1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Danone a.s.

danone 19Značka, která naučila Čechy a Slováky jíst jogurty, slaví stovku

Do prvních jogurtů značky Danone zabořili lidé lžičky v roce 1919. Isaac Carasso je vyrobil v malé továrně ve Španělsku a pojmenoval je po svém prvorozeném synu Danielovi. V Barceloně je tehdy prodávaly pouze lékárny. Jogurty totiž hlavně pomáhaly léčit střevní potíže malých dětí. Od začátku je tak značka Danone spojená se zdravou výživou. Letos nadnárodní společnost slaví stoleté výročí a na trh uvede celou řadu novinek.

Chybět mezi nimi nebudou ani nápoje, jogurty nebo zmrzliny vyrobené pouze z rostlinných surovin. Držet krok s trendy, vyjít vstříc spotřebitelům, najít balanc mezi byznysem a úctou k životnímu prostředí a neustále zvyšovat kvalitu a hygienu výroby jsou pilíře, které firmě pomohly udržet si přízeň spotřebitelů. Opírat se o ně bude i v následujících letech.

Jogurty v Československu

Když definitivně padla železná opona, otevřel se československý trh novým značkám. Jednou z nich byly i výrobky Danone známé ve Španělsku, Francii a dalších západoevropských zemích. Firma začala v Československu podnikat v roce 1992, tehdy ještě vystupovala pod jménem Benešovská mlékárna. O dva roky později se v České republice přejmenovala na Danone, na Slovensku začala působit pod názvem Danone od roku 1996. „Začátky byly hektické, rozvoj mohutný. Trh se překotně transformoval a Danone byla firma, která naučila Čechy a Slováky jíst jogurty a vnímat tento produkt jinak. Do té doby se na trhu prodávaly jen jogurty s třídenní trvanlivostí. Danone nabídlo jogurty s dvacetidenní trvanlivostí, což byl na tehdejší dobu opravdu velký posun,“ vzpomíná Marián Jánoš, ředitel pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.

Jogurtům Danone se na probouzejícím trhu dařilo a firma postupně přiváděla na pulty obchodů nové produkty. Zásadní milník se udál v roce 2007, kdy společnost prodala sušenkovou divizi Opavia společnosti Kraft Foods a zároveň koupila společnost Numico, jež nyní pod názvem Nutricia na českém a slovenském trhu distribuuje produkty dětské výživy a produkty klinické výživy určené pro speciální výživové potřeby. Tím definovala své nové směřování. Od roku 1994 do roku 2014 společnost vlastnila mlékárnu v Benešově, kterou v roce 2014 prodala firmě Schreiber Czech Republic. Ta pro ni stále vyrábí jogurty, zhruba 40 % z celkového objemu, který Danone prodá na českém trhu. Zbytek se dováží z okolních evropských států, ať už z Belgie, Francie, Německa, Španělska nebo z Polska. I poslední období bylo pro Danone turbulentní. V roce 2017 koupilo světového lídra ve výrobě produktů na rostlinné bázi, společnost WhiteWave. Letos v lednu přebralo Danone distribuci a začalo prodávat produkty značky Alpro i na českém a slovenském trhu. „Je to investice do budoucnosti, pronikáme i na segment produktů vyrobených pouze z rostlinných zdrojů,“ dodává Marián Jánoš.

Nejvíce nových výrobků

Inovace jsou pro společnost Danone důležité od samotného počátku a představují jeden z pilířů, na němž staví svůj úspěch i další růst. „Sledujeme spotřebitelské trendy a vycházíme jim vstříc. Letošní rok bude plný novinek. Když zůstanu u značky Alpro, tak se lidé mohou vedle nápojů, jogurtů a dezertů těšit i na zmrzliny na rostlinné bázi. Nové příchutě nebo přísady použijeme i u dalších produktových řad,“ slibuje Marián Jánoš. Například jogurty Activia se dočkají chia semínek a chystá se také bio řada. Dezertní jogurty Oikos pak představí například příchuť tiramisu. Měnit se budou nejen chutě, ale také formáty. Kostíci budou k dostání například nejen v kelímku, ale také v kapsičkách. „Letos uvedeme největší počet inovací za posledních 10 let a věříme, že budou úspěšné a v souladu se spotřebitelskými trendy,“ dodává Marián Jánoš.

