1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Dopravní podnik města Ústí nad Labem a.s.

Dp ustinadlabem19Velký potenciál je ve vodíkové technologii

Vyrovnané výsledky hospodaření, růst investic do vozového parku, rekonstrukcí budov a údržby či bezkontaktní odbavení pomocí platebních karet, to jsou některé z hlavních rysů Dopravního podniku města Ústí nad Labem. Tedy městské akciové společnosti, která podle výkonného ředitele Libora Turka stojí před velkou inovační výzvou. V horizontu několika let by totiž mohla pro účely městské hromadné dopravy využívat vozidla na vodíkový pohon.

Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL), ve kterém pracuje zhruba 460 zaměstnanců, v současnosti disponuje vozidlovým parkem čítajícím 77 trolejbusů a 83 autobusů, které jezdí na 32 autobusových a trolejbusových linkách se základní délkou téměř 424 kilometrů. Za rok 2018 jeho vozidla najela celkem 6,7 milionů kilometrů a přepravila více než 39 milionů cestujících.

Pane řediteli, mohl byste na úvod sdělit hlavní důvody, proč by lidé měli využívat pro přepravu po Ústí nad Labem právě městské autobusy a trolejbusy?

Důvodů je celá řada a jejich platnost je generická. Naše doprava je rychlá, spolehlivá, pohodlná i chytrá, a to proto, že od června letošního roku cestujícím slouží jejich platební karty jako jízdenky. Městská hromadná doprava je také ekologická, téměř neznečišťuje životní prostředí, dostupná je všem, vyplatí se a je bezpečnější, protože naši řidiči jsou proškolení profesionálové. V neposlední řadě je výhodou i to, že je integrovaná, takže cestující mohou na jeden jízdní doklad využít více dopravních prostředků.

Cestující obecně jsou stále náročnější, nabízíte jim dostatečný komfort?

Ano, podle našeho názoru cestujícím nabízíme dostatečný komfort, jako je pravidelný úklid, ve vybraných vozech je Wi-Fi připojení zdarma, celovozová klimatizace, moderní informační systém i elektronický odbavovací systém. V budoucnu chceme díky pořízení dalších nových vozidel pokračovat v trendu celovozových klimatizací a dalších moderních prvků, jako je například USB připojení k dobíjení mobilních telefonů. Komfort a atraktivitu městské hromadné dopravy však vidíme nejen v nových vozidlech, ale také v četnosti spojů a v rychlosti průjezdu centrem města.

Jak jste zmínil, od června u vás funguje bezkontaktní placení jízdného. Jaké jsou ohlasy na tuto novinku?

Cestující tuto novinku přivítali velice pozitivně. Základním cílem elektronického odbavovacího systému je zavést novou technologii odbavování cestujících v městské hromadné dopravě, využití elektronických plateb, různých nosičů časového jízdného a eliminace používání papírových jízdních dokladů. Mezi základní přínosy bude patřit rychlost, jednoduchost a rozšíření možnosti odbavení nebo poskytnutí slevy z ceny jednotlivého jízdného při využití elektronické platby.

Chystáte pro cestující i další novinky?

Chystáme se spustit další etapy elektronického odbavovacího systému. Co se týká inovačního chování společnosti, v horizontu několika let bychom chtěli zavést inovaci vysokého řádu, kterou je změna technologie ve využití paliva a přechod směrem k vodíkové mobilitě. Uvidíme, zda se nám podaří využít unikátní konkurenční výhodu, jež se nám nabízí. Jsem přesvědčen o tom, že náš dopravní podnik by měl využít blízkosti místní Spolchemie, která vodík získává při výrobě jako odpadní produkt. Ve využití vodíkové technologie pro účely městské hromadné dopravy v Ústí nad Labem vidím velký potenciál.

Každý dopravní podnik chce nejmodernější vozidla. Investujete pravidelně do jejich obnovy?

