1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Daikin Device Czech Republic, s.r.o.

Zlepšujeme kvalitu prostředí ve firmách i domácnostech

Naprosto zásadním živlem pro existenci života na naší planetě je vzduch, o jehož ochranu a kvalitu se stará také globální značka Daikin. Jedná se o japonskou skupinu s centrálou v Ósace, která na trzích působí již od roku 1924. Více než 15 let je aktivní také v Česku, kde mezi její hlavní produkty patří kompresory do vnitřních i venkovních klimatizačních jednotek.

Právě jejich výrobou se od roku 2006 zabývá brněnský závod společnosti Daikin Device Czech Republic. Než se blíže seznámíme s její činností, podíváme se na vizitku japonské skupiny, která je světovým lídrem v oboru klimatizačních zařízení. S výrobky, které pomáhají vytvářet příjemné a udržitelné prostředí v interiérech domů, bytů, kanceláří či komerčních prostor, se prosazuje ve 150 zemích, ve kterých má 85 výrobních závodů. Celkový obrat skupiny Daikin dosahuje výše 19,8 bilionů euro, přičemž 90 % byznysu se týká klimatizačních zařízení.

V rámci expanze do Evropy, která začala na přelomu 60. a 70. let minulého století a která probíhala velmi intenzivně zejména v 90. letech, se skupina rozhodla rozšířit portfolio také o české výrobní závody. Nejprve byla v roce 2004 založena společnost Daikin Industries Czech Republic, která se v Plzni věnuje centralizované výrobě kompletních vnitřních i venkovních klimatizačních jednotek, určených především pro domácnosti. V únoru roku 2006 pak zahájil sériovou výrobu kompresorů závod v Brně. „Byli jsme prvním výrobcem kompresorů pro klimatizační jednotky do domácností v Evropě. Našimi hlavními produkty jsou kompresory typů swing a scroll. První typ se používá do klimatizačních zařízení pro domácnosti, druhý typ je pro komerční využití,“ říká Ondřej Vendolský, finanční ředitel společnosti Daikin Device Czech Republic s tím, že vyrobené kompresory míří z Brna ke kolegům do Plzně, kde dochází k finální montáži klimatizačních jednotek.

Širší portfolio a růst poptávky

Založením brněnského závodu se skupině Daikin podařilo naplnit strategii co nejflexibilnější reakce na rostoucí poptávku trhu. Brno bylo jako místo pro nový výrobní závod zvoleno hlavně z důvodu dostupnosti kvalifikovaných technických pracovníků, které vychovávají tamní univerzity. Důležitou roli sehrála také dostupnost dodavatelů i dálniční sítě. Zatímco původně se výrobní program zaměřoval výhradně na kompresory, od roku 2010 byl postupně rozšiřován o další výrobky, jako jsou tlakové nádoby, zásobníky na teplou vodu či tepelné výměníky pro systémy vytápění a chlazení. V posledních letech přibyly tzv. floor standing neboli volně stojící klimatizační jednotky. „Díky rozšíření portfolia jsme se dokázali vyrovnat s dřívějšími výkyvy v poptávce, která byla v letní sezóně vysoká, ale v zimě naopak nízká. Zároveň jsme tyto výrobky začali dodávat přímo zákazníkům, protože se na rozdíl od kompresorů, které jdou na zpracování do dalšího závodu, jedná o finální jednotky,“ vysvětluje finanční ředitel, podle kterého se brněnský závod přiblížil k hranici výrobních kapacit.

U kompresorů typu „swing“, což jsou jedno-pístové a dvou-pístové modely, to je 900-tisíc kusů ročně. U kompresorů typu „scroll“, což jsou pro změnu spirálové modely, je to 200-tisíc kusů ročně. Závod, ve kterém zahajovali výrobu se zhruba 200 pracovníky, roste velmi intenzivním tempem od roku 2015. „Je to způsobeno i tím, že počasí je stále teplejší a lidé si mnohem více kupují klimatizace do běžných domácností. Už se nejedná o luxus, ale klimatizace se stala standardem. Růst poptávky vidíme také u výrobků, které se používají v systémech vytápění. Tady se jedná o každoroční nárůst v desítkách procent,“ pokračuje Ondřej Vendolský.

