1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Připojte se:

Facebook

Elektrizace železnic Praha, a.s.

Elektrizace zeleznic PrahaPrioritou je garance kvality a včasného plnění zakázek

Už více než 60 let se společnost Elektrizace železnic Praha, a.s., zaměřuje na vývoj, projektování, výrobu i montáž prvků trakčního vedení pro železnice, tramvajovou nebo trolejbusovou dopravu. Podnik byl založen v roce 1954 a má tak za sebou skutečně bohatou historii.

Společnosti se podařilo překonat krizi, která zasáhla stavební trh a budoucnost vidí optimisticky. Nové obchodní příležitosti hledá i za hranicemi České republiky. Nejen o tom jsme vedli rozhovor s předsedou představenstva Ing. Karlem Morou.

Před několika lety vaše společnost změnila vlastníka a posléze jste se stali členem skupiny EP INDUSTRIES. Jaké výhody vám to přineslo?

V roce 2008 se majitelem společnosti stala finanční skupina J&T, ze které následným vývojem vznikl EP Holding, což je velká energetická společnost. Následně se tento holding rozdělil na dva subjekty – EP ENERGY a EP INDUSTRIES. Druhý jmenovaný sdružuje spíše průmyslové společnosti a jeho členem je i náš podnik. Výhodou členství v EP INDUSTRIES je bezesporu možnost synergie a spolupráce uvnitř skupiny. Jako příklad lze uvést výrobu ocelových konstrukcí pro energetiku.

Dlouhodobě se věnujete montážím trakčního vedení, výrobě ocelových konstrukcí nebo poskytujete služby v oblasti inženýringu. Kdo tvoří vaši klientelu?

To je velmi jednoduchá odpověď. Strategickým klientem je pro nás Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Tato společnost je koncovým zákazníkem ve většině zakázek, na kterých participujeme. Většinou se na zakázkách podílíme jako subdodavatel pro další stavební firmy. Pokud bych měl jmenovat konkrétní společnosti, tak se jedná o velké stavební firmy, jako je například OHL ŽS, Eurovia, Skanska, Metrostav nebo Viamont. Významným partnerem je také AŽD.

Skromnost nyní stranou. Jaké jsou vaše hlavní konkurenční výhody?

Máme jedno specifikum, které nás odlišuje od dalších firem v oboru. Nabízíme komplexní služby – od projektu až po odevzdání do provozu. Máme vlastní projektové kapacity i vývojové pracoviště a dvě střediska, která zajišťují výrobu. Jedno z nich je v České Třebové a věnuje se produkci komponentů pro trakční vedení a výrobě rozvaděčů především pro napájení zařízení dopravní infrastruktury. Ve Vlkově vyrábíme ocelové konstrukce a stožáry. I díky vlastní výrobě jsme velmi flexibilní, což je v případě železničních staveb, kdy je potřeba rychle reagovat, výhodné. Kromě toho provozujeme i vlastní Akreditovanou zkušební laboratoř, která se zaměřuje především na tahové zkoušky, a to na vzorcích až do 3,20 m. Laboratoř je moderně vybavena a je řízena počítačem s velmi vysokou přesností. To nám umožňuje dělat zkoušky v první třídě přesnosti.

Podílíte se na celé řadě zakázek nejen na tuzemském trhu. Zmíníte některé zajímavé obchody, které jste realizovali?

Jsme zapojeni do nosných staveb, které dnes hýbou celou Českou republikou. Jedná se například o modernizace koridorů a celých železničních uzlů nebo modernizaci energetické sítě SŽDC. Mimo tuzemský trh jsme realizovali například výstavbu a modernizaci trakčního vedení v Estonsku, včetně zpracování projektové dokumentace. Na této zakázce v délce 100 km jsme pracovali dva roky. Současně v Estonsku realizujeme dodávku dvou napájecích stanic. Dodali jsme například také část trakčního vedení do Modeny v Itálii. 

Etablovali jste se na slovenském i maďarském trhu. Dceřiná společnost na Slovensku ale ukončila svoji činnost. Proč?

