1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Dopravní podnik města Brna, a.s.

dopravni podnik Brno21V elektronizaci a ekologizaci MHD jsme na špičce

„Z hlediska dlouhodobých záměrů a velkých projektů se první polovina roku vydařila podle plánů,“ říká Miloš Havránek, generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku města Brna (DPMB).

Spokojený je se zahájením rekonstrukcí několika tramvajových tratí, s pokračováním stavby nové tratě k univerzitnímu kampusu, nakoupením 13 nových klimatizovaných autobusů Solaris či s otevřením nového Centra psychologických služeb a rehabilitace pro zaměstnance, kterých v brněnském podniku pracuje zhruba 2600. „Komplikovanější je to s návratem cestujících k využívání městské hromadné dopravy. Snad jsme už z nejhoršího venku, ale ztráty na jízdném jsou jen v letošním roce 100 miliónů korun. To je problém, se kterým se budeme muset vypořádat,“ upozorňuje na úvod rozhovoru generální ředitel DPMB, který je druhým největším tuzemským městským dopravním podnikem. Může se pyšnit jak více než stopadesátiletou tradicí, tak třeba špičkovými výsledky v oblastech ekologizace a elektronizace městské hromadné dopravy.

Důležitým tématem našeho rozhovoru jsou investiční a modernizační projekty DPMB. Které z nich vám osobně dělají největší radost?

Osobně mi dělá velkou radost stavba tramvajové trati k univerzitnímu kampusu. Práce běží podle harmonogramu a těšíme se, že na konci příštího roku získá tato oblast přímé tramvajové spojení s centrem města. Celková délka trati přesahuje 900 metrů, z čehož 619 metrů tvoří tunel. Jde o největší stavbu tohoto typu za poslední desítky let, která si vyžádá náklady ve výši 1,4 miliardy korun.

Investovat budete také do 20 nových trolejbusů. O jaká vozidla půjde a kolik budou stát?

Jedná se o čtyřdveřové kloubové vozy typu Škoda 27Tr, které nabídnou komfortní svezení v klimatizovaném a plně nízkopodlažním interiéru. O pořízení nových trolejbusů jsme usilovali téměř dva roky, proto je pro nás jejich nákup zcela zásadním momentem. Podařilo se nám vysoutěžit dodání až 40 vozů za 478 miliónů korun, což je při částce 11,95 miliónů za vůz velmi slušná cena. V letošním roce jich nakoupíme prvních 20 s tím, že do konce roku 2024 můžeme pořídit dalších 20 za stejnou cenu.

Věnovat se budete i modernizacím tramvají 13T. Realizujete je vlastními silami nebo pomocí externích dodavatelů? Jaké zázemí vlastně má DPMB pro opravy a modernizace vozidel?

V letošním roce uplynulo 14 let od pořízení prvních z celkem 49 tramvají Škoda 13T s designem Porsche. Vozy z první série už v provozu najezdily 600-tisíc kilometrů a nastal tak podle našeho servisního plánu čas na provedení takzvané velké prohlídky, během které se vůz demontuje na části, zkontroluje a provede výměna opotřebených komponent. My navíc přidáváme nový design a prvky pro cestující. Tyto opravy si provádíme vlastními silami v ústředních dílnách podniku. V případě tohoto typu vozu trvá prohlídka pět měsíců a podílí se na ní všech 140 zaměstnanců ústředních dílen. Což je i odpověď na druhou otázku – zázemí pro podobné opravy máme výborné. Pracovníci našich dílen nejenže dovedou vozy udržovat, opravovat a modernizovat, ale dokážou i vyrábět nové – například tramvaje Drak, kterých už po městě jezdí 14.

Jak náročné je vzhledem k dopadům pandemie zajistit dostatek financí na tyto investice? Musíte zásadně šetřit v jiných, o něco méně důležitých, oblastech?

Vypořádat se s následky pandemie je o to těžší, že řada velkých investic je zasmluvněná dopředu a nelze od nich upustit. Úspory tak hledáme všude tam, kde to lze. Například v obnově majetku DPMB, což jsou osobní vozidla a budovy, dále v oblasti IT či v osobních a provozních nákladech. Nelze říct, že by to byly méně důležité oblasti, ale jsou jediné, kde nyní můžeme úspor dosáhnout.

