1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Contipro, a.s.

Contipro 18Náš úspěch stojí na vědeckých základech

Kuchyňský robot a výroba výživových doplňků, takový byl v roce 1990 start podnikání Vladimíra Velebného, spoluzakladatele a současného generálního ředitele úspěšné biotechnologické společnosti Contipro, která se věnuje především inovacím v biofarmacii, kosmetice a medicíně. Doslova osudovým produktem se mu stala kyselina hyaluronová, které již v 80. letech jako pracovník Lékařské fakulty prorokoval mimořádnou budoucnost.

Společnost Contipro, jejíž výrobní areál se nachází v Dolní Dobrouči poblíž Ústí nad Orlicí, získává kyselinu hyaluronovou z buněčných stěn bakterií. Výsledkem procesu kvašení a následného čištění je kyselina hyaluronová v podobě prášku či dalších forem, jako jsou mimo jiné nanovlákna a hydrogely. Firma, pro kterou pracuje zhruba 250 zaměstnanců, dokáže ročně generovat zisky v řádu stovek milionů korun, a tak není divu, že hodlá v příštích pěti letech investovat do rozšíření výroby až 600 milionů.

Pane řediteli, jak náročné byly začátky vašeho podnikání?

Jelikož jsme začínali v době, kdy nebyla legislativa pro obchodní společnosti, založili jsme výrobní družstvo, které mělo sedm členů. Nejnáročnější byl nedostatek financí, takže jsme museli vymyslet strategii, jak je získat, abychom si mohli dovolit velmi nákladné fermentační technologie, se kterými jsme chtěli pracovat v oblasti biofarmacie. Pro začátek jsme se díky mým zkušenostem z Lékařské fakulty, kde jsem se zabýval i sportovní výživou, věnovali výrobě iontových a proteinových nápojů, k čemuž nám stačil větší kuchyňský robot. Dalším krokem byla výroba kosmetiky. Jednalo se o jednoduchou vlasovou kosmetiku či balzámy. Vydělané peníze jsme následně použili na pronájem laboratoře a vývoj fermentační technologie a výroby kyseliny hyaluronové. Výživu a kosmetiku pro finální zákazníky jsme ovšem paralelně vyráběli až do roku 2000, kdy jsme tuto divizi prodali jejímu managementu.

Bylo pro váš úspěch zásadní hlavně osobní nadšení, nebo rozhodlo něco jiného?

Jenom nadšení nestačí. Může vás dokonce zavést do slepé uličky, pokud nemáte znalosti a nesledujete, kam se obor vyvíjí. Mě vedly k podnikání v oblasti biotechnologií především odborné znalosti. Už na Lékařské fakultě jsem se zabýval kyselinou hyaluronovou, o které se psaly články, objevovaly se první patenty a aplikace pro kosmetiku či revmatologii. Zhruba od roku 1985 jsem pozoroval, že je to opravdu zajímavá látka a dospěl k názoru, že jí bude patřit budoucnost. Právě v tom tkvěla hlavní příčina našeho úspěchu. Stáli jsme na odborných vědeckých základech.

Na firemním webu se píše, že jste vědec, který jde za svými sny. Jaké sny si chcete splnit?

Snů je spousta. Patří mezi ně našich více než 25 rozpracovaných projektů, které bychom rádi dokončili. Dalším mým snem je od začátku podnikání být dobrý a dokázat, že i v bývalé východní Evropě, která byla vnímána s despektem, umíme vyvíjet vysoce kvalitní produkty na úrovni západních zemí. I vědu jsem chtěl vždy dělat tak, abychom směle konkurovali ostatním firmám. Proto se nic nemění na mém snu dostat Contipro na úroveň evropské vědy a udržet se tam.

Co je pro vás v práci největší satisfakcí a výzvou?

Rád bych zmínil, že jsem vždy chtěl pomáhat lidem. Už na fakultě jsem se dostal například k nehojícím se ranám, což byly velmi těžké případy. Proto jsme se od začátku zabývali hojením ran a je tomu tak dodnes. Pro mě je největší satisfakcí, že se mi povedlo uvést na trh produkty, které pomáhají lidem a které se ukázaly být řešením tam, kde byla léčba dříve komplikovaná nebo dokonce neúspěšná. Výzvou je pro mě vědecké „otevírání dveří“, které jsou před námi. Není to o boji vědy s přírodou, ale o využití znalostí a možností, které nám příroda dává.

