DOORNITE s.r.o.
- Podrobnosti
- Kategorie: Exkluzivní rozhovory
Naše energetická náročnost je o 30 % nižší než před krizí, plyn už nepotřebujeme
Společnost DOORNITE s.r.o. je největším výrobcem dveří a zárubní v Česku. Ročně jich vyrobí půl milionu, přičemž zhruba čtyři pětiny této produkce tvoří dveře, zbytek potom obložkové dřevěné zárubně. Vše následně putuje do bytů a rodinných domů, firem, veřejných budov i developerských projektů. Kromě toho společnost vstupuje na český trh s komplexní nabídkou podlahových krytin a designových interiérových panelů, které patří mezi letošní novinky. Nejen o nich, ale také o výzvách posledních let nebo exportu do zahraničí, který pomohl těžké roky překonat, jsme si povídali s generálním ředitelem Ing. Pavlem Šatným.
Někteří vaši společnost znají pod původním názvem Masonite. Proč jste se rozhodli pro změnu názvu a jak ji zpětně hodnotíte?
Minulý název Masonite souvisel s původním vlastníkem, kterým byla stejnojmenná americká společnost, největší výrobce dveří na světě. My jsme firmu před více než třemi lety odkoupili a změna názvu byla podmínkou této transakce. Myslím, že to byla dobrá volba, zákazníci to přijali velmi pozitivně.
Před pár lety jste si jako hlavní cíle vytyčili investice do technologií, produktové inovace, rozšiřování prodejní sítě nebo akvizici perspektivních podniků. Jak se vám v těchto oblastech dařilo?
Tyto hlavní cíle a směr pořád trvají. Měli jsme tříletý investiční program, v rámci kterého jsme chtěli původně investovat 100 milionů korun. V posledním roce jsme tyto prostředky ještě navýšili a plán rozšířili o další dva roky. Celkově to tedy vychází na pětiletou investici v hodnotě 200 milionů korun. Cílem je mimo jiné to, abychom byli efektivnější ve výrobě, nadále zvyšovali kvalitu a potvrdili náš pozitivní vztah k životnímu prostředí. V této oblasti hodně investujeme i do moderního odsávání. Nově máme supermoderní filtr za třicet milionů, který spustíme přibližně za měsíc. Všechny jmenované věci jsou naprosto zásadní pro to, abychom byli v budoucnu konkurenceschopní a splňovali požadavky nejen na kvalitu a rychlost dodání, ale i na ekologické parametry a uhlíkovou stopu.
A co zmíněné rozšiřování prodejní sítě?
Každý rok přidáváme dvě až pět nových vzorkových prodejen v Česku a na Slovensku. Jde nám o to, aby koncoví zákazníci měli vzorkovnu v rozumné vzdálenosti od bydliště, protože koupit si dveře, plovoucí podlahy nebo designové panely přes internet není tak snadné. Lidé si chtějí produkty prohlédnout a sáhnout si na ně. Za poslední dva roky jsme přidali dalších asi 12 míst a budeme v tom pokračovat. Jako velmi zásadní vnímám i založení dceřiné společnosti TOPDOORS, která vznikla před dvěma lety a věnuje se montážím dveří i plovoucích podlah. Díky tomu můžeme koncovému zákazníkovi – ať už je to developer, nebo majitel rodinného domu – zajistit kvalitu instalace garantovanou námi jako výrobcem. Kromě toho jsme před asi dvěma lety zavedli službu DOORNITE expres, v rámci které dodáváme vybraný sortiment dveří, podlah a designových panelů do pěti pracovních dnů. To je další velmi úspěšná služba, kterou jsme na českém trhu schopni zajistit jako jedni z mála.
Exportujete své výrobky do zahraničí?
Pokud jde o dveře a zárubně, exportujeme přibližně polovinu produkce – a je to pro nás zcela zásadní. Vyvážíme do dvanácti zemí, přičemž nejsilnější oblastí je Benelux. Další klíčovou oblastí jsou země bývalé Jugoslávie, kde máme hodně vysoký export zejména do Chorvatska, ale také do Slovinska nebo Kosova. Před více než dvěma lety jsme otevřeli pobočku v Bělehradě, která naše aktivity na území bývalé Jugoslávie a potažmo na celém Balkáně koordinuje. Obecně nám exporty a jejich navyšování pomohly vyrovnat mírný propad v zemích střední Evropy, zejména v Česku, Německu a Rakousku. Tady šel trh dolů a většina naší konkurence se potýká s propady okolo 20 až 30 %, my jsme na stejných číslech jako v předchozích letech.
Už jste zmínil rodinné a bytové domy. Kde ještě se s vašimi dveřmi můžeme setkat?
