíců toho letošního? Daří se vám plnit cíle?

Předpokládáme, že letošní rok pro nás bude úspěšnější než loňský. A ten byl velmi úspěšný. Spolu s dceřinou firmou jsme v České republice generovali obrat 5,3 miliard korun. Na historicky nejlepším obratu se podepsalo dokončení významných zakázek, například dvou úseků modernizace D1. I letos by měl náš obrat přesáhnout 5 miliard korun.

Zmínil jste práce na D1. Už jste je dokončili, nebo na klíčové tepně v České republice stále pracujete?

Stavební práce na D1 jsou hotové. Ve sdruženích s dalšími stavebními firmami jsme realizovali čtyři úseky – úsek 9, 14, 10 a 20. Loni jsme dokončili úseky 10 a 20. Momentálně na D1 nestavíme. Probíhají ještě některé administrativní činnosti, ale stavebně jsou zakázky ukončené. Současně se ucházíme o zbývající úseky. Velká část D1 je vysoutěžená, přesto ještě výběrová řízení běží a na vypsaných úsecích máme zájem pokračovat.

Jaké další úspěšné projekty se vám v tomto roce povedlo ukončit?

Je to například Most generála Pattona v Plzni, což je letos asi nejvýznamnější zakázka, kterou jsme dokončili. Realizovali jsme ji pro Ředitelství silnic a dálnic. Most je pro dopravu v Plzni naprosto klíčový, protože spojuje centrum města a sídliště na Lochotíně. Zároveň po něm vede tranzitní doprava na Karlovy Vary. Denně tudy projede téměř 60-tisíc aut. Most byl vystavěný v 70. letech. V provozu je od roku 1973 a toto byla první významná rekonstrukce. Stavba byla velmi dobře přijata odbornou veřejností a byla oceněna jako nejlepší v kategorii Dálniční a silniční stavby nad 150 milionů korun v rámci cen České silniční společnosti za rok 2018.

Co podle vás trápí oblast silničního stavitelství a co by se mohlo v českých podmínkách zlepšit?

Zůstanu u evergreenů, o nichž se hovoří už dlouho. Je to nestabilita ekonomického prostředí, protože veřejné zdroje jsou čerpány nesystémovým způsobem. Když mají veřejní investoři peníze, utrácí, když je nemají, tak dopravní stavitelství škrtí, a to nemá dost zakázek a musí redukovat počty zaměstnanců. Potřebovali bychom, aby se chovali racionálněji a spíše se snažili ekonomický cyklus vyrovnávat než ho takto podporovat. Uvidíme, jak se zachovají při dalším hospodářském útlumu, který v okolních zemích už klepe na dveře. Potom je to stavební zákon a jeho novelizace. Doufám, že nová právní úprava bude lepší a Česká republika se posune mezi rozvinuté evropské země, kde se stavební povolení a administrativní úkony vyřizují výrazně rychleji.

Jak se vám za současné situace na pracovním trhu hledají noví zaměstnanci? Kolik lidí u vás pracuje?

COLAS CZ má v České republice kolem 1100 pracovníků. Samozřejmě, že se nás situace na pracovním trhu dotkla. Také jsme se proto zamýšleli nad tím, jak nabízené benefity přizpůsobit očekáváním zaměstnanců a být pro ně atraktivní. Naštěstí nás lidé vnímají jako stabilního zaměstnavatele, takže se nepotýkáme s velkou fluktuací.

Stojíte za kampaní „Tady pracuje můj táta“. Proč jste ji spustili?

Tato kampaň je podle mého názoru velmi dobrý počin. COLAS si svých pracovníků váží a maximálně se snaží chránit jejich zdraví a zvyšovat bezpečnost při práci. Jejím prostřednictvím se snažíme řidiče upozornit, že na stavbách pracují lidé jako oni, otcové rodin, a chceme motivovat řidiče, aby se chovali ohleduplně. Při opravách a rekonstrukcích pozemních komunikací se pracuje většinou za plného provozu. Někteří řidiči však nerespektují dopravní značení a nedodržují povolenou rychlost, čímž ohrožují životy našich lidí.

Jaké jsou vaše vize ohledně dalšího rozvoje firmy, investic nebo projektů?

Už jsem zmínil, že máme poměrně širokou síť obaloven a kamenolomů, tedy průmyslových zdrojů pro naši stavební výrobu, a chceme ji dále rozšiřovat pro lepší pokrytí celého území ČR. Současně nakupujeme nové technologie, investujeme do obnovy strojního vybavení, abychom měli co nejmodernější a nejefektivnější zařízení a byli i v budoucnu konkurenceschopní.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...