1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

CONTEG, spol. s r.o.

CONTEG 19Komplexní řešení pro datová centra jsou stále žádanější

Společnost CONTEG, spol. s r.o., se i v letech poznamenaných pandemií může pochlubit růstem svých hospodářských výsledků. Na domácím i mezinárodních trzích získává řadu nových zakázek a neustále pracuje na zkvalitňování a rozšiřování svého produktového portfolia, jež zahrnuje ICT datové rozvaděče, venkovní a průmyslové rozvaděče, chladicí systémy, monitorovací systémy, systémy pro vedení a ukládání kabeláže a další široké spektrum příslušenství.

Zejména o výrobním programu společnosti, jež je součástí skupiny CONTEG Group, jsme si povídali s jejím jednatelem Vojtěchem Voláčkem.

Příběh společnosti CONTEG je příběhem o úspěšném růstu a expanzi firmy, která začínala ve skromných poměrech v roce 1998. Jaký impulz stál za vznikem společnosti a jaké milníky v její historii lze vnímat jako významné podněty k dalšímu růstu?

Začali jsme v roce 1998, kdy už jsme měli distribuční firmu s IT komponenty, a na trhu nám chyběly kvalitní rozvaděče. A tak jsme si řekli, že si je uděláme sami. Nejdříve jsme je tedy chtěli vyrábět jen pro naše potřeby, což se však brzy změnilo, a o rok později jsme už expandovali do zahraničí. V té době byl na evropském trhu hlad po rozvaděčích, a tak jsme každý rok přidávali na náš seznam desítky nových zákazníků. V roce 2003 jsme v Belgii otevřeli naši první zahraniční pobočku. Poté následovaly další v Německu, ve Spojených arabských emirátech, Rusku, Francii, Saúdské Arábii, Finsku a v Egyptě. Dnes máme pobočky a partnery v 60 zemích a včetně nepřímých partnerů až v 80 zemích. V současnosti je zhruba 85 % našich výrobků určeno na export a pouze zbývajících 15 % zůstává v ČR.

Předpokládám, že paralelně s expanzí do zahraničí se rozrůstalo i produktové portfolio firmy…?

Na začátku jsme se soustředili na běžné kabelážní rozvaděče a k serverovým rozvaděčům jsme se v rámci datacentrových řešení dostali v roce 2007. O pět let později jsme vytvořili divizi specializovanou na systémy chlazení, kde se vyrábí klimatizace pro datová centra. Ve stejném roce jsme se zaměřili i na  venkovní rozvaděčové skříně a v roce 2015 jsme náš výrobní program rozšířili o vnitřní průmyslové rozvaděčové skříně. Produktové portfolio jsme v následujících letech obohacovali i o další novinky, jejichž výroba si vyžádala rozšíření areálů. Ty v roce 2014 dosahovaly rozlohy 23 500 m² a tato plocha se k dnešnímu dni rozrostla na téměř 30-tisíc m².

Jakých hospodářských výsledků dosahujete v posledních letech? Očekáváte v blízké budoucnosti další růst?

V loňském roce přešla společnost na holdingovou strukturu pod hlavičkou CONTEG Group a do této skupiny jsme zařadili několik našich firem s příbuzným produktovým portfoliem. Pokud se vrátím do historie, tak v roce 2007 jsme realizovali akvizici firmy GEOMINE, která na zakázku vyrábí plechové komponenty anebo celá plechová řešení. Dále v roce 2015 vznikla firma DCI Czech, která je nyní rovněž součástí CONTEG Group a soustředí se na výstavbu datových center. V roce 2017 jsme provedli akvizici firmy Horkan Klima, která se dnes jmenuje CONTEG Cooling a vyrábí vinotéky a chladící vitríny. Na přelomu let 2020 a 2021 jsme získali ještě firmu ATICO zaměřující se na silnoproudé rozvody a energocentra s vlastní výrobou nízkonapěťových rozvaděčů včetně systémů řízení. Do skupiny patří také CONTEG Payment4U, která vyrábí a i provozuje výdejní a doručovací boxy.

V celé skupině zaměstnáváme přibližně 500 lidí a roční obrat dosahuje téměř 1,4 mld. Kč. Samotná společnost CONTEG, spol. s r.o., má obrat zhruba 600 mil. Kč a je zde přibližně 300 pracovníků, přičemž růst hospodářských výsledků byl loni vzhledem k pandemii jednociferný, ale letos už očekáváme růst dvouciferný.