Ano, do obnovy vozidlového parku investujeme pravidelně. Vzhledem k omezeným finančním možnostem se snažíme využívat dostupných dotačních titulů. Tomu také přizpůsobujeme frekvenci obnovy vozidlového parku. Během posledních pěti let došlo k nákupu 26 nízkopodlažních trolejbusů, 35 nízkopodlažních CNG autobusů a jednoho CNG minibusu. Do prvního kvartálu příštího roku nám bude dodáno 9 nízkopodlažních parciálních plně klimatizovaných trolejbusů a stejný počet nízkopodlažních plně klimatizovaných CNG autobusů. V letošním roce taktéž připravujeme podklady pro nákup nových vozidel.

Na čem ještě v letošním roce pracujete?

Jelikož je naše akciová společnost součástí Integrovaného dopravního systému Ústeckého kraje, pokračujeme v procesu etapového zavádění nového elektronického odbavovacího systému. To znamená, že dojde k dalšímu prohloubení plnohodnotné integrace dopravy pro cestující, kteří na jednu jízdenku budou moci využít více dopravních prostředků. Budou tedy indiferentní vůči tomu, zda využijí autobus, trolejbus, příměstský autobus či vlak. Celkově veškeré naše snažení směřuje a bude směřovat ke zvrácení dlouhodobého trendu poklesu počtu přepravených osob, který se bohužel potvrdil i v loňském roce. K tomu je nezbytně nutná součinnost Statutárního města Ústí nad Labem a Ústeckého kraje, která je doposud na velmi dobré úrovni.

V Ústí nad Labem provozujete i městskou lanovou dráhu. Je o tento způsob dopravy zájem?

Lanová dráha na Větruši spojuje obchodní centrum Forum a výletní zámeček Větruše. Její délka je 330 metrů a jízdní doba asi 1,5 minuty. Každý rok přepraví téměř 200-tisíc osob, což je obrovské číslo, které svědčí o velkém zájmu o tuto službu. Převážně jde o turisty a návštěvníky města. Dobrá zpráva je, že město má v plánu rozvoj lokality Větruše, chce zvýšit její atraktivnost pro návštěvníky a zejména pro rodiny s dětmi. V plánu je například vybudování lanového centra.

Nejen dopravní podniky, ale i soukromé firmy poukazují na nedostatek řidičů. Je to i pro vás vážné téma? Potřebujete řidiče či další personál?

Nedostatek řidičů je rovněž pro nás vážné téma. Momentálně nám do naplnění stavu chybí minimálně 15 řidičů, což nám způsobuje nemalé provozní problémy. Současně se jako závažný problém stále více jeví i nedostatek zaměstnanců ve sféře odborných dělnických profesí, jako jsou elektrikáři, automechanici či zámečníci. Nastala doba, kdy budeme nuceni tuto situaci řešit využitím zahraničních zaměstnanců. První kroky jsme v tomto směru již podnikli.

Co považujete za klíčové pro budoucí rozvoj Dopravního podniku města Ústí nad Labem?

Do budoucna vidím potřebu veškeré naše snažení směřovat ke zvrácení dlouhodobého trendu poklesu počtu přepravených osob. K tomu je současně potřeba zajistit růst mezd tak, aby naše společnost zůstala konkurenceschopná vzhledem k zaměstnaneckému trhu a hlavně, aby si udržela stávající zaměstnance. Mimochodem, již v loňském roce byl uzavřen dodatek nad rámec platné kolektivní smlouvy s odbory na období tří let. Tím jen potvrzujeme, že se pokoušíme vytvářet podmínky pro dlouhodobý, stabilní a udržitelný sociální smír. Dále je třeba pravidelně obnovovat vozidlový park, zajistit péči a kvalitativní rozvoj majetku akciové společnosti, udržet vyrovnaný výsledek hospodaření a snažit se zavádět a rozvíjet moderní technologie, jako je například EOS.

Priemysel Dnes/Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...