Za posledních sto let se neměnily jen chutě spotřebitelů, ale také technologie a výrobní postupy. Pro Danone je při výrobě klíčová hlavně kvalita, hygiena a čistota prostředí výroby. „Technologie se přirozeně posouvají a za uplynulé desítky let nahradily lidskou sílu stroje. Dnes je tak výroba jogurtů doslova uzavřená. Po celou dobu výrobního procesu není produkt vidět. Na začátku se, zjednodušeně řečeno, přečerpá mléko z cisterny do skladovacího tanku a pak je jej možné vidět jako jogurt stáčený do kelímků,“ popisuje Marián Jánoš. Navíc je každá část výrobního procesu detailně kontrolovaná. I to se odráží ve výsledné kvalitě produktu.

Danone je lídrem v procesu výroby fermentovaných výrobků, a zvláště tepelné úpravy. A to v procesu chlazení hotového fermentu nebo pasterizace vstupního mléka, kde se používají vysokotlaké homogenizátory pro dosažení struktury výrobku, tak i v procesu kontroly obsahu kyslíku v produktu za účelem dosažení optimálních podmínek fermentace. Pro rozvoj požadovaných jogurtových kultur má společnost celý tento proces standardizovaný ve všech fabrikách, a díky tomu je schopna dodávat zákazníkům vysokou kvalitu produktů bez ohledu na místo výroby. 

Mléko, hygiena a kontrola

Zároveň je pro společnost důležité, aby byla kvalitní i nejdůležitější surovina, tedy mléko. „Kvalita mléka jako hlavní vstupní suroviny je zásadní. Farmy, od nichž mléko kupujeme, musí dodržovat přísné hygienické normy a čistotu. Protože je mléko surovina, která se poměrně rychle kazí a podléhá biologickým procesům, vybíráme si farmy v okolí našich výroben, maximálně mohou být vzdálené 50 kilometrů. To je první krok k tomu, abychom dodávali prvotřídní jogurty,“ vysvětluje Marián Jánoš. Interně má Danone nastavené přísné standardy, které jsou na ještě vyšší úrovni než běžné normy požadované místními úřady. Detailně se kontroluje každý samostatný krok výroby, od příjmu mléka až po konečný produkt, zahrnující i výše zmíněné procesy pasterizace či homogenizace. „To vše pak společně přispívá k výsledné kvalitě a chuti výrobků,“ konstatuje Marián Jánoš.

K hlavním produktům společnosti Danone dnes patří Activia, Actimel, Kostíci, Oikos a nově také Alpro. Těchto pět hlavních značek pomáhá firmě v České republice a na Slovensku generovat obrat přes jednu miliardu korun. Aby se společnost na trhu udržela a zároveň rostla, musí obstát v konkurenci dalších potravinářských firem. Hodně jí při tom pomáhají inovace, budování povědomí o značkách a rozsáhla distribuce, která činí produkty fyzicky dostupnými.

V době, kdy je pracovní trh vyčerpaný ovšem dostává slovo konkurence i jiný rozměr – tím je boj o dobré zaměstnance. „S jinými společnostmi pochopitelně soupeříme o kvalitu pracovní síly a musím říct, že si vedeme velice dobře. I s ohledem na turbulentní pracovní trh máme stabilní zaměstnaneckou základnu. Lidem poskytujeme výrazně lepší výhody než konkurence. Ať už jde o platové podmínky nebo možnosti dalšího růstu,“ uvádí Marián Jánoš a dodává: „Samozřejmě je pro nás důležité, aby se u nás pracovníci cítili dobře. Se spokojenými zaměstnanci rosteme jako firma.“ Aktuálně Danone zaměstnává okolo sta lidí v České republice a dalších padesát na Slovensku.

Jedna planeta, jedno zdraví

Do další stovky vstupuje společnost Danone s jasnou vizí: One Planet. One Health (Jedna planeta. Jedno zdraví). „Dobře nás to vystihuje. Chceme dělat byznys, který je zdravý a prospěšný jak pro naše spotřebitele, tak pro naši planetu. Udržitelnost je pro nás velmi důležitá, chceme najít rovnováhu mezi byznysem a úctou k životnímu prostředí, a to jak lokálně, tak globálně,“ uzavírá Marián Jánoš.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...