Mohl byste popsat či rozčlenit aktuální výrobní program CONTEG, spol. s r.o.?

Náš výrobní program stojí na čtyřech pilířích. První z nich představují komplexní řešení pro datová centra a patří do něj serverové rozvaděče, uzavřené studené a horké uličky včetně opláštění stropu a dveří, široké portfolio přesných klimatizací, dokonce s možností umístění nad rozvaděče, tzv. CoolTopy, které jsou nyní velmi populární, dále přístupové a monitorovací systémy nebo systémy vyvazování kabelů. Druhý pilíř tvoří jednodušší řešení pro každodenní prodej nebo kabelážní instalace a patří sem stojanové či nástěnné rozvaděče, vyvazování kabelů, ventilátory a podobné příslušenství. Do třetího pilíře lze zařadit venkovní rozvaděčové skříně, které se uplatňují v IT i průmyslových řešeních a slouží kupříkladu při řízení silničního provozu, na letištích nebo železnicích. Naše venkovní rozvaděčové skříně byly umístěny například na mnohých petrochemických instalacích na Středním východě nebo několika stadionech během Mistrovství světa ve fotbale v Rusku v roce 2018. A nakonec do čtvrté kategorie řadíme průmyslové rozvaděčové skříně k vnitřnímu i venkovnímu použití, které jsou stojanového, nástěnného a nerezového typu. Jinak v rámci všech těchto kategorií zaznamenáváme nejvýraznější růst poptávky u datových center a venkovních rozvaděčových skříní.

Jaké zajímavé zakázky jste řešili či řešíte v oblasti komplexních řešení pro datová centra?

Tato řešení nabízí společnost DCI Czech, která patří do skupiny CONTEG Group. Firma nyní realizuje technologické projekty: dodává chytré stavby a technologie v rámci jednoho uceleného řešení, jehož komponenty jsou tedy dobře integrované, a tím pod kontrolou. Zde jsme jako generální dodavatel realizovali projekt Státní pokladna Centrum sdílených služeb, což je velké datové centrum pro Ministerstvo financí ČR. Mezi další velké zakázky patřil Špindlerův mlýn – Dům služeb anebo Infocentrum v Koněpruských jeskyních.

Jaké novinky v produktovém portfoliu nyní představujete svým zákazníkům?

Během posledního roku a půl jsme uvedli na trh skoro 20 novinek nebo inovací v různých produktových kategoriích. Patří k nim serverový rozvaděč pro datová centra s názvem RF1, který má evokovat rychlost a technickou vyspělost Formule 1, a – troufám si říci – aktuálně je ve svém segmentu nejlepší na trhu. Rozvaděč má nosnost 2000 kg a je velmi uživatelsky orientovaný, protože má vnitřní prostor vysoce flexibilní a nastavitelný dle požadavků zákazníka, což velmi usnadňuje instalaci a používání. Perforace dveří je 86 %, instalace je rychlá a přístup k zařízení a vstup pro kabely jednoduchý. Rozvaděč nabízíme v několika barvách, mimo základních také v černé a světle šedé, dále oranžové, zelené a modré.

V kategorii monitorovacích systémů představujeme nový produkt OPTIMAX, který může sloužit pro několik rozvaděčů, má až 150 senzorů, a dokonce obsahuje 4G modem. Kromě toho se soustředíme i na oblast chlazení, protože v současné době se servery vyrábějí menší a zároveň s vyšším výkonem, takže je potřeba více je chladit. Nově nabízíme řešení pro menší firmy, které potřebují pouze jeden velký rozvaděč s malou chladicí jednotkou, která je umístěna do rozvaděče a má chladicí výkon až 7 kW, takové malé datové centrum. Samozřejmě máme i vysoce výkonné systémy s chladicím výkonem až 60 kW. Další novinky v této kategorii uvedeme na trh postupně během letošního roku a je opravdu na co se těšit.

Nabízíme také nové průmyslové rozvaděčové skříně, z nichž jistě stojí za zmínku stojanová kompaktní rozvaděčová skříň FSM, která je určená pro vnitřní i vnější použití a může být také nerezová. Zajímavou novinkou je i mobilní datové centrum, tedy kontejnerové datacentrové řešení s chlazením a 5 až 10 rozvaděči, podle potřeb zákazníků.

Na jaké trendy a požadavky zákazníků odpovídáte těmito produktovými novinkami?

