1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Dopravní podnik města Brna, a.s.

dopravni podnik Brno21Udělali jsme hodně, ale musíme ještě přidat

Městská hromadná doprava v Brně funguje už 155 let. Výročí bude podnik slavit hned několika způsoby – vedle akcí pro veřejnost chystá další investice do vozovkového parku, zejména do parciálních trolejbusů. O smělých plánech jsme hovořili s ředitelem Dopravního podniku města Brna, a.s., Ing. Milošem Havránkem.

Jak hodnotíte rok 2023 a s jakými vizemi jste vstoupili do roku 2024?

Uplynulý rok hodnotím jako zdařilý, podařilo se nám naplno rozjet provoz nové tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu, dokončen byl tramvajový tunel Žabovřeská, zahájili jsme stavbu vratné smyčky v Pisárkách, pokračovali v modernizaci trolejbusového vozového parku nákupem parciálních vozů Škoda 32Tr, dokončili jsme kompletaci prvních dvou trolejbusů Mario (SOR TNS), zařadili do provozu 16 nových autobusů SOR NS, pokračovali v projektu sestavování vlastních tramvají Drak a uplatnili opci na dodání dalších patnácti kusů tramvají Škoda 45T v příštím roce… Nebudu zde zmiňovat všechny uskutečněné projekty, ale zkrátka se nám podařilo dotáhnout do konce vše, co jsme si předsevzali, což je samo o sobě úspěchem. No a letos v tom budeme pokračovat. A jak já s oblibou říkám – musíme ještě přidat.

Oznámili jste rekordní tržby – poprvé v historii přes jednu miliardu korun, a to přesto, že jste jízdné od roku 2012 nezdražili. Jak se vám to podařilo?

Faktorů, které mají na rekordní tržby vliv, je několik. Hlavním z nich je podle mého názoru fakt, který zmiňujete, a to, že je městská hromadná doprava díky podpoře vedení města Brna dostupná všem. V době, kdy rostly ceny energií, a tím i životní náklady domácností, zůstala MHD v Brně službou, která nezdražila. Při využití dotace od města vás roční šalinkarta vyjde na 3375 korun, což dělá asi devět korun na den. Co dnes pořídíte za takovou částku? To si myslím, že je důvod číslo jedna. Vyšší počet cestujících je ale dán například i tím, že lidé, kteří uprchli z Ukrajiny před válkou, si po několika měsících „hájení“, nyní kupují jízdné. Takových cestujících máme několik tisíc, což se samozřejmě na tržbách také projeví. A do třetice – lidé jsou také stále častěji orientováni na ekologii – zajímá je dopad jejich aktivit na životní prostředí, čímž logicky mohou dávat přednost cestování MHD před osobními auty. Někteří jezdí půl roku na kole a půl roku s námi.

Do jakých klíčových projektů jste se letos pustili? Jaký dopad budou mít na dopravní situaci v Brně?

Pro letošní rok vyberu dva největší projekty, kdy jeden budeme uzavírat a druhý zahajovat. V létě dokončíme stavbu vratné tramvajové smyčky a modernizace kolejového zhlaví ve vozovně Pisárky. Stavba za 680 milionů korun umožní otáčení tramvají přímo u vozovny a zároveň snadnější odbavení návštěvníků budoucí multifunkční haly, která roste v západní části brněnského výstaviště. Druhým velkým projektem letošního roku je stavba tramvajové trati na Kamechy. Součástí 1420 metrů dlouhé trati bude i ražený tunel o délce 320 metrů. S přípravnými pracemi bychom mohli začít už letos v létě a doufáme, že by tudy první tramvaje mohly projet za tři roky. Tento projekt má jednoznačný benefit pro asi osm tisíc obyvatel sídliště Kamechy, kteří jsou nyní odkázaní na autobusovou dopravu.

Chystáte letos investice do vozového parku, nových technologií nebo dalšího rozvoje podniku?

Do vozového parku letos plánujeme investovat výrazně přes půl miliardy korun. Navážeme na nákup dvaceti parciálních trolejbusů Škoda 32Tr z loňského roku a chtěli bychom nakoupit dalších dvacet kusů. Celkem bychom tak spolu s dříve nakoupenými vozy provozovali již padesát parciálních trolejbusů, mohli je nasazovat i na běžné linky bez trolejového vedení v celé trase, a tak ještě více ekologizovat dopravu v Brně. Po dobré zkušenosti s kompletací dvou kusů trolejbusů Mario SOR TNS v našich dílnách chceme letos nakoupit a zkompletovat dalších osm vozů. Pokračovat budeme i v úspěšném projektu Drak – opět vlastní kompletace, ale tramvají. Nyní jich je v provozu dvacet devět a letos přibude dalších šest. V současné době nám běží výběrové řízení na dodávku až dvaceti minibusů, kterými nahradíme již vyřazené minibusy Stratos a minibusy Dekstra. Osobně se těším na dva elektro seniorbusy, které se nám podařilo s pomocí dotace zakoupit a které v těchto dnech nasadíme do provozu.

