1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Dura-Line CT, s.r.o.

DuraLINE 21Rosteme s novými produkty a jejich přidanou hodnotou

Tlumačovská společnost Dura-Line CT, s.r.o., vyrábí mikrotrubičky a svazky, které slouží například v optických vláknech. Umí rychle reagovat na měnící se požadavky trhy a v současné situaci, kdy je třeba rychlé a funkční internetové připojení, spatřuje příležitost.

Společnost zaměstnává kolem 130 pracovníků a patří do amerického koncernu, jenž sídlí v Tennessee. V následujících letech plánuje zejména další produktové inovace. „Chceme růst s novými výrobky a technologickými řešeními. Naším cílem je posílení produkce s přidanou hodnotou,“ říká v rozhovoru tiskový mluvčí Lubor Vokrouhlický.

Záběr vašeho výrobního programu je poměrně široký. Jaké produkty jsou pro vás klíčové? Co vyrábíte v závodech v zahraničí a co přímo v České republice?

V současnosti jsou pro nás klíčovým produktem mikrotrubičky a jejich svazky. Mikrotrubičky vyrábíme v rozpětí vnějšího průměru 3 až 20 milimetrů. Svazky obsahují až 24 mikrotrubiček podle požadavku zákazníka. Významná je pro nás i oblast chrániček a slibně se rozvíjí výrobky určené pro nadzemní instalace a výrobky s již předinstalovanými optickými kabely. Kromě standardních úprav dokážeme připravit i provedení se sníženou hořlavostí, se zvýšenou odolností útoku hlodavců nebo zvýšenou elektrickou vodivostí. Základní typy výrobků dodáváme ze všech tří evropských výrobních závodů, speciální typy jsou pak rozděleny podle množství produkce, kapacity, uzpůsobení linek a cílového trhu.

Ústředí vaší společnosti je ve státě Tennessee v USA. Jak zázemí mateřské firmy pomáhá českému závodu? Jak spolupracujete s ostatními závody ve skupině?

Díky zázemí mateřské firmy je závod Tlumačov jednotkou plně využívající know-how a podpůrné procesy korporace s celosvětovou působností. Naši globální strukturu využíváme při řadě činností, jako je výrobková specifikace a design, volba materiálů, balení, instalace, vývoj nových výrobků a jejich umisťování na trhy, kontrola a legislativa. Nejužší spolupráce našeho závodu probíhá se sesterskými evropskými závody v Polsku a Francii, ale přes reportovací linky a některé činnosti jsme přímo navázáni na americkou centrálu. Obecně lze říci, že zejména v souvislosti se změnou globální obchodní strategie společnosti v posledních letech došlo k dalšímu výraznému prohloubení spolupráce mezi závody.

Jak vznikal a jak se vyvíjel závod v České republice?

Naše firma byla založena v roce 1993. Od samého počátku se jednalo o investici mateřské americké společnosti Dura-Line Corporation. Byť na začátku všeho bylo několik českých spoluvlastníků, postupem času se Dura-Line Corporation stala výhradním vlastníkem. Důvodů pro založení společnosti bylo více – silná přítomnost plastikářského průmyslu, blízkost vysoké školy, zkušení a odborně znalí pracovníci. Zlínsko je obecně jedním z center plastikářského průmyslu v ČR a i naši „otcové zakladatelé“ byli původními zaměstnanci zlínského Výzkumného ústavu gumárenské a plastikářské technologie. Na počátku byla také jasná vize byznysu a jeho rozvoje nejen v ČR, ale v celé Evropě. Společnost začala v malém, ale postupně se rozrostla až do dnešní velikosti, kdy výrobky prodáváme do více než 40 zemí. V průběhu let jsme samozřejmě prošli i krizovými okamžiky, například povodněmi v roce 1997 nebo ekonomickou krizí o pár let později, kdy jsme byli nuceni drasticky změnit sortiment nabízených výrobků. Avšak i tyto momenty se nám díky silnému vlastníkovi podařilo zvládnout.

Na jakou obchodní strategii vaše firma vsadila?