Výrazným trendem je nepochybně požadavek komplexního řešení. Zákazníci chtějí mít celý systém ideálně od jednoho dodavatele, aby nemuseli řešit integraci komponentů a několik objednávek současně. Tento trend reflektujeme a snažíme se na něj reagovat. Proto skupina CONTEG Group nabízí celou škálu produktů a služeb od datacentrových a kabelážních řešení přes průmyslové či venkovní rozvaděčové skříně a zajištění zakázkové plechovýroby až po integraci těchto řešení při výstavbě datového centra. K tomu ještě můžeme nabídnout umístění výdejního boxu před kancelářskou budovu, kam si zaměstnanci mohou nechávat doručit nákup nebo zásilky z e-shopů místo zdlouhavé cesty do obchodu. Zakázky se snažíme vyřídit co nejrychleji, protože dalším požadavkem zákazníků jsou krátké dodací lhůty.

Mohl byste jmenovat některé ze svých zákazníků či zmínit aktuálně realizované projekty?

Zakázek máme nyní opravdu hodně – a to zejména v kategorii datových center, kde děláme několik větších projektů měsíčně. Mohu zmínit například zakázky pro Hewlett-Packard nebo IBM, většinu českých bank a všechny telefonní operátory, dále DHL, W.A.G. payment solutions, České radiokomunikace, Mitsubishi ČR, Phoenix, TTC Holding, Nestlé, Evropský parlament nebo armády několika zemí. Dodali jsme také velké množství rozvaděčů do Egypta v rámci výstavby nového hlavního města.

Jakou budoucnost predikujete firmě na následujících 5 až 10t let? Počítáte s dalším růstem s ohledem na počet zaměstnanců či rozšiřování výrobních areálů?

Očekáváme další růst poptávky, a tedy i výroby, na což reagujeme svými investičními projekty. Soustředíme se na zvyšování efektivity, rychlosti a výkonnosti výrobních procesů, a proto investujeme do moderních technologií, robotizace, digitalizace a automatizace. Roste počet našich zaměstnanců, i když bojujeme s nedostatkem pracovní síly na českém trhu, a plánujeme také rozšíření výrobních hal. Kromě toho máme pro naši skupinu akviziční plány v ČR i směrem na západ od našich hranic.

Jakou škálu služeb nabízíte svým zákazníkům a jak ji chcete dále rozšiřovat?

Samozřejmostí je, že zákazníkům zajišťujeme předprodejní, prodejní i poprodejní servis tak, aby byli maximálně spokojení. Jsme schopni připravit pro ně design datového centra. Vytvoříme nákres, který jim prezentujeme, a konzultujeme, jaké technologie jsou nejvhodnější pro daný projekt. Dále děláme předmontáž doplňků do rozvaděčů anebo službu prvního spuštění klimatizací a zajistíme jejich servis. Poskytujeme také vzdálenou diagnostiku zařízení, pokud je potřeba něco zkontrolovat nebo přenastavit. Kromě toho nabízíme vzdělávání a osvětu pro naše zákazníky i širokou veřejnost. V ČR jsme už pořádali čtyři ročníky konference pro 100 až 150 lidí s názvem Moderní datová centra.

Kromě toho připravujeme i menší, lokální semináře, na kterých nepředstavujeme pouze naše produkty, ale poskytujeme osvětu v IT oblasti obecně. Na konference zveme hosty, kteří prezentují své případové studie, diskutují o technologiích a předávají si odborné informace. Loni se mnoho seminářů uskutečnilo formou on-line webinářů. V našem tréninkovém centru v Praze a Pelhřimově jsme do loňska pořádali pravidelná školení. Ta se v loňském roce také změnila na webináře, které jsou už dnes velmi oblíbené a na něž se mohou přihlásit i zájemci ze vzdálených zemí. Dozví se novinky ze světa IT i našeho produktového portfolia a ujasní si, jak by se daly aplikovat v jejich provozu.

Jistou formou služby je i recyklační systém CIRKLA pro IT zařízení, který jsme v ČR spoluzakládali. Jedná se o portál, kde osoba či firma může formou inzerátu nabízet své nepoužívané nebo staré IT technologie potenciálním zákazníkům. Je to vlastně taková zelená iniciativa, kde se dají recyklovat IT zařízení a ta mohou sloužit dál, dokud jsou použitelná. Doufáme, že tím přispějeme ke snížení zátěže životního prostředí, které je vystaveno negativním dopadům celé škály výrobních činností.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...