Jedná se v podstatě jen o organizační změnu. Celý obsah činnosti dceřiné společnosti na Slovensku se stal součástí nově vzniklé organizační složky v rámci naší společnosti. Pod ní přešli nejen zaměstnanci, ale i zakázky realizované na Slovensku. Důvodem této změny bylo zejména sjednocení vystupování na slovenském a českém trhu, zjednodušení přípravy staveb a projektové dokumentace nebo zabezpečení materiálu. Stále provozujeme dceřinou společnost v Maďarsku, která má cca 150 zaměstnanců a kde jsme většinovými vlastníky. Maďarský trh prošel podobnou krizí jako trh tuzemský, ale zdá se, že se opět vrací chuť posílit investiční výstavbu v oblasti dopravní infrastruktury. Dceřiná společnost v Maďarsku si v současné době vede dobře a do příštího období hledíme s optimismem.

Tuzemský trh má své limity. Do jakých dalších zemí byste rádi pronikli?

Neustále plánujeme další rozvoj obchodních aktivit a pronikání na další trhy. Tyto snahy jsme v poslední době posílili. Problémem zahraničních trhů ale je, že tam jsou velmi dobře chráněné národní zájmy. Proto obtížně plníme podmínky výběrových řízení. Nejde o to, že bychom neměli dobré reference nebo schopnosti, ale domácí investoři si ve vlastním zájmu chrání svůj dodavatelský systém. Kromě úspěšně realizovaných zakázek v Estonsku nebo v Itálii jsme dodávali například do Černé Hory. Snažíme se o proniknutí na balkánské trhy, například do Bulharska nebo Srbska. Zapojili jsme se do některých soutěží v Rumunsku. V menší míře dodáváme naše výrobky i do Spojených států amerických.

Patříte k významným zaměstnavatelům v regionu. Kolik zaměstnanců u vás pracuje? Jak se potýkáte s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků?

Ve společnosti Elektrizace železnic Praha pracuje kolem 560 zaměstnanců. Požadavky, které na ně máme, jsou dané naším oborem. Zaměstnanci musí projít řadou školení a zkoušek, aby mohli pracovat na železničních stavbách. Nábor nových zaměstnanců představuje nejen v našem oboru problém. Tím, jak se víceméně rozpadlo učňovské školství, se vytratila profese, kterou potřebujeme nejvíc – kvalifikovaný dělník. Aktuálně proto řešíme nový způsob vychovávání pracovníků tím, že se zaměřujeme na učně v integrovaných školách, nabízíme konkrétní podporu a na oplátku bychom si rádi zajistili jejich nástup do firmy. Dalším personálním problémem je otázka pracovníků, kteří jsou schopni řídit zakázku a stát se řídícím článkem na stavbách. Tyto pozice jsou spojené s velkou odpovědností, jsou náročné, protože lidé jsou stále v terénu. Kromě toho se jedná o montážní práce, takže jednou se pracuje v západních Čechách, podruhé na východní Moravě. To není pro každého.

Stavebnictví patří k oborům, na které významně dolehla ekonomická recese. Odeznívá, nebo bude pokračovat? A jaké další problémy stavebnictví trápí?

České stavebnictví bylo hodně nemocné, domnívám se ale, že už dosáhlo svého dna a nebude se více propadat. Zisky na námi zajišťovaných zakázkách zdaleka nenaplňují naši představu a potřebu. To je mimo jiné dané i tím, jak funguje zákon o veřejných zakázkách, kdy je jediným hodnotícím kritériem cena. Nepřihlíží se ke kvalifikaci uchazeče, k referencím. Prostě platí, že čím levněji, tím lépe, což má negativní dopad na dodržování kvality prováděných staveb, jejich životnost, ale i bezpečnost a termínovou spolehlivost. Jsme v očekávání novely ZVZ a způsobu její aplikace. Věříme, že v dalším budou výběrová řízení zohledňovat i kvalitu a schopnosti uchazeče, jeho reference a technologické vybavení a hlavně bude vnímán i obsah nabídkových dokumentací.

Jaké jsou vaše vize do budoucna?

Zásadní ideou, která prochází celou firmou, je udržet společnost na konkurenčním trhu v postavení, ve kterém se nachází, případně toto postavení ještě vylepšovat. A to bez ztráty kvality. To znamená za každou cenu nést na trh nabídku, která bude garantovat kvalitu a časové plnění pro investora. Ono to zní možná jednoduše, ale v současné době je to podstatná záležitost. Naší snahou je získat maximum zakázek v oblasti železnice, rozvíjet obchodní aktivity v zahraničí a získat zakázky i z jiných segmentů, jako je například městská a příměstská doprava a dodávky elektrotechnologických celků.

Průmysl Dnes

PŘEDPLAŤTE SI

Nenechte si ujít...