1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Eissmann Automotive Česká republika, s.r.o.

Eismann Cz 18Kvalitu nekontrolujeme, ale vyrábíme

V Boru u Tachova šijí kožené interiérové díly do luxusních vozů, například značek BMW, Audi nebo McLaren. Ačkoli i do místního závodu společnosti Eissmann Automotive Česká republika, s.r.o., pronikají moderní technologie, jako je automatizace nebo robotizace, důležitá zůstává ruční práce.

„Kvalitu nekontrolujeme, ale vyrábíme. Špičkoví zákazníci, kterým kožené interiérové díly dodáváme, očekávají vysokou kvalitu a přesnost výroby. Důležitá je zručnost našich lidí, které si velmi ceníme,“ říká v rozhovoru generální ředitel Ing. František Plachý.

 

Automobilový průmysl je celosvětově na vzestupu. Jak situaci vnímáte vy, jako dodavatel kožených interiérových dílů pro významné automobilky?

 

Naše firma ze situace v automobilovém průmyslu pochopitelně profituje. Hlavně období loňského podzimu pro nás bylo hektické. Máme více zakázek, než jsme si kdy dovedli představit. Oproti původnímu plánu jsme navýšili objem výroby asi o 25 %. Loni náš obrat dosáhl 58 milionů euro. Letos předpokládáme jeho další navýšení, odhadem na 62 nebo 63 milionů euro.

 

A jaké jsou podle vás další perspektivy automobilového průmyslu?

 

To je těžké předvídat, protože nikdo neví, jak dlouho období prosperity potrvá, než přijde další krize.

 

Vy jste před třemi roky, nedlouho po hospodářské recesi, významně investovali do nového výrobního programu a rozeběhli jste novou výrobu.

 

To je pravda. Před třemi roky jsme vybudovali novou výrobní halu, která má asi 6-tisíc m2. Zde vyrábíme velké kožené interiérové díly pro přední světové automobilky, což je poměrně významný posun. V minulosti jsme vyráběli a dodávali hlavně řadicí páky do vozidel.

 

Teď se tedy specializujete hlavně na kožené interiérové díly?

 

Ano. A je to pochopitelně komplexnější a náročnější výroba, která má vyšší nároky na kvalifikaci personálu, na zručnost našich lidí, ale i na dobu zpracování finálního produktu. Špičkoví zákazníci, kterým kožené interiérové díly dodáváme, očekávají kvalitu a přesnost výroby. Musíme být také opatrní ohledně materiálů a komponentů, protože jsou drahé a výpadek jednoho přístrojového modulu pro luxusní vůz znamená významné finanční ztráty.

 

Jak se během výrobního procesu staráte o to, aby zákazník dostal požadovanou kvalitu?

 

Vše záleží na celém procesu výroby. Nemůžeme kvalitu jen kontrolovat na výstupu. Musíme ji vyrábět. Nastavili jsme proto výrobní procesy tak, abychom v každé chvíli vydávali maximum a výsledkem byl prvotřídní produkt, který zákazník požaduje. Kvalitě přizpůsobujeme procesy.

 

Pomáhají vám v tom i moderní technologie? Pronikají do vašeho závodu automatizace nebo robotizace?

 

Určitě pronikají, ale pravděpodobně ne v takové míře jako u jiných podniků a produktů. Máme sice montážní stroje, ale finální potahování dílu kůží je především řemeslná práce, kůže se dokonce ručně sešívá. Prostor pro automatizaci máme jen v některých oblastech výroby, například v pěnování, kde začínáme instalovat roboty. Důvodem je především přesnost procesu, protože lidé nejsou schopni dodržet přesné dávkování a opakovatelnost, takže robot má v této oblasti smysl. Automatizace podle mě bude hrát čím dál větší roli s ohledem na vývoj na pracovním trhu, kde se aktuálně nedostává kvalifikovaných pracovníků, které pro naši výrobu potřebujeme.

 

V automobilovém průmyslu se hovoří o trendu snižování hmotnosti. Dotýká se to i vás? Jak na to reagujete?

