1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

CZ LOKO, a.s.

czloko 20Největší český výrobce diesel-elektrických lokomotiv

CZ LOKO je spolehlivý a perspektivní partner železničních dopravců v oboru výroby, modernizace, oprav, pronájmu a servisu hnacích a speciálních vozidel. Cílem společnosti je prostřednictvím inovativních a dostupných řešení zvyšovat bezpečnost, spolehlivost a efektivitu provozu vozidel, které jsou zdrojem pohybu na železnici.

Podnik z České Třebové přitom na nadcházející roky připravuje několik nových typů lokomotiv, jež ponesou označení EffiLiner 2000, DualLiner 2000 a DualShunter 2000. Více nám o nich v následujícím rozhovoru pro časopis Průmysl Dnes prozradil Bc. Jan Hošek, vedoucí oddělení marketingu akciové společnosti CZ LOKO.

Začátkem letošního roku jste získali prestižní zakázku, a to pokračovat v modernizaci amerických lokomotiv pro estonský Operail. Můžete prozradit, co všechno tato zakázka zahrnuje a jak se vám podařilo uspět v náročné konkurenci?

Modernizace amerických lokomotiv C30 na typ C30-M probíhá formou tzv. paketů. Kompletní modernizační pakety, tedy všechny konstrukční celky nad úrovní hlavního rámu, zahrnují například bloky spalovacích motorů s alternátory, kabiny, kapoty, chlazení, brzdové systémy nebo bloky řízení. V dílnách Operailu ve městě Tapa se původní lokomotiva odstrojí, repasuje podvozek, upraví hlavní rám, provede finální montáž a nové vozidlo se oživí. Na vše přitom dohlížejí technici CZ LOKO.

Dvě lokomotivy z dílny CZ LOKO poputují i na Balkán, konkrétně do Srbska, kde jste obstáli v mezinárodním výběrovém řízení. Bylo toto výběrové řízení náročné? Čím jsou specifické zmíněné lokomotivy, které doplní tamní vozový park?

V Srbsku jsme zvítězili ve vypsané veřejné soutěži pro státního dopravce Srbija voz, který v zemi zajišťuje osobní dopravu. Vítězství v tendru výrazně pomohla i pozitivní reference od státního správce tratí Infrastruktura železnice Srbije. Ten si objednal lokomotivy stejného typu, tedy EffiShunter 300. Jde o dvounápravové lokomotivy určené pro lehký posun. Specifická je u nich montáž místního zabezpečovače, jinak jde o standardní lokomotivy z našeho portfolia.

Na jakých dalších zajímavých zakázkách se budete letos podílet?

Aktuálně se rozběhla sériová výroba 50 modernizovaných lokomotiv EffiShunter 1000M pro ČD Cargo a kontinuálně pokračuje výroba lokomotiv EffiShunter 1000.

Dá se i v případě vašeho produktového portfolia hovořit o určitých trendech, které musíte do výroby zavádět? Co dnes požadují od vašich výrobků zákazníci a jakým způsobem se jim snažíte vyjít vstříc?

Chceme se stát tzv. první volbou zákazníků, proto reagujeme na nové trendy, vývoj legislativy a na požadavky trhu. Od zákazníků nejen v západní Evropě slyšíme, že už nechtějí čistě dieselové lokomotivy, takže připravujeme nové typy s využitím různých zdrojů energií. V příštích letech chceme výrazněji expandovat na západní trhy a naším cílem je stát se v oboru motorových lokomotiv jedničkou v Evropě – nikoliv velikostí firmy, ale objemem produkce.

Kde jste v posledním období investovali a jaké máte plány na nejbližší období? Co obnova technického zázemí, případně doplnění vašeho vozového parku?

Pro nadcházející roky připravujeme několik nových typů lokomotiv, jež ponesou označení EffiLiner 2000, DualLiner 2000 a DualShunter 2000. Základem těchto koncepcí se stal už vloni představený HybridShunter 400, který využívá energii z baterií a pro záložní dobíjení je vybaven i spalovacím motorem CAT C4.4. o výkonu zhruba 130 kW. Na baterii dobíjenou 8 hodin z vnější sítě má zvládnout 16 hodin provozu. Zkušební provoz tohoto dvounápravového prototypu začne letos a zájem otestovat jej v běžných podmínkách projevilo několik českých průmyslových podniků.

Čím ještě jsou tyto lokomotivy specifické?

DualShunter 2000 je lokomotiva určená pro středně těžkou posunovací a traťovou službu na tratích elektrifikovaných systémem 3kV DC a pro provoz v nezávislé trakci je vybavena spalovacím motorem Caterpillar C32 EU stage IIIB o výkonu 895 kW. To umožňuje využívat výhod závislé trakce při vozbě nákladních vlaků na elektrifikovaných tratích a zároveň díky dostatečně výkonnému spalovacímu motoru umožňuje bezproblémový provoz na vlečkách a tratích, které elektrifikovány nejsou. Tím odpadá nutnost mít buď dvě lokomotivy (elektrickou a dieselovou), nebo provozovat dieselovou lokomotivu na elektrických tratích, což je nejen neekonomické, ale i neekologické. Také lze samozřejmě s výhodou využít při provozu na elektrifikovaných tratích rekuperaci elektrické energie při brzdění EDB.

Dvou-zdrojové lokomotivy DualLiner 2000 mají umožňovat provoz jak na trakčních soustavách 3 kV ss a 25 kV 50 Hz, tak v dieselovém režimu, kde pohon zajišťuje spalovací motor typové řady CAT C3512. Projekt je zatím ve fázi studií a předprojektové přípravy, takže není rozhodnuto o šíři typové řady a jejích variantách, včetně například instalace trakční baterie.

Jak je na tom společnost CZ LOKO personálně? Kolik máte aktuálně zaměstnanců a které profese se vám nejhůře obsazují? Jakým způsobem řešíte nedostatek pracovníků na trhu práce?

I přes omezení zavedená v souvislosti s pandemií, vyvolanou nemocí COVID-19, pokračujeme v plnění uzavřených zakázek. Finišuje i výstavba nové montážní haly v Jihlavě, která by měla být dokončena letos v červnu. Plní se rovněž další páteřní investiční program v provozovně Česká Třebová. V obou místech proto také pokračuje nábor nových zaměstnanců. Jde hlavně o pracovníky do výroby, především elektromechaniky, lakýrníky a montážní dělníky. Souvisí to s rozdělením specializací našich výrobních závodů, kdy jsme novo-výrobu umístili do Jihlavy. Specializací České Třebové budou hlavní opravy, modernizace lokomotiv, elektrické točivé stroje a bude zde hlavní servisní centrum. To samozřejmě budou provázet další investice.

Zvažujete omezení výroby, případně přechodné přerušení výroby? Jak se daří udržovat obchodní vztahy a jaké jsou aktuálně překážky?

Zatím fungujeme bez výraznějších omezení a přerušení neplánujeme. Důležité bude, jak se situace bude vyvíjet v nejbližších 2 až 3 měsících. Kvůli omezení pohybu nemůžeme školit obsluhu lokomotiv v zahraničí. V našem oboru se obchodní vztahy budují na velmi dlouhodobé bázi, současné omezení v pohybu a cestování nás sice omezuje, ale snažíme se najít náhradní řešení. Ke komunikaci se zákazníky tak v maximální možné míře využíváme nejmodernější technologie, jako jsou třeba videokonference. Mimořádně důležitým trhem je pro nás Itálie, kde se můžeme na 100 % spolehnout na naši dceřinou firmu CZ LOKO Italia.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...