Které milníky považujete za klíčové pro rozvoj firmy?

Prvním milníkem bylo naučit se řídit tým lidí, s čímž jsem neměl zkušenosti. Bylo třeba zvládnout práci s lidmi tak, abychom se uměli koncentrovat na společný cíl a jít za ním. Pak jsme v reakci na náš dynamický rozvoj potřebovali získat úvěr, s jehož realizací nám jako ručitel pomohla firma Chemapol. Uzavřeli jsme smlouvu, na základě které Chemapol prodával naše produkty. Záhy se ale ukázalo, že to neumí. Prodeje šly dolů stejně jako celý Chemapol (zbankrotoval v roce 1999). Nakonec jsme byli velice rádi, že jsme se mohli z tohoto vztahu uvolnit a po nejtěžším období let 1997 a 1998 se opět vrátit na původní úroveň. Další výzva přišla v roce 2005, kdy jsme začali pracovat na personální stabilizaci. Chtěli jsme lidem v našem regionu vytvořit stejné podmínky, jaké jsou ve větších městech, aby se kvalitně rozvíjeli.

Co přesně jste pro zaměstnance vytvořili?

V první fázi jsme se zaměřili na kvalitní bydlení. Nejprve jsme koupili domy s byty a pak postavili dva vlastní bytové domy ve velmi pěkném prostředí, kde lidé mají vše, co potřebují. Následně jsme se rozhodli založit školku i školu. Protože se u nás velmi často komunikuje anglicky, vnímali jsme jako nutnost jazykové vzdělání. Už ve školce jsme chtěli mít rodilého mluvčího, aby se děti opravdu vzdělávaly a postupně přirozeně pochopily, co se po nich chce. Myslím si, že záměr dát už těm nejmenším dětem kvalitní vzdělání se nám daří plnit. Svědčí o tom i výsledky Základní školy Erudio, u jejíhož vzniku jsme stáli a která od roku 2016 funguje v Žamberku. Kapacita tříd je maximálně 14 dětí, takže učitelé se žákům mohou individuálně věnovat. Dle letošních SCIO testů se škola řadí mezi 10 % nejlepších škol, které se do testování zapojily.

Jak se aktuálně daří celé společnosti Contipro?

Daří se nám, nemůžeme si stěžovat. Naše tržby neustále rostou. Výsledek letošního roku zatím opět překonává tržby v uplynulých letech. Věříme, že do dvou let překročíme magickou miliardu. Zisk bychom rádi zpět reinvestovali, v příští „pětiletce“ máme v plánu rozšířit areál o sedm nových objektů v celkové investici za zhruba 600 milionů korun.

Kterým inovačním projektům se právě věnujete?

Začali jsme s rozšířením prodeje nového typu kosmetiky postaveného na nanovláknech z hyaluronanu. Výhodou nanovláken je, že se rychle rozpouštějí, vytvářejí gel a podporují penetraci aktivních látek do kůže. Tento typ kosmetiky od roku 2016 prodáváme do Francie, kde ji nabízí špičková kosmetická firma se salóny například na Champs Élysées. Postupně se tento typ kosmetiky rozšiřuje i do dalších zemí včetně České republiky. S úspěchem se používá například po ozáření laserem, zklidňuje a startuje hojení ran. Hotové jsou i naše projekty z oblasti tkáňového inženýrství či chirurgie. Je toho opravdu hodně.

Ve kterých odborných oblastech vidíte největší perspektivu?

Máme zájem rozvíjet všechno, co umíme. V rámci odborných oblastí je to hojení ran, tkáňové inženýrství či materiály pro medicínu na bázi hyaluronanu. Máme zkrátka dlouhodobé záměry, na kterých pracujeme. Důležité pro nás je, abychom byli dál firmou, která stojí na špici a spoluvytváří budoucnost. Proto se podílíme také na řešení řady výzkumných projektů v evropském programu Horizont 2020. Samozřejmě, že nám jde i o rozvoj metod výroby hyaluronanu, jejichž zlevnění a zlepšení kvality je nejlepší zbraní proti konkurenci.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...