 

Protože děláme pro automotive, vyrábíme díly pro výrobce automobilů, tak se jako většina dodavatelů sice podílíme na konstrukci nového modelu, ale celková hmotnost vozu je udávána výrobcem. Takže materiály, včetně hmotnosti, jsou předepsaná naším zákazníkem. Je ale pravda, že trend snižování hmotnosti také pozorujeme.

 

Pro jaké zákazníky především vyrábíte?

 

Interiérové prvky z pravé kůže dodáváme světoznámým automobilkám. Díly z našeho závodu najdete třeba ve vozech BMW, Audi nebo v Mercedesu. Specifické jsou zakázky pro McLaren, které se aktuálně podílí asi na 30-% obratu naší firmy. Pravděpodobně pro nás bude v budoucnosti hrát tento zákazník ještě významnější roli. Jeho vozy jsou skutečným synonymem luxusu.

 

Čím své odběratele oslovujete? Na čem stavíte svoji obchodní strategii?

 

Jednoznačně je to kvalita, na ni stavíme. A kvalita je postavena na lidech. Jak už jsem řekl, v naší výrobě je hodně ruční práce. Naši pracovníci jsou u nás zaměstnaní dlouhá léta, jsou šikovní, zruční, kvalifikovaní. Konec konců, právě na ně se soustředíme, chceme si kvalitní lidi udržet, motivovat je, zvyšovat jejich kvalifikaci. Naši zákazníci oceňují i flexibilitu, umíme reagovat na jejich různá přání. Třeba v případě vozů McLaren nejde o velké série, ale spíš menší zakázky, při kterých ale často řešíme různé změny.

 

Zmínil jste, že jsou pro vás důležití lidé. Kolik jich zaměstnáváte? A daří se vám nacházet zaměstnance do výroby?

 

Momentálně v našem závodě pracuje 750 lidí. A to je více, než jsme plánovali, což souvisí i s nárůstem obratu. Ten by měl letos překonat další milník. Neplánujeme ale už nadále zvyšovat počet pracovníků, chceme se zaměřit na produktivitu a efektivitu výroby. Růst v uplynulém roce byl hektický a viděli jsme, že se nám daří shánět nové lidi jen špatně, volní zaměstnanci na pracovním trhu prostě nejsou.

 

Váš závod je navíc blízko německých hranic.

 

Ano, to byla v době vzniku firmy v České republice výhoda, už kvůli dostupnosti D5, což je důležité z hlediska logistiky. Lidé z pohraničí ale odcházejí do německých firem, i nám se to loni s několika zaměstnanci přihodilo. Zároveň je to pro nás motivace, abychom se o své pracovníky dobře starali. Stavíme na vysoké firemní kultuře, pořád pracujeme na zlepšování pracovních podmínek zaměstnanců, důležitá je komunikace s lidmi. Zavádíme také nové zaměstnanecké výhody, například rozšiřujeme moderní formy úvazků. Ženám, které se vrací po mateřské dovolené do práce, umožňujeme zkrácené pracovní úvazky.

 

Kam směřujete investice?

 

Pravidelně investujeme do ekologických opatření. Vybudovali jsme například koncovou technologii, která přispívá ke snižování emisí vznikajících při výrobě. Samozřejmě pořizujeme nové výrobní prostředky a stroje potřebné pro každý nový náběh produktu. Teď, na začátku letošního roku, nás čeká významná investice do digitalizace při přípravě kůže, jde o technologii kožených výseků.

 

Jak vidíte další rozvoj společnosti?

 

Zakázek máme jako koncern celosvětově dost. Další rozvoj firmy je limitovaný tím, jak se nám bude dařit nacházet nové zaměstnance. Bude záležet na tom, jak se bude vyvíjet situace na českém trhu práce a jak se nám bude dařit prosazovat naše záměry v automatizaci a zavádění procesů, aby stoupala produktivita práce, a stejné finanční obraty jsme zvládali i s menším počtem pracovníků.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

220x600 CZA

Nenechte si ujít...