Společnosti ve skupině Dura-Line se nyní nachází v procesu změny obchodní strategie. Oproti předešlým letům, kdy jsme se zaměřovali hlavně na dodávky pro velké společnosti, a to zejména ze západu Evropy, se nyní koncentrujeme na kompletní pokrytí celé Evropy. Včetně zemí, kde dříve Dura-Line nepůsobil. Očekáváme, že díky této strategii budeme mnohem profitabilnější a získáme tak velmi širokou prodejní síť, kdy nebude třeba se spoléhat pouze „na pár“ zákazníků s nejvyšším obratem. Našimi konkurenčními výhodami jsou bezesporu kvalita výrobků a služeb a také silně prozákaznický přístup celé společnosti. Ten je řadou zákazníků oceňován jako nadstandardní. K našim přednostem patří i flexibilita. V podstatě jsme schopni vyhovět téměř jakémukoliv požadavku zákazníka.

Jaké výrobní technologie používáte? Chystáte se investovat, nebo jste v nedávné době investovali, do automatizace a robotizace?

Společnost Dura-Line soustavně investuje do modernizace svého technologického vybavení. V závodě Tlumačov jde ročně o průměrnou částku okolo 1,5 milionu dolarů. Investice vždy směřujeme na nejlepší dostupnou techniku v oboru, a to zejména ve spolupráci s renomovanými světovými dodavateli. Prioritu mají investice do strategických vývojových projektů a do rozšíření výrobkového portfolia. Milníkem, který nás v roce 2021 čeká, je plný přechod na Průmysl 4.0. Očekávaný přínos implementace tohoto přístupu je nasnadě.

Na jakých klíčových projektech nyní pracujete?

Podařilo se nám výrazně rozšířit portfolio výrobků určených pro nadzemní instalace, a to v oblasti mikrotrubiček i svazků. Úspěšně jsme dokončili vývoj trubiček s předinstalovanými optickými mikrokabely. Pro projekty v Německu zavádíme další výrobní HDPE suroviny, a dále zpřísňujeme materiálové požadavky. Díky naší technické reputaci roste počet zákazníků, kteří nám umožní účastnit se procesu tvorby jejich technických požadavků a další technické dokumentace v rámci nových tenderů. Za významný úspěch považujeme i to, že jsme se dokázali po mnohaletém úsilí zachytit na britském trhu, jehož výrobkové požadavky se v řadě zásadních aspektů od požadavků zákazníků z kontinentální Evropy významně liší.

Jak na vaši společnost dopadla koronavirová krize?

Měli jsme štěstí, fungovali jsme v průběhu celého roku bez omezení. Vyrábíme a prodáváme. Naše prodeje zaznamenaly loni pokles, přibližně stejný jako je celkový pokles ekonomiky, ale nešlo o nic zásadního ani likvidačního. Reagovali jsme zavčas a poslali na home-office všechny pracovníky, kteří mohli pracovat z domu, a to ještě předtím, než byly vyhlášeny restrikce. A řešili jsme obvyklé problémy rychlosti a stability připojení, ergonomie domácích kanceláří atd. Obecně v porovnání s ostatními jsme na tom byli velmi dobře.

Jaké jsou vaše vize ohledně dalšího rozvoje společnosti? Kam se chcete posunout?

Společnost je etablovaná na trhu a naším cílem je ji rozvíjet i nadále. Jsme dnes součástí skupiny Dura-Line, která má v Evropě šest firem a naším kolektivním cílem je růst. COVID-19 na jedné straně zasáhl celou ekonomiku včetně nás, na druhou stranu zvýraznil nutnost investic do rychlých optických sítí. A tady vidíme velkou příležitost. Náš český závod možná neporoste co do celkové velikosti, naše výrobní kapacity nejsou nekonečné, ale určitě chceme růst co do novosti a technologické pokročilosti produktů, které nabízíme. Cílem je další posílení produkce s vysokou přidanou hodnotou, ať už se jedná o výrobky se zvýšenou UV stabilitou, zlepšenými pevnostními parametry, prodlouženou životností a zárukou a v neposlední řadě i již zmiňované produkty určené do nových tržních nik. Právě aktuální situace ukázala důležitost dostupnosti kvalitního a rychlého internetového připojení. Zákazníci jsou fakticky součástí našeho týmu, naše řešení jsou rozvíjena jako komplexní, a tento trend budeme do budoucna dále posilovat.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...