1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Doosan Bobcat Manufacturing, s.r.o.

Doosan Bobcat 17Výrobce proslulých bagrů a nakladačů navyšuje výrobu

Nakladače a bagry značky Bobcat jsou dnes už legendami. Společnost byla před více než 50 lety založena v USA a postupem času se stala hlavním hráčem na trhu ve výrobě těchto kompaktních strojů, takže téměř každý druhý nakladač dnes nese logo Bobcat.

Od roku 2003 se stroje vyrábí také v České republice, odkud jsou vyváženy na evropské, africké nebo blízkovýchodní trhy. Dobříšský kampus společnosti Doosan Bobcat Manufacturing, s.r.o., je unikátním centrem, kde se na jednom místě stroje vyvíjí i vyrábí, probíhají zde inovace i rozvoj znalostí. Našimi průvodci v areálu se stali ti nejpovolanější, bývalý výrobní ředitel Ing. Peter Debnár, který nyní působí jako jeden z jednatelů Doosan Bobcat Engineering, a nový výrobní ředitel David Morin.

Výrobě nakladačů a bagrů se v roce 2015 v dobříšském závodě dařilo. Oproti roku 2014 narostla produkce řádově o 20 %. „Hlavní důvody byly dva. Zaprvé rostl trh, což se na navýšení výroby pozitivně podepsalo asi ze 75 %, a za druhé jsme v průběhu roku 2015 transferovali některé výrobní technologie z USA do České republiky,“ vysvětluje Peter Debnár. Rok 2015 se tak nesl v českém závodě Doosan Bobcat Manufacturing ve znamení náběhu nových produktů. Zajímavostí je, že podnik v Dobříši je jediným zvodem skupiny Doosan, který vyrábí tzv. dual brand. „To znamená, že na těch samých výrobních linkách vznikají jak stroje Bobcat, tak stroje Doosan,“ dodává David Morin.

Rok 2015 byl pro společnost Doosan Bobcat Manufacturing významný také po investiční stránce, protože firma zahájila výstavbu nového skladu a rozšířila i své výrobní prostory. „Zároveň jsme dokončili projekt v rámci distribučního centra, které bylo dříve lokalizováno ve Francii, ale přesunuli jsme ho do České republiky,“ vzpomíná na nedávné aktivity Peter Debnár. Současně se společnost zaměřila i na zefektivnění výroby. Optimalizace procesů v závodě pomohla navýšit produktivitu, která narostla zhruba o 3 %.

Vylepšené nakladače S450

Dobříšský závod se zaměřuje na výrobu dvou základních typů produktů. Patří k nim malé bagry od 0 do 5,5 tuny (větší bagry od 5,5 do 8 tun firma importuje ze sesterské společnosti z Koreje a USA) a nakladače, které se dělí na smykové a pásové nakladače. „V roce 2015 jsme vyrobili 12 700 strojů. Z toho asi 60 % zůstávalo na trhu EMEA, 26 % jsme vyvezli do USA a zbytek do asijských států nebo do Latinské Ameriky,“ uvádí David Morin. Vůbec nejvíc se vyrobilo nakladačů Bobcat S450, konkrétně 4-tisíce kusů. Tyto střední nakladače tak představují nejvýraznější model, který opouští dobříšský závod a putují převážně na blízkovýchodní trhy. Oproti původní generaci strojů S130 je nová generace nakladačů S450 vylepšená. Společnost zapracovala například na ergonomii a výhledu z kabiny, zlepšil se výkon a motorizace strojů, ale i samotný design nebo kvalita laku.

Své obchodní partnery společnost oslovuje především kvalitou strojů, výkonem a komfortem. Zákazníci nakupují stroje přes dealerské sítě, ale firma má i své klíčové klienty, k nimž patří především velké nadnárodní firmy, které kupují stroje přímo. „Tito zákaznicí nakoupí třeba 200 až 400 strojů ročně a následně je pronajímají,“ upřesňuje Peter Debnár.

Plán – 14 400 strojů

Z pohledu trhu je společnost úspěšná především v oblasti výroby nakladačů, kde je lídrem a pokrývá asi 48 % trhu. „V případě bagrů je trh větší a konkurenceschopnější. Klíčovým modelem je pro nás v tomto případě malý bagr E20, kterého ročně prodáme asi 1400 kusů. Důležité jsou pro nás i malé bagry od nuly do jedné tuny, jichž vyrobíme asi 1200 kusů,“ dodává David Morin s tím, že v případě výroby bagrů společnost aspiruje stát se dlouhodobě dvojkou na trhu. Loni opustilo dobříšský závod 14 400 strojů, což oproti roku 2015 představuje nárůst asi o 12,5 %. „Z pohledu výroby není růst tak velký, jak jsme předpokládali. V období plánování jsme vycházeli z trochu jiných predikcí trhu. Dnes vnímáme pokles odbytu na Blízkém východě a ve východní Evropě. Naopak západoevropský trh roste a je mnohem aktivnější. Nepozorujeme proto ani významný nárůst, ani významný pokles,“ podotýká Peter Debnár. Zatímco nakladače směřují především na blízkovýchodní trhy, bagry jsou zase klíčové pro evropské státy, především pro Francii a Itálii.

Je důležité podotknout, že trhy s bagry a nakladači jsou sezónní a pro společnost Doosan Bobcat Manufacturing je proto klíčový především první a druhý kvartál roku. „Naše kapacita je 78 strojů denně, což znamená výrobu až 18-tisíc strojů ročně. Výroba ale osciluje v průběhu roku. V nejsilnější první polovině roku vyrobíme v průměru 70 strojů, zatímco ve slabším období třeba 50. Na tyto sezónní výkyvy se musíme umět připravit, což není vždy jednoduché,“ vysvětluje David Morin.

Dobříšský kampus aneb vše v jednom

Výroba, vývoj, inovace nebo školení obchodních partnerů i zaměstnanců probíhají v areálu dobříšského závodu. Kampus tak v sobě spojuje hned několik funkcí. „Tréninkovým centrem, kde pracuje asi 20 lidí, projde zhruba 2500 zákazníků nebo dealerů ročně. Mohou si zde vyzkoušet naše stroje, zjistit, jak se servisují nebo používají. Součástí kampusu je také inovační centrum, které jsme otevřeli v roce 2015, a školící centrum pro naše pracovníky. Samozřejmě je zde umístěný výrobní závod, v němž je zaměstnáno asi 670 lidí, z toho 550 pracovníků přímo ve výrobě,“ říká Peter Debnár.

Dnes tak v dobříšském kampusu pracuje na 800 lidí, jejich přesné číslo je ale obtížné specifikovat, protože se zde potkává na 18 národností a někteří pracovníci mají uzavřené smlouvy s ostatními pobočkami firmy. Oproti roku 2015 nicméně narostl počet lidí pracujících ve výrobním závodě, a to z původních 350 na současný počet 550. „Důvodem je skutečnost, že jsme měli outsourcovaný sklad, zatímco v roce 2015 jsme ho integrovali zpět, a to zejména z důvodu lepší flexibility, využitelnosti a snížení nákladů,“ dodává David Morin.

Stroje žene dopředu inovace

Klíčovou součástí dobříšského kampusu je inovační centrum, které kontinuálně pracuje na vývoji nových produktů. Zaměstnáno je zde asi 130 inženýrů, kteří mají k dispozici unikátní technologie, jež nejsou k vidění nikde jinde v Evropě. „Každý rok implementujeme novou produktovou řadu. Naposledy jsme například na veletrhu v Německu jako první představili bagr s elektrickým pohonem, který může pracovat v místech, kam stroje s klasickými motory nemohou,“ připomíná Peter Debnár.

Firma investuje i do rozvoje technologií. Loni například investovala do nové lakovací linky v hodnotě 100 milionů korun. Investičně náročný byl také zmiňovaný sklad, který společnost dokončila v roce 2015. Vedle toho každoročně směřuje peníze také do rozvoje výrobních procesů, produktů nebo samotného kampusu. „Soustředíme se i na zjednodušování a zkrácení průměrné doby výroby a zlepšení kvality produktů. Vycházíme tak vstříc zákazníkům, pro něž jsou primární náklady, včasná dodávka a kvalita,“ říká David Morin. Ke zvýšení kapacity výrobního závodu by měla přispět nová lakovna. Počet strojů vyrobených v dobříšském závodě by pak mohl stoupnout až na 120 denně, resp. na 28-tisíc ročně. „S úspěšnou implementací nového lakovacího systému půjde ruku v ruce i velký tlak na organizaci práce. Vyrobené stroje budeme muset co nejrychleji expedovat. Skladování jednoho stroje vyžaduje několik metrů čtverečních a my vyrábíme především na objednávku, nikoli na sklad,“ uvádí Peter Debnár. Společnost se také zaměřila na další plánovací období. „Plánujeme s výhledem vždy na pět let dopředu. Proto nyní budeme analyzovat trhy a trendy, abychom vyhodnotili, jak přizpůsobovat procesy ve výrobě i v rámci celého kampusu,“ uzavírá David Morin.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...