1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Dopravní podnik města Brna, a.s.

dopravni podnik Brno21Všechno zvládneme, ale musíme zabojovat

Navzdory všem problémům, které přinesla zejména pokračující pandemie, se Dopravnímu podniku města Brna (DPMB) povedlo během roku 2021 úspěšně realizovat řadu důležitých projektů. Příkladem může být třeba nákup nových trolejbusů Škoda 27Tr, ke kterým se letos přidají další nová moderní vozidla.

Velkou novinkou pro cestující v brněnské MHD jsou také elektronické „šalinkarty“, které nahrazují původní papírové předplatní jízdenky. Více už nám v rozhovoru řekne Miloš Havránek, generální ředitel druhého největšího městského dopravního podniku v Česku.

V předchozím rozhovoru pro Průmysl Dnes jsme se ohlíželi za první polovinou minulého roku. Jak s odstupem času hodnotíte celý rok 2021 z pohledu DPMB?

Musím říct, že i přes všechny obtíže a komplikace jsme uzavřeli rok 2021 s dobrým pocitem, že se nám podařilo uskutečnit všechny projekty, které jsme plánovali. Ať už to byl nákup nových vozů, rekonstrukce tramvajových tratí i například pokračování stavby tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu, jejíž součástí je i přes 600 metrů dlouhý tunel. Museli jsme se vypořádat s velkými ztrátami, ale přesto se podařilo na tyto projekty najít finance a dokončit je nebo posunout dále.

Mohl byste se s námi podělit o konkrétní výsledky, případně o statistické údaje vystihující provoz DPMB v loňském roce?

Namátkou můžu zmínit, že jsme po městě Brně najezdili 37,5 miliónu vozokilometrů, denně přepravujeme na 800-tisíc cestujících na celkem 80 linkách a za volant 780 vozů usedá střídavě 1400 našich řidičů, kteří po Brně vozí cestující na trasách měřících v součtu 1052 kilometrů. Co se týče nákladů v loňském roce, do stavebních a strojních projektů jsme investovali přes 1,5 miliardy korun.

Co považujete za největší novinku letošního roku? Je to například přechod k výhradně elektronickým „šalinkartám“?

Ano, to je určitě jeden z významných kroků kupředu. Věřím, že i když je to pro některé cestující změna, nakonec si elektronické „šalinkarty“ oblíbí. Dosavadní vývoj k této změně jednoznačně spěl, elektronické „šalinkarty“ využívají už dvě třetiny cestujících a toto číslo rychle narůstá. Dalším velkým projektem, který jsme de facto začali už loni, je rozsáhlá obnova trolejbusového vozového parku. K loňským 20 novým trolejbusům Škoda 27Tr letos přidáme dalších 20. Postupně tak můžeme vyřazovat staré vozy, které jsou na hranici své životnosti. Ke konci letošního roku bude takovým zlatým hřebem otevření nové tramvajové trati propojující Starý Lískovec a Bohunice. Jedná se o unikátní projekt za téměř 1,5 miliardy korun, který se připravoval více než 10 let. I přes všechny covidové nesnáze se nám daří držet harmonogram prací, takže se těšíme, až se po nové trati s největším tramvajovým tunelem v Česku svezou první cestující. A když se zadaří, bude to i s novými tramvajemi Škoda ForCity Smart 45T. Pokud to všechno vyjde, budu mít velkou radost.

Vraťme se ještě k elektronizaci brněnské MHD. Jste spokojení s dosavadní úrovní elektronizace a co dalšího v této oblasti plánujete?

Spokojení určitě jsme, stále jdeme kupředu a zajímáme se o nové trendy a držíme se v elektronizaci na špičce. Jednou nás samozřejmě čeká úplný odklon od papírových jednorázových jízdenek, ale vzhledem k tomu, že je stále ještě využívá nějakých 40 % cestujících, nechceme tento krok uspěchat. Ale budoucnost určitě patří projektu „Pípni a jeď!“, díky kterému si bankovní kartou přímo ve voze koupí jízdenku denně 30-tisíc lidí. A toto číslo se stále zvyšuje.

Již jsme se bavili o nových trolejbusech a tramvajích, ale zařadíte letos do vaší flotily i další nová moderní vozidla? Na která z nich se nejvíce těšíte?

Těšíme se na všechny bez rozdílu. V létě a na podzim se dočkáme 31 nových autobusů SOR NS12, kterých jsme před dvěma lety koupili 20. Ve dvou termínech nás také čeká dodávka již zmíněných dalších 20 trolejbusů Škoda 27Tr. Nové tramvaje přinese i pokračování projektu Drak, kdy si sami montujeme vozy v našich ústředních dílnách. V letošním roce vyjede do ulic dalších 7 těchto tramvají, takže celkově se do konce roku 2022 jejich počet vyšplhá na 25. Posledním přírůstkem do vozového parku budou dvě tramvaje typu Škoda ForCity Smart 45T. Jedná se o první tramvaje, které budou dodány za účelem jejich homologace pro provoz v Brně.

Proč jste se rozhodli právě pro oboustranné tramvaje typu Škoda ForCity Smart?

Hledali jsme náhradu za dosluhující obousměrné tramvaje typu KT8. Z výběrového řízení jako vítěz vyšla společnost Škoda Transportation s tramvají Škoda ForCity Smart 45T. Věřím, že to je pro Brno dobrý tah. Jsou to kvalitní vozy, které splňují všechny naše požadavky.

Napříč společností i průmyslem sledujeme pokračující trend růstu cen. Dotkne se to i cen za jízdu MHD v Brně? Plánujete také zdražovat a jakou cenovou politiku vyznáváte?

Navýšení cen energií nás i ostatní dopravce zasáhne velmi vážně, takže pro rok 2022 odhadujeme ztráty přesahující 250 miliónů korun. Když k nim přičteme ztráty z jízdného, protože se nám stále nevrátili všichni cestující, jsme v mínusu přes 400 miliónů korun. Vedení města jsme představili tři návrhy na řešení situace – navýšení jízdného, omezení spojů nebo kompenzaci z jeho strany. Město zvolilo variantu dvě a od 12. prosince minulého roku máme upravené jízdní řády. Dopravní výkon jsme snížili o 4 %, a to hlavně na méně vytížených linkách a mimo špičku. Cestující tyto změny snad ani nemohou poznat. V reálu se jedná o prodloužení intervalu o jednu až dvě minuty, což je opravdu zanedbatelné.

Dopravní podnik města Brna je výrazný na sociálních sítích. Vedle ostatních dopravců máte velmi originální obsah a nejvyšší počet fanoušků. Jaká je vaše vize?

Za tím, jak naše sociální sítě vypadají dnes a jaký mají obsah, je velký kus práce. Od ryze informační podoby, kdy jsme zpočátku předávali pouze zprávy o výlukách a omezeních, jsme se vydali cestou seznamování veřejnosti s tím, jak dopravní podnik funguje. Kdo jsou lidé, kteří u nás pracují, jak se staráme o vozy, jak a proč opravujeme tratě, zkrátka se snažíme naše fanoušky vzdělávat i bavit. Tak nám to dává smysl a setkává se to s ohlasem.

S jakými celkovými očekáváními jdete do roku 2022? Co pro vás bude prioritou?

Když si vezmeme dění kolem nás, tak zkrátka naším jediným cílem je, abychom dostáli všem závazkům a uskutečnili všechny projekty, které plánujeme. Pokud se to podaří, bude rok 2022 úspěšný. Lépe už bylo, teď musíme zabojovat, abychom to nějak zvládli.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...