Parciální trolejbusy jsou téma, které vás zajímá, je to tak? Kdy plánujete jejich nasazení?

Je to tak, trend je stále více vozový park odklánět k elektrické trakci, která je bezemisní. Parciální trolejbusy jsou vhodné všude tam, kde je linka vedena z větší části pod trolejovým vedením a zhruba jednu třetinu tvoří trasa bez trolejového vedení. Parciální trolejbus na ní využije energií z baterií a pak ji dočerpává, jakmile se opět dostane pod dráty trolejového vedení. Pilotním projektem u nás bude sloučení trolejbusové linky 30 a autobusové linky 43 do jedné, kterou právě obslouží tento typ trolejbusů. Zároveň už prověřujeme další oblasti v Brně, kde bychom tímto způsobem mohli dopravu provozovat.

Kolik lidí aktuálně zaměstnáváte? Předpokládám, že nejčastěji obsazujete místa řidičů?

V tuto chvíli zaměstnáváme 2500 lidí, z toho je 1400 řidičů. Stejně jako v ostatních městech i my v Brně bojujeme o každého řidiče. Stabilně nám jich chybí asi padesát, nejvíce bychom potřebovali šoféry autobusů. V loňském roce jsme začali nabízet náborový příspěvek 150-tisíc korun pro hotové řidiče a 100-tisíc korun pro ty, které na řidiče MHD zaučíme. Na podporu příspěvku jsme spustili odvážnou a vtipnou informační kampaň, která vzbudila velký ohlas. Kombinace těchto dvou kroků nám zaplnila kurzy novými zájemci a my doufáme, že tento trend bude pokračovat. Samozřejmě hledáme i jiné profese – nejčastěji dělnické, i ty je těžké obsadit. Tam ale počítáme volná místa v jednotkách, nikoli v desítkách.

Dopravní podnik města Brna a jeho komunikace s veřejností je vůbec vnímána jako velmi dobrá a mezi dopravci možná až unikátní. Zmiňme platformy, které pro veřejnost spravujete.

Dlouhodobě pracujeme s devizou, že informovaný cestující je spokojený cestující. Vedle ryze dopravních informací prostřednictvím webu, sociálních sítí i tištěného a elektronického časopisu Šalina, se snažíme veřejnost zasvěcovat do naší práce a projektů, kterým se věnujeme. Narážíme na velký „hlad“ po těchto informacích. Lidé vítají, že točíme, fotíme a zveřejňujeme průběh staveb, že je vezmeme na exkurzi před zprovozněním nové trati a podobně. A nám to dává smysl, protože je alespoň vidět, kolik práce za těmito projekty stojí. Velký úspěch také slaví naše podcasty Šalina do ucha, které připravujeme jako jediný dopravní podnik v Česku. Poslouchají je lidé ze všech koutů republiky, i naši krajané v zahraničí, což nás samozřejmě těší. Doprava není jen doménou šotoušů, zajímají se o ni i běžní lidé, kterým není lhostejné, co se kolem nich děje.

Městská hromadná doprav v Brně letos slaví 155 let. Připravujete pro veřejnost nějaké akce spojené s tímto výročím?

Velmi rádi půlkulatá a kulatá výročí využíváme k organizaci akcí pro veřejnost a naše fanoušky a ani letošní rok nebude výjimkou. Na 17. srpna chystáme ve spolupráci s ostatními městskými firmami velkou akci před Janáčkovým divadlem, která bude spojená s jízdami historickými vozy. Pro fandy dopravy připravujeme například i naučnou historickou trasu s QR kódy a historii se budeme věnovat i v podcastu Šalina do ucha. Už tradičně se budeme v červnu podílet na akci Dopravní nostalgie, při které vyjedeme do ulic všemi historickými vozy.

Co zásadního vás v dohledné době čeká, resp. jaká jsou vaše přání do dalších let?

Mým největším přáním je, aby se nám dařilo minimálně tak dobře, jako doposud. Abychom všechny covidy, války a energetické krize nechali za sebou a mohli rozvíjet moderní MHD ve městě. Obecně bych přál městské hromadné dopravě v Česku větší podporu. Stále si dostatečně neuvědomujeme, jak klíčový aspekt běžného života pro nás všechny je a jak nákladné je tuto službu provozovat a hlavně udržovat. Modernizace vozového parku v duchu zvyšujících se nároků na elektromobilitu je nesmírně finančně náročná. Nemůžeme tyto náklady přenášet na cestující, protože by si ji nikdo nemohl dovolit. Je proto potřeba pro ni vyčleňovat adekvátní finanční prostředky. A také službu činit atraktivní oproti individuální dopravě, například kladením většího důrazu na preferenci v křižovatkách nebo vytvářením buspruhů. MHD tak bude rychlejší a může individuální dopravě reálně konkurovat. A v osobní rovině nám všem přeji hlavně hodně zdraví.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...