Jak podotýká, poptávka po klimatizacích a hlavně po systémech vytápění na bázi tepelných čerpadel je velká dost možná i proto, že se (nejen) Česko řadí mezi země, kde koncoví zákazníci mohou při koupi konkrétních výrobků, umožňujících dosažení energetických úspor, využívat státní dotace. Například v českých podmínkách podporuje vytápění domů těmito systémy Ministerstvo životního prostředí ČR formou programu Nová zelená úsporám. Unikátní alternativu ovšem nabízí i samotný výrobce, který jako jediný na trhu podporuje koupi tepelného čerpadla Daikin Altherma částkou 5-tisíc korun.

Investice do nové výroby

Zmíněné pozitivní trendy se tak letos projeví i ve finančním plánu společnosti Daikin Device Czech Republic, která očekává meziroční nárůst výroby o 26 %. Z loňské hodnoty 3,2 miliardy korun obratu by se měli dostat na obrat ve výši 4,4 miliardy korun. Největší nárůst přitom bude v segmentu tzv. floor standing jednotek, které se dříve vyráběly v belgickém závodě skupiny Daikin. „Celoevropská poptávka je ale tak vysoká, že bylo třeba zahájit výrobu i u nás. Očekáváme, že nárůst bude obrovský. Zatímco letos vyrobíme 2300 jednotek, příští rok jich bude skoro 24-tisíc,“ upřesňuje finanční ředitel.

Samozřejmě, že rozvoj výroby souvisel s rozsáhlými investičními akcemi, které byly jen za rok 2019 v objemu 300 milionů korun. Letos je na investice vyčleněna stejná částka. „Nejvíce investujeme do strojního zařízení, jako jsou CNC stroje, a také do montážních linek. Velkou investicí byla linka na volně stojící jednotky, avšak největší objem investic jsme loni vynaložili na spuštění výroby CO2 kompresorů, což je úplně nový typ produktu,“ navazuje Ondřej Vendolský s tím, že výsledkem zhruba ročních příprav budou kompresory s novým typem chladiva, které prakticky vůbec nezatěžuje životní prostředí.

Důležitým inovačním a modernizačním projektem, který ovlivnil chod celé firmy, bylo také loňské zavedení nového ERP systému SAP, který používají i ostatní evropské pobočky skupiny Daikin. Došlo tak k online propojení mezi pobočkami, ale i s centrálou, která může online sledovat průběh výroby. „My zase vidíme požadavky zákazníků z jednotlivých zemí a dokážeme pružněji reagovat na změny poptávky,“ sděluje finanční ředitel, který za významnou změnu považuje také elektronizaci interní logistiky. Co se týče logistiky samotných výrobků, klíčové jsou dodávky do evropských distribučních center, odkud následně míří k zákazníkům z regionu EMEA, což je Evropa, Střední východ a Afrika. Největšími trhy v Evropě jsou Itálie a Francie. Obecným principem prodejní strategie skupiny Daikin je nabídnout kompletní portfolio koncovým spotřebitelům i komerčním zákazníkům, jako jsou třeba obchodní řetězce. Právě jejich pobočky jsou ideálním cílem pro kompletní dodávky klimatizačních i chladicích zařízení.

Lepší pracovní podmínky

Jelikož je výroba ve společnosti Daikin Device Czech Republic poměrně složitá a velmi precizní, vyplatí se automatizace, která je trendem v celém průmyslu, pouze u některých procesů. Podstatná část výroby zůstává otázkou manuálního zpracování a montáže, pro kterou je třeba vzhledem k růstovému vývoji zajistit dostatek pracovních sil. „Zajistit růst výroby personálně je v současné době velmi náročné, protože situace na trhu práce stále není optimální. Přestože se dlouhodobě snažíme mít co nejvíce našich lokálních zaměstnanců, musíme využívat i služeb zahraničních pracovníků,“ doplňuje Ondřej Vendolský.

Řešením, jak se s vývojem na trhu práce vyrovnat, jsou podle něj benefity, mezi které patří například každoroční zvyšování základní mzdy. „Zajišťujeme i další benefity, jako jsou příplatky za dojíždění či za dovednosti. Zaměřujeme se i na zlepšování pracovního prostředí, a to tak, že jsme vylepšili odpočinkové zóny a vytvořili komfortnější zázemí pro naše zaměstnance, jejichž práce si velmi vážíme. Kromě toho postupně klimatizujeme výrobní halu tak, aby v ní zejména v letních měsících byla příjemnější teplota,“ uzavírá finanční ředitel.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...