Naše dveře, dále podlahy, které prodáváme pod značkou FLOORNITE, a nástěnné designové panely, které mají značku WALLNITE, jdou mimo jiné i do státních nebo veřejných budov. Vybavovali jsme několik škol, nemocnic, hotelů, kanceláří, takže náš záběr je opravdu široký. Poměrně hodně jsme investovali do zkoušek dveří a dnes máme široké portfolio takzvaných speciálních dveří, kam spadají protipožární, protikouřové, bezpečností nebo akustické dveře. Dříve se akustika na zřetel tolik nebrala, ale dnes je po těchto dveřích velká poptávka. Jinak pokud jde o veřejné stavby, projektantům jsme zřídili a poskytli takzvanou BIM knihovnu, což je knihovna informačních modelů budov, kde si do projektů dnes už digitálně vkládají naše výrobky. Někdy je existence výrobků v této digitální podobě dokonce podmínkou, abychom se mohli účastnit tendrů na veřejné stavby. S tím tedy sklízíme velký úspěch, protože ne všichni to mají.
Jak moc se trh změnil během šedesáti let existence vaší firmy? Na co dnes kladou zákazníci největší důraz?
Šedesát let je skutečně dlouhá doba, začínali jsme v socialismu, kdy fungoval jeden velký závod na dva druhy dveří pro výstavbu panelových domů. Tehdy ani zákazníci žádné velké požadavky neměli, vzali si zkrátka to, co bylo. To se později výrazně změnilo. Český zákazník je čím dál náročnější a postupně se blíží k německému zákazníkovi. Pokud mu nabídnete profesionální služby jako montáže, zaměření, předání zakázky nebo pozáruční servis, pak je ochoten tolerovat i vyšší cenu dveří či doplňků. Řekl bych, že poptávka po kvalitě je tady mnohem vyšší než třeba v zemích Beneluxu, na Balkáně nebo i v Anglii, kde jsou standardy kvality nižší. Největší změnou je v poslední době asi právě vzrůstající podíl speciálních dveří, jako jsou zmíněné protipožární nebo akustické.
Už jste trochu zmínil, že se vám i v posledních letech poznamenaných pandemií a energetickou krizí dařilo. Jakých výsledků jste loni dosáhli a jaké očekáváte letos?
Obrat se drží mezi 500 a 600 miliony, podobný výsledek očekáváme i letos. Myslím, že pandemie byla velmi složitá, protože nikdo nevěděl, co bude, ale zejména v renovacích trh dramaticky vzrostl. Renovace tedy trh zachránily a i nám v té době hodně pomohly. Potom přišla energetická krize, která byla opět velmi náročná pro celý průmysl, nejen ten český, ale zase nám pomohla v tom, že jsme se na výrobu podívali trochu jinýma očima a ušetřili poměrně hodně energie. Dnes je naše energetická náročnost o 30 % nižší než před krizí, což je velký posun.
Jaké jsou vaše plány na další období?
Jak jsem mluvil o designových panelech, to je novinka, kterou jsme spustili teď v září a nyní se budeme věnovat propagaci. Dále budeme pokračovat v už zmíněných investicích, mimo jiné i do ekologických projektů. Tady bych možná zmínil nové vytápění. My vlastně už dnes vůbec nepotřebujeme plyn, to je zrovna pozitivní důsledek energetické krize. Vyhříváme pouze odpadem, který vzniká při výrobě dveří. Teď si ještě pořídíme kvalitnější a daleko efektivnější kotle. Pokračovat budeme i v započaté digitalizaci a automatizaci, protože to bude v budoucnu rozhodovat o úspěchu a neúspěchu nejen v našem oboru.
Průmysl Dnes
Nenechte si ujít...
- 1
- 2
- 3
Vodárna Plzeň investuje 760 mil. Kč, z toho přes…
Category: Energetika

Plzeň - Vodárna Plzeň, a.s., největší dodavatel pitné vody na západě Čech, letos investuje přes 760 milionů Kč,…
Výroba oceli na Ukrajině dál roste, navzdory uzavř…
Category: Strojírenství

Kyjev - Produkce oceli na Ukrajině začátkem letošního roku pokračovala v růstu, ačkoli se zastavila těžba v klí…
Železničáři na jihu Čech začnou letos stavět dva m…
Category: Doprava

České Budějovice - Správa železnic letos na jihu Čech zahájí rekonstrukci několika železničních mostů. Pro cest…
Novou generální ředitelkou Holcim Česko se stala A…
Category: Stavebnictví

Praha/Čížkovice - Novou generální ředitelkou výrobce cementu a stavebních materiálů Holcim Česko se stala Angel…
Spotřeba cementu loni zůstala stejná jako v roce…
Category: Stavebnictví

Praha - Spotřeba cementu loni v Česku zůstala zhruba stejná jako v roce 2023. V předloňském roce ale klesla mez…
Připojte se: