1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Crystalex CZ, s.r.o.

crystalex 19Představuje novou kolekci i marketingovou strategii

Řemeslo má zlaté dno. Takové je pořekadlo, které se spojuje s jedinečností, umem a šikovností mistrovského řemesla. Platí to i v případě „zlatých“ českých ručiček, které stojí za více než půlstoletím výroby známého borského skla. Podnik, který rozkvétal hlavně během socialismu v Novém Boru v okrese Česká Lípa, píše svoji historii i dnes. Pod současným názvem Crystalex CZ se věnuje výrobě užitkového skla a je největším domácím a předním světovým výrobcem nápojového skla. Svoje produkty v podobě kalíšků, džbánů, karaf a váz vyrábí ze sodnodraselného skla, tzv. crystalinu.

Společnost vlastní i velmi cennou ochrannou známku Bohemia Crystal a ve světě je známá díky svým produktovým řadám, které jsou výjimečné designem i užitkovými vlastnostmi. Tento rok k nim přibyla nová kolekce Tulipa a „vodní sety“, které mají upřít pozornost nejen na téma ekologie, ale i na novou marketingovou strategii společnosti. Více nám v rozhovoru pro časopis Průmysl Dnes prozradila produktová manažerka Crystalex CZ Michaela Horáková a designérka Vanda Mocová.

Jako produktová manažerka působíte ve společnosti Crystalex CZ od léta minulého roku. S jakými vizemi jste nastupovala na tento post a co pro vás značka Crystalex znamená?

Nevěděla jsem, co konkrétně mě čeká, společnost je zaběhlá a nikdo ode mě nemohl očekávat změny nebo podporu produktů ihned. To člověk musí nejprve poznat, nasát atmosféru a pomalu poznávat produkty a konkurenční firmy. Chtěla jsem uplatnit své dosavadní dlouholeté zkušenosti, ale tak trochu na jiném produktu. Ale upřímně musím říct, že pomalu to nebylo. Spadla jsem do všeho rychle a skoro bez nádechu. A co pro mě znamená značka Crystalex? Jsem rodačka z Nového Boru, můj tatínek a příbuzní zde pracovali celý život. Je skvělé, že tato značka existuje tak dlouho a má svou tradici.

Od nástupu do funkce jste se zaměřila hlavně na propagaci a marketing, proč? V čem jste viděla jeho dosavadní nedostatky? Jakým způsobem chcete uchopit nový koncept a myšlení firmy Crystalex CZ?

Není to úplně přesné, že jsem se zaměřila na propagaci a marketing. Pravdou je, že materiály a způsob, kterým se firma propagovala, jsem viděla na dnešní dobu jako nedostačující a zastaralé, což si myslím, že je opravdu škoda, vzhledem k tomu jak pěkné a kvalitní produkty vyrábí. Dostala jsem za úkol připravit pro nás nejvýznamnější výstavu Ambiente ve Frankfurtu a na to krásně navázala možnost vytvořit nové materiály, katalogy, leaflety, balení, nová videa a nový design stánku. Stánek byl úplně jiný než v minulosti, moderní, v nové barvě – antracitové, kterou doplnila bílá loga společnosti a jako doplňující barva byla použita nachová, dle barvy květu tulipánu. Stánek byl rozdělen do ploch, kde se prezentovaly novinky a naše nejvíce úspěšné soubory, obchodníci měli svou oddělenou plochu k jednání a pak plocha pro prezentaci Horeca. Našim zákazníkům se velmi líbil. Šlo to ruku v ruce a určitě je to jen začátek, máme ještě hodně práce v oblasti on-line marketingu, tvorby nových web stránek, udržování portfolia našich klientů a podporování obchodu k získání nových zákazníků.

Firmu Crystalex CZ můžeme nazvat i ekologickou. V této souvislosti jste se tento rok více zaměřili na téma omezeného zdroje pitné vody společně s nutností zredukovat počet plastových obalů. Světlo světa tak spatřily nové „vodní sety“, můžete nám o nich prozradit víc?

Byl to koncept spojený s naší novou kolekcí Tulipa. Kolekce, která vznikla inspirací této květiny a do toho nám krásně zapadly „water sety“, o kterých se uvažovalo již delší dobu, ale vždy se bohužel vystavovaly jen kalíškové soubory a ve větším počtu, což postrádalo smysl a nemohlo se dostat konkrétní podpory na vše. Nikdy k nim nevznikl žádný příběh. Díky podpoře vedení a majitelů se mohlo jít jen do jednoho uceleného souboru a nápadu s „water sety“. Designérka navrhla několik tvarů a společně s obchodním oddělením jsme vybrali čtyři druhy od sebe odlišné. Velmi moderní, který rozšířil kalíškový soubor Xtra – novinku z minulého roku, elegantní Giselle s krásnou siluetou lahve, dále s optikou, který vychází z naší starší, ale úspěšné kolekce, a ten, který můžete dát díky úzkému tvaru do lednice. Každý set je zvýrazněn citátem, který umocňuje jeho smysl a ekologičnost. Vodní sety stejně jako soubor Tulipa se představily v nových obalech, které se zákazníkům hodně líbily.

Síly jste tento rok spojili s in house designérkou Vandou Mocovou, která navrhla kolekcí Tulipa reprezentující květ tulipánu zrozený z přírody. Čím má oslovit spotřebitele a v čem vidíte její výjimečnost?

Naše designérka Vanda Mocová měla tento koncept a příběh tulipánu schovaný v šuplíku delší dobu, stejně jako water sety. A v čem vidí spotřebitel výjimečnost? Samozřejmě, že v příběhu. K této kolekci bylo natočeno i produktové video, které pomáhá tento příběh ještě více umocnit.

Společnost Crystalex CZ nabízí soubor Tulipa dokonce i v optice. Určitě potěší i solitér do sbírky v podobě poháru Tulipa nabízený zákazníkům a partnerům v dárkovém designovém balení. Proč jste zvolili právě tuto marketingovou strategii?

Každého potěší dárek a zároveň není dárek jako dárek. Solitér si můžete schovat do sbírky a bude vám vždy připomínat událost a příležitost, ke které ji dostanete. Každý rok plánujeme jiný, zaměřený opět na nové téma kolekce či produktu. Vidíme v tom i kvalitu a dobrou úroveň dárku jakou si značka Crystalex zaslouží.

Na jaké další novinky se letos ještě zaměřujete? Chystáte také inovace starších produktů?

Tento rok se zaměříme hlavně na segment Horeca, který chceme kompletně nastavit jinak a rozšířit v jiných oblastech, nejen v podávání nápojů. Ale to je ještě tajné. Téma konceptu máme v hlavě a jsme zvědaví, až jej představíme vedení a majitelům, jaká bude jejich reakce.

Ve společnosti Crystalex CZ pracuje téměř 40 let designérka Vanda Mocová. Vůbec poprvé měla v oblasti inovací možnost vytvořit kolekci podle svých představ. Jak tuto příležitost vnímáte a co vás při jejím vytváření inspirovalo?

V Crystalexu pracuji od roku 1981 a za tu dobu jsem vytvořila řadu kolekcí, které se prodávají v desítkách milionů kusů. V letošním roce ale došlo k několika personálním změnám v oddělení marketingu, které mi umožnily vytvořit kolekci přesně tak, jak jsem si vždy přála. To znamená, že jsem nenakreslila jen nový kalíškový soubor, ale vytvořila jsem celý koncept – příběh zmrzlého tulipánu nachové barvy, který zmrzne a přemění se v kalíšek ve tvaru tulipánu. S tímto jsme mohli dále pracovat, použít konkrétní, tedy nachovou barvu například na obalech, v katalogu, ve vybavení výstavního stánku na veletrhu ve Frankfurtu, na firemních vizitkách, ale i na oblečení hostesek a na spoustě dalších maličkostí. Totéž jsme mohli uplatnit i s motivem tulipánů, kde jsme například zamrazili živé tulipány do bloků ledu a tyto použily při focení nebo jako dekoraci na výstavišti. Také příběh přeměny zmrzlého tulipánu v kalíšek jsme použili v jednom z produktových videí.

Důležité bylo zejména rozhodnutí vedení firmy, že letos představíte jen jednu hlavní novinku, na kterou jste se mohla plně soustředit. Jak to tedy fungovalo dosud? Kde jste cítila největší překážky?

To, že nás vedení firmy podpořilo v záměru představit jen jednu hlavní novinku, nám umožnilo věnovat maximální marketingovou podporu právě tomuto jednomu projektu.
Bylo to moudré rozhodnutí a veškerá prezentace firmy pro rok 2020 vyzněla mnohem přesvědčivěji. V minulých letech firma vždy představovala daleko větší řadu novinek a z mého pohledu to vždy působilo tak, že přesně nevíme, co by si naši zákazníci přáli a tak jsme jim nabídli od všeho něco. Mnohdy se stalo i to, že si některé naše kolekce byly velmi podobné. Pro moji práci ale byly zásadní právě personální změny, tedy nástup nového obchodního a marketingového ředitele Radka Šulty a produktové manažerky Míši Horákové, se kterou jsme si lidsky, ale hlavně profesionálně „sedly“. Ve chvíli, kdy jsme náš koncept s příběhem představili majitelům a vedení firmy a dostali od nich veškerou důvěru a podporu, jsme se mohli s velkým elánem a radostí pustit do práce.

Co od „nové“ strategie očekáváte?

Ohlasy na změny, které jsem popsala, jsou zatím od našich zákazníků velmi pozitivní a našemu obchodnímu oddělení to, jak doufáme a přejeme si, pomůže získat nejen nové zákazníky, ale našim stávajícím nabídnout nový a přesvědčivý sortiment s jiným a modernějším pohledem na naši firmu.

Co byste chtěla zdůraznit na závěr?

Úspěch, který, jak se zdá, jsme svým novým přístupem zaznamenali, nás velmi těší. Když budu hovořit za sebe, tak mi tento úspěch přináší mnoho pozitivního a proto, že ve své profesi pracuju s pocity, emocemi a příběhy, je to pro mě do budoucna povzbuzující.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...