Dalo by se říct, na jaké další novinky se ještě letos cestující mohou těšit?

Významnou novinkou letošního roku je nákup dalších 13 kloubových autobusů Solaris, které jsou nízkopodlažní a plně klimatizované. Pro cestující je to další krok ve zvýšení pohodlí, a navíc se s tím pojí velký milník. Po jejich zařazení do provozu a vyřazení posledních autobusů Karosa B 961 bude náš autobusový vozový park plně nízkopodlažní. Při počtu 330 autobusů je to velký kus práce, když si vezmeme, že první nízkopodlažní autobus jsme pořídili v roce 2002.

Mezi trendy v městské dopravě patří zejména elektronizace a ekologizace. Jak daleko je v těchto oblastech DPMB? Jen pro srovnání, například Ostrava nedávno ukončila provoz dieselových autobusů. Máte podobné ambice?

V elektronizaci a ekologizaci městské hromadné dopravy jsme dlouhodobě na špičce. Všechny tramvaje a trolejbusy, které dohromady tvoří dvě třetiny našich vozů, jezdí na elektrický pohon. V letech 2014 až 2018 jsme nakoupili 160 autobusů na stlačený zemní plyn. Přibližně stovka, která nám zbývá na naftový pohon, tak musí zůstat kvůli smlouvě s Jihomoravským krajem pro případ evakuace obyvatel. Dlouhodobě se zajímáme o nové možnosti – na přelomu let 2018 a 2019 jsme testovali provoz autobusu na bioplyn vznikající při zpracování odpadních vod. A pokud se ptáte na elektronizaci, máme za sebou rok projektu „Pípni a jeď!“, díky kterému si cestující mohou koupit jízdenku bezkontaktně kartou přímo ve voze. Služba si získala velkou oblibu, během 12 měsíců provedli cestující více než 5 miliónů transakcí za 70 miliónů korun.

Další výzvou k řešení je obecný nedostatek řidičů v městských dopravních podnicích. Jakým způsobem hledáte nové řidiče a jak se snažíte motivovat zaměstnance DPMB?

Všechny dopravní podniky více méně stabilně hledají řidiče, někteří odcházejí do důchodu, za jiným povoláním či řidičky na mateřskou. Situaci přibrzdil koronavirus, kvůli kterému si naši zaměstnanci více než kdy jindy uvědomili, jaké výhody a jistoty jim stabilní zaměstnavatel poskytuje. Snažíme se ale v péči o ně jít dál. Loni jsme zakoupili sportovně-rekreační areál Borovinka, kam mohou naši zaměstnanci za zvýhodněných podmínek jezdit na dovolenou. A v červenci jsme otevřeli nové Centrum psychologických služeb a rehabilitace, kde jsou našim lidem k dispozici zkušené psycholožky a masérka. Nemůžeme sice mzdami konkurovat soukromému sektoru, ale snažíme se, aby u nás třeba i díky těmto benefitům byli zaměstnanci spokojení.

Určitou raritou městské dopravy v Brně je lodní doprava. Kolik cestujících ji zejména v letní sezóně využívá a chystáte novinky i pro rozvoj lodní dopravy?

Lodní doprava je fenoménem Brna a z námi provozované dopravy je to část, kterou koronavirová pandemie zasáhla nejméně. Loni jsme sice začínali o 6 týdnů později, ale počet cestujících za sezónu byl téměř totožný jako předchozí roky. Během sezóny převezeme na 245-tisíc cestujících. Každoročně, mimo doby pandemie, stoupá i zájem o soukromé plavby na objednávku – firemní akce, oslavy nebo svatby. Ročně takových plaveb uskutečníme přes dvě stovky. Co se týká novinek, loni se nám po rekonstrukci podařilo na vodu vrátit loď Morava z roku 1955. Ač to bylo časově i finančně velmi náročně, byl to